جمعه 20/سپتامبر/2024

میثاق نامه جنبش مقاومت اسلامی حماس

سه‌شنبه 19-دسامبر-2006

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

“کنتم خیر أمة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تؤمنون بالله و لو آمن أهل الکتاب لکان خیراً لهم، منهم المؤمنون و أکثرهم الفاسقون* لن یضروکم إلا إذی و إن یقاتلوکم یولوکم الأدبار ثم لا ینصرون* ضربت علیهم الذلة أین ما ثقفوا إلا بحبل من الله و حبل من الناس و باءوا بغضب من الله و ضربت علیهم المسکنة ذلک بأنهم کانوا یکفرون بأیات الله و یقتلون الأنبیاء بغیر حقٍّ ذلک بما عصوا و کانوا یعتدون” (آل عمران/110-112) «شما  بهترین امتی هستید که به سود انسان ها آفریده شده اید، امر به معروف و نهی از منکر می کنید و به خدا ایمان دارید و اگر اهل کتاب  ایمان بیاورند، برای ایشان بهتر است ، برخی از آنان با ایمانند و بیشتر ایشان فاسق هستند. آنان هرگز نمی توانند به شما زیانی برسانند مگر آزار مختصری و اگر با شما بجنگند پشت کرده و پای به فرار می نهند، سپس یاری نمی شوند.آنان هر کجا یافت شوند، خواری بر ایشان است، مگر (اینکه از روش ناپسند خود دست بردارند و در اعمال خویش تجدید نظر کنند و ) با پیمان خدا (یعنی رعایت قوانین شریعت) و پیمان مردم (یعنی رعایت مقررات همزیستی مسالمت آمیز، خویشتن را از اذیت و آزار در امان دارند و از مساوات حقوقی و قضائی برخوردار گردند) و آنان شایسته خشم خدا شده اند و (مهر) بیچارگی بر ایشان خورده است، چرا که آنان به آیات خدا کفر می ورزیده اند و پیغمبران را به ناحق می کشته اند ( و هر کس هم در هر عصر و زمانی به چنین کارهایی دست یازد و اعمال ننگین گذشتگان را بپسندد، جزای او همین خواهد بود) این (جرأت بر گناهان بزرگ، ناشی از استمرار گناهان کوچک است و ) به سبب سرکشی (از فرمان خدا) و تجاوز (از حدود شریعت یزدان) است».

 

“اسرائیل تشکیل خواهد شد و همچنان باقی خواهد ماند تا آنکه اسلام آن را از میان ببرد همان گونه که پیش از آن را از بین برد”

امام شهید حسن البنا رحمة الله علیه

 

“جهان اسلام در آتش می سوزد و همه ما باید و لو اندکی آب برای خاموش کردن این آتش روی آن بریزد و منتظر دیگران نباشد”

شیخ امجد الزهاوی رحمة الله علیه

 

این سند “میثاق نامه جنبش مقاومت اسلامی “حماس” است که ماهیت، هویت، موضع، آرمان و آرزوهای این جنبش را به تصویر می کشد و از همگان برای حمایت از این راه و همکاری با این جنبش و پیوستن به صفوف آن دعوت به عمل می آورد، زیرا نبرد ما با یهودیان صهیونیست بسیار بزرگ و حساس است و به اتحاد همه مخلصان نیاز دارد و این گامی است که باید برداشته شود و جماعتی است که باید با گروه گروه از مسلمانان جهان عرب و اسلام مورد حمایت قرار گیرد تا آنکه دشمنان اخراج شوند و نصر خداوند فرود آید.

ما به این شیوه است که آمدن خویش را به همگان بشارت می دهیم ” و لَتعلمُنَّ نبأَهُ بعد حین” (ص/88)« هر آینه که خبر آن را پس از مدتی خواهید شنید».

“کتب الله لأغلبن أنا و رسلی إن الله قوی عزیز”(مجادله/21)« خداوند چنین مقرر فرموده است که “من و پیغمبرانم قطعا پیروز می گردیم و بیگمان خداوند نیرومند و چیره است”

“قل هذه سبیلی أدعو إلی الله علی بصیرة أنا و من اتبعنی و سبحان الله و ما أنا من المشرکین” (یوسف/108)«بگو: این راه من است که من با آگاهی و بینش به سوی خدا می خوانم و پیروان من هم  و خدا را منزه می دانم و من از زمره مشرکان نیستم».
  

بخش اول: آشنایی با جنبش

اصول فکری

ماده اول:

اسلام قانون و روش جنبش مقاومت اسلامی است و این جنبش اندیشه ها و مفاهیم فکری و اصول هستی شناسی، زندگی و انسان خود را از آن می گیرد و همه فعالیت های خود را بر اساس موازین آن انجام می دهد و جهت حرکت خود را از آن می گیرد.

 

ماده دوم

جنبش مقاومت اسلامی یکی از شاخه های جماعت اخوان المسلمین در فلسطین است. جماعت اخوان المسلمین یک سازمان جهانی و بزرگ ترین جنبش اسلامی در دنیای معاصر است و از ویژگی های فهم عمیق، نگرش دقیق و همه جانبه و کامل از همه مفاهیم اسلامی در کلیه عرصه های زندگی از جمله در اعتقاد، نگرش، سیاست، اقتصاد، تربیت، جامعه، قضاوت، حکومت، دعوت، آموزش، هنر، رسانه و غیب و آشکار و دیگر عرصه های زندگی، برخوردار است.

 

مبانی تأسیس

ماده سوم

جنبش مقاومت اسلامی از مسلمانانی تشکیل شده است که تسلیم امر الهی شده اند و او را با فروتنی و آگاهانه عبادت می کنند ” و ما خلقت الجن و الإنس إلا لیعبدون”(الذاریات/56)«من پری ها و انسان ها را جز برای پرستش خود نیافریده ام» مسلمانانی که وظیفه و مسئولیت خود را در قبال خود، خانواده و وطن خود می دانند و در همه امور تقوای الهی پیشه می کنند، پرچم جهاد را در برابر طاغوت و متجاوزان بر افراشته اند تا این سرزمین و بندگانش را از لوث وجود پلید و شر آنان پاک سازند.

” بل نقذف بالحق علی الباطل فیدمغه فإذا هو زاهق” (انبیاء/18)

« بلکه حق را به جان باطل می اندازیم و حق مغز سر باطل را از هم می پاشد و باطل بسیار زود محو و نابود می شود»

 

ماده چهارم

جنبش مقاومت اسلامی از هر مسلمانی که به آنچه این جنبش عقیده دارد، معتقد باشد و اندیشه اش را بپذیرد و به منهاج پایبند باشد و اسرارش را حفظ کند و به پیوستن به این جنبش برای انجام واجباتش علاقه مند باشد، استقبال می کند.

 

جایگاه زمانی و مکانی جنبش مقاومت اسلامی

ماده پنجم

جنبش مقاومت اسلامی با پذیرش اسلام به عنوان برنامه زندگی در حقیقت از زمان ظهور دین مبین اسلام آغاز شده و با تربیت سلف امتداد یافته است، زیرا الله هدف این جنبش، رسول الله رهبر و قرآن قانون آن است. از نظر مکانی هم هر جا که مسلمانی که به اسلام پایبند باشد، زندگی کند، آنجا حضور دارد، بنابراین این جنبش ریشه دار و  شاخه هایش در آسمان سر به فلک کشیده است.

“ألم تر کیف ضرب الله مثلا کلمة طیبة کشجرة طیبة أصلها ثابت و فرعها فی السماء تؤتی أکلها کل حین بإذن ربها و یضرب الله الأمثال للناس لعلهم یتذکرون” (ابراهیم/24 و 25) «بنگر که خداوند چگونه مثل می زند: سخن خوب به درخت خوبی می ماند که تنه آن استوار و شاخه هایش در فضا باشد. بنا به خواست و اراده خداوند هر زمانی می ه خود را بدهد و خداوند برای مردم مثل ها می زند تا متذکر شوند».

 

 تمایز و استقلال

ماده ششم

جنبش مقاومت اسلامی یک جنبش فلسطینی است که ولایتش را به الله سپرده و اسلام را قانون و برنامه زندگی برگزیده است و برای اعتلای کلمة الله در وجب به وجب از خاک فلسطین تلاش می کند. بنابراین در سایه اسلام همه ادیان می توانند در امنیت و آسایش به سر برند و جان و مال و حقوق پیروان همه ادیان در سایه این دین محفوظ می ماند و در نبود اسلام است که درگیری ها و اختلافات بروز می کند و ستم و فساد گسترش می یابد و جنگ ها و مناقشات پدیدار می گردد.

 

جهانی بودن جنبش مقاومت اسلامی

ماده هفتم

از آنجا که مسلمانانی که برنامه شان همان برنامه جنبش مقاومت اسلامی است در تمام دنیا پراکنده اند و از این جنبش و مواضعش حمایت و جهادش را تقویت می کنند، بنابراین این جنبش یک جنبش جهانی است و شایستگی آن را نیز دارد چرا که اندیشه اش روشن و اهدافش شریف و والا است.

بر همین اساس باید به این جنبش توجه و جایگاهش محترم شمرده شود و حضورش به رسمیت شناخته شود و هر کس که حق این جنبش را نادیده بگیرد و از کمک به این جنبش شانه خالی کند یا بصیرتش کور گردد و از در تلاش برای از بین بردن آن درآید، راه به جایی نخواهد برد و هر کس که چشم خود را در برابر حقایق ـ دانسته یا ندانسته ـ ببندد، زمانی متوجه خواهد شد که رخدادها او را به کناری نهاده اند و بهانه هایش هیچ خریداری ندارند و آنگاه موفقیت قرین آن کس خواهد بود که گوی سبقت را از دیگران ربوده باشد.

و ظلم ذوی القربی أشد مضاضة        علی النفس من وقع الحسام المهند

« ستم نزدیکان برای انسان بسیار تلخ تر است    از ضربه شمشیر بسیار برنده»

” و أنزلنا إلیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه و من الکتاب و مهیمنا علیه فاحکم بما أنزل الله و لا تتبع أهواءهم عما جاءک من الحق لکل جعلنا منکم شرعة و منهاجا و لو شاء الله لجعلکم أمة واحدة و لکن لیبلوکم فی ما آتاکم فاستبقوا الخیرات إلی الله مرجعکم جمیعا فینبئکم بما کنتم فیه تختلفون” (مائده/48) « و بر تو کتاب را نازل کردیم که ملازم حق و موافق و مصدق کتاب های پیشین و شاهد و حافظ آنها است، پس میان آنان بر طبق چیزی داوری کن که خدا بر تو نازل کرده است و به خاطر پیروی از امیال و آرزوهای ایشان از حق و حقیقتی که برای تو آمده است روی مگردان (ای مردم!) برای هر ملتی از شما راهی و برنامه ای قرار داده ایم، اگر خدا می خواست همه شما را ملت واحدی می کرد، اما (خداوند چنین نکرد) تا شما را در آنچه به شما داده است بیازماید، پس به سوی نیکی ها بشتابید، جملگی بازگشتتان به سوی خدا خواهد بود و از آنچه در آن اختلاف می کرده اید آگاهتان خواهد کرد.»

 جنبش مقاومت اسلامی حلقه ای از زنجیره جهاد در مقابل تجاوزات صهیونیستی است که با جهاد شهید عزالدین قسام و برادران مجاهدش در جماعت اخوان المسلمین در سال 1936 پیوند دارد و به حلقه دیگری از این زنجیره جهادی و مبارزات اخوان المسلمین در نبرد سال 1948م. و عملیات جهادی اخوان المسلمین در سال 1968م. و پس از آن مرتبط می گردد.

به رغم فاصله موجود میان این حلقه ها و موانعی که حلقه به گوشان صهیونیسم در برابر ادامه جهاد مجاهدان ایجاد کردند، اما جنبش مقاومت اسلامی به تحقق وعده الهی یقین دارد هر چند که این امر ممکن است اندکی به طول انجامد. پیامبر گرامی اسلام (ص) در این باره می فرماید: “تا زمانی که مسلمانان با یهودیان نجنگند و مسلمانان آنان را نکشند و یهودیان در پس سنگ و درخت پنهان نشوند و سنگ و درخت به سخن نیاید و نگوید: ای مسلمان، ای بنده خدا، یک یهودی در پس من است، بیا و او را بکش، جز غرقد که از ریشه یهودیان است، قیامت برپا نمی شود” (بخاری و مسلم این حدیث را روایت کرده اند).

 

شعار جنبش مقاومت اسلامی

ماده هشتم

الله هدف، رسول الله رهبر، قرآن قانون و جهاد راه و شهادت در راه خدا بزرگ ترین آرزوی اعضای این جنبش است.

 

فصل دوم: اهداف

انگیزه ها و اهداف

ماده نهم

جنبش مقاومت اسلامی خود را در زمانی می بیند که (تعالیم) اسلام از زندگی حذف شده است و به همین سبب معیارها و مفاهیم دگرگون شده و ارزش ها تغییر یافته و اشرار بر دنیا مسلط شده اند و ستم و تاریکی بر جهان سایه افکنده است و بزدلان به لباس شیران درآمده اند و سرزمین های مختلف غصب گردیده و مردم از آنجا کوچانده و آواره شده و در نقاط مختلف زمین پراکنده و پناهنده شده اند و دولت حق از میان رفته و جایش را دولت باطل گرفته است و هیچ چیز در جای صحیح خود قرار ندارد. آری، این گونه است که هر گاه اسلام از صحنه بیرون رود همه چیز دگرگون می شود و این همان انگیزه است.

 

اهداف

به پایین کشیدن پرچم باطل، سیطره بر آن و بیرون راندنش، جهت برقراری حاکمیت حق و بازستاندن سرزمین های غصب و اشغال شده و پخش اذان از سر گلدسته های مساجد به منظور اعلام تأسیس دولت اسلامی به منظور بازگشت مردم (آواره) به دیار و کاشانه خود و بازگرداندن همه چیز به جای صحیح خود، هدف ماست و خداوند متعال تنها یار و یاور حقیقی است.

” و لو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الأرض و لکن الله ذو فضل علی العالمین” (بقره/251) « و اگر خداوند برخی از مردم را به وسیله برخی دیگر دفع نکند، فساد زمین را فرا می گیرد، ولی خداوند نسبت به جهانیان لطف و احسان دارد.»

 ماده دهم

جنبش مقاومت اسلامی در ادامه طی طریق خود، با تمامی توان از همه مستضعفان حمایت و از همه ستمدیدگان پشتیبانی می کند و از هیچ تلاشی برای احقاق حق و نابودی باطل با گفتار و عمل در هر جایی که امکان دسترسی به آن وجود داشته باشد، فرو گذار نیست.

 

فصل سوم: راهبردها و سازوکارها

راهبردهای جنبش مقاومت اسلامی:

“فلسطین موقوفه اسلامی است”

 

ماده یازدهم

جنبش مقاومت اسلامی عقیده دارد که سرزمین فلسطین تا روز قیامت موقوفه اسلامی است و به همه نسل های مسلمانان تعلق دارد و چشم پوشی از آن یا بخشی از آن به هیچ وجه مجاز نیست و هیچ دولت یا دولت های عربی از چنین حقی برخوردار نیستند و هیچ پادشاه یا رئیس جمهور یا پادشاهان و رؤسای جمهوری چنین اجازه ای ندارند و هیچ سازمان یا سازمان هایی ـ خواه فلسطینی باشند یا عربی ـ هم از این حق برخوردار نیستند، زیرا این سرزمین (فلسطین) تا روز قیامت وقف اسلامی برای همه نسل ها است.

حکم این سرزمین در شریعت اسلامی مانند حکم همه سرزمین هایی است که مسلمانان با زور از دشمن پس گرفته اند و آن را وقف کرده اند. این حکم در پی فتح سرزمین های شام و عراق به دست فرماندهان سپاه مسلمانان و در استفساریه آنان از خلیفه دوم مسلمانان درباره روش تعامل با اراضی فتح شده مبنی بر اینکه این سرزمین ها را میان سربازان تقسیم کنند یا به دست صاحبانش بسپارند یا روش دیگری در تعامل با این زمین ها پیش گیرند، جاری شده است. پس از مشورت خلیفه دوم با یاران رسول گرامی اسلام، تصمیم گرفته شد که این زمین ها در دست صاحبان آنها باقی بماند و آنان از آن زمین ها بهره برداری کنند و اصل آن زمین ها به عنوان موقوفه برای همه نسل های مسلمانان تا روز قیامت باقی بماند و صاحبان این زمین ها فقط اجازه بهره برداری از آنها را دارند و این حکم تا زمانی که آسمان و زمین باقی است، جاری است و هر گونه استفاده از این زمین ها در فلسطین یا غیر آن مغایر با شریعت اسلامی، باطل و مردود است.

” إن هذا لهو الحق الیقین * فسبح باسم ربک العظیم” (واقعه/95 و 96) «این همان حق یقینی است، بنابراین پروردگار خود را تعظیم کن»

 

میهن و میهن پرستی از نظر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین

ماده دوازدهم

از نگاه جنبش مقاومت اسلامی میهن دوستی جزئی از عقیده دینی است و برای اثبات این عقیده همین بس که هر گاه سرزمین مسلمانان مورد حمله دشمنان قرار گیرد، جهاد و مقابله با این تجاوز بر هر مرد و زن مسلمان واجب عینی خواهد بود و زن اجازه می یابد بدون اجازه همسرش و برده بدون اجازه صاحبش به سوی آن بشتابد.

چنین حکمی در هیچ قانون دیگری غیر از اسلام وجود ندارد و جای هیچ شکی تردیدی در این حقیقت باقی نیست. اگر وطن دوستی در مکاتب دیگر بر دلایل مادی و انسانی و منطقه ای استوار می گردد، جنبش اسلامی علاوه بر این ها به چیزی بالاتر و کلی تر نظر دارد که این دلیل مهم ترین دلیلی است که به آن ماهیت و زندگی می بخشد، زیرا به امر پروردگار و خالق هستی پیوند دارد که سرچشمه حیات است.

 

با آمدن موسی و رها شدن عصا، جادو و جادوگران از بین می روند

” قد تبین الرشد من الغی فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی لا انفصام لها و الله سمیع علیم” (بقره/256)

«اجبار و اکراهی در (پذیرش) دین نیست، چرا که هدایت و کمال از گمراهی و ضلال مشخص شده است، بنابراین کسی که از طاغوت نافرمانی کند و به خدا ایمان بیاورد به محکم ترین دستاویز در آویخته است و اصلا گسستن ندارد و خداوند شنوا و دانا است.»

 

راه حل های سازش، طرح ها و همایش های بین المللی:

ماده سیزدهم

طرح ها و آنچه راه حل های مسالمت آمیز و سمینارهای بین المللی برای حل و فصل قضیه فلسطین نامیده می شود، با عقیده جنبش مقاومت اسلامی در تضاد است، زیرا چشم پوشی از جزئی از فلسطین به معنای چشم پوشی از بخشی از دین است، زیرا میهن پرستی جنبش مقاومت اسلامی بخشی از دین و عقیده این جنبش است و بر این اساس اعضای خود را تربیت می کند و آنان برای به اهتزاز درآوردن پرچم دین الهی در میهن خود جهاد می کنند.

“و الله غالب علی أمره و لکن الناس لا یعلمون” (یوسف/21)«و خداوند بر کار خویش چیره است، اما مردم آن نمی دانند»

هر از چند گاهی فراخوانی به منظور برگزاری سمیناری یا کنفرانسی بین المللی به منظور حل قضیه فلسطین منتشر می شود و برخی راه حل های ارائه شده را می پذیرند و برخی رد می کنند و هر یک برای برگزاری کنفرانسی یا مشارکت در آن شرط و شروطی می گذارند. جنبش مقاومت اسلامی به سبب آنکه برگزار کنندگان این کنفرانس ها و سمینارها را می شناسد و از مواضعی که آنان در گذشته و حال در قبال قضایای مسلمانان گرفته اند، آگاه است، عقیده دارد که این کنفرانس ها و سمینارها خواسته های مسلمانان را محقق نمی سازد و حقوقشان را به آنان باز نمی گرداند و انصاف را در حق ستمدیدگان رعایت نمی کند. این جنبش همچنین بر این باور است که این سمینارها و کنفرانس ها یکی از راه های تحکیم سیطره اهل کفر در سرزمین مسلمانان است، بنابراین کی دیده شده است که اهل کفر در حق اهل ایمان انصاف قائل شوند؟

” و لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم قل إن هدی الله هو الهدی و لئن اتبعت أهواءهم بعد الذی جاءک من العلم ما لک من الله من ولی و لا نصیر” (بقره/120)« یهودیان و مسیحیان هرگز از تو خشنود نخواهند شد، مگر این که از آئین آنان پیروی کنی، بگو: تنها هدایت الهی هدایت است و اگر از خواست ها و آرزوهای ایشان پیروی کنی، بعد از آنکه علم و آگاهی یافته ای، هیچ سرپرست و یاوری از جانب خدا برای تو نخواهد بود.»

قضیه فلسطین راه حلی جز جهاد ندارد و طرح ها و پیشنهادها و سمینارها و کنفرانس های بین المللی جز تلف کردن وقت و تلاش بیهوده ثمری ندارد و نباید به کسی اجازه داده شود که آینده و سرنوشت ملت فلسطین و حقش را در تعیین سرنوشتش به بازی بگیرد.

در حدیث شریفی آمده است که” اهل شام شمشیر اين سرزمین هستند که خداوند به وسیله آنان از هر بنده ای که بخواهد، انتقام می گیرد و منافقانش نمی توانند بر مؤمنانش غلبه کنند و آن منافقان با اندوه و ناراحتی از دنیا خواهند رفت” (طبرانی و احمد آن را روایت کرده اند، راویان آن همه ثقه هستند و الله اعلم).

 

سه محور

ماده چهاردهم

موضوع آزادی فلسطین در سه محور خلاصه می شود، محور فلسطین، محور عربی و محور اسلامی. هر یک از این محورهای سه گانه در نبرد علیه صهیونیسم نقش و وظایف و مسئولیت هایی دارند. نادیده گرفتن هر یک از این محورها اشتباه فاحش و جهل آشکار به شمار می آید، زیرا فلسطین سرزمینی اسلامی است و نخستین قبله مسلمانان و سومین حرم شریف اسلامی و نیز محل اسرای رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم در آن قرار دارد، ” سبحان الذی أسری بعبده لیلا من المسجد الحرام إلی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا إنه هو السمیع البصیر” (اسرا/1)«تسبیح و تقدیس خدائی  را سزاست که بنده خود (محمد پسر عبدالله) را در شبی از مسجد الحرام به مسجد الاقصی برد، آنجا که اطرافش را پر برکت ساخته ایم تا برخی از نشانه های خود را به او بنمایانیم، بی گمان خداوند بس شنوا و بینا است.»

به همین سبب، آزادسازی این سرزمین بر همه مسلمانان در همه نقاط جهان فرض عین است و بر همین اساس باید به این قضیه بهای لازم داده شود و تک تک مسلمانان باید این امر را دریابند.

هنگامی که قضیه فلسطین بر این اساس حل و فصل گردد و امکانات سه محور برای آن متمرکز گردد، وضعیت کنونی تغییر خواهد کرد و زمان آزادی فرا می رسد.

” لأنتم أشد رهبة فی صدورهم من الله ذلک بأنهم قوم لا یفقهون” (حشر/13)« هراس شما در سینه های ایشان، بیش از هراس آنان از خداست، این بدان سبب است که ایشان مردمان نفهم و نادانی هستند».

 

جهاد برای آزادی فلسطین فرض عینی است

ماده پانزدهم

هر گاه دشمنان منطقه ای از سرزمین اسلامی را غصب و اشغال کنند، جهاد بر همه مسلمانان فرض عینی خواهد بود. برای مقابله با اشغال فلسطین به دست یهودی چاره ای جز به اهتزاز درآوردن پرچم جهاد وجود ندارد. این امر هم نیازمند آگاهی اسلامی عموم مردم مسلمان در جای جای مناطق جهان اسلام است، نیز، باید روحیه جهاد را در میان امت اسلامی توسعه داد و با آغاز نبرد علیه دشمنان، به صفوف مجاهدان پیوست.

افزایش آگاهی عمومی نیز نیازمند فعال شدن اندیشمندان و علمای مسلمان و فعالان عرصه های آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت و اصحاب مطبوعات و رسانه ها و عموم اهل فرهنگ به ویژه جوانان و پیران عضو جنبش های اسلامی است. برای این منظور باید تغییراتی پایه ای در نظام آموزشی ایجاد شود و آثار تجاوزات فکری که به دست خاورشناسان و مبشران مسیحی در نظام های آموزشی کشورهای اسلامی نفوذ کرده است، زدوده شود. این متجاوزان پس از آنکه صلاح الدین ایوبی ارتش های صلیبی را از منطقه بیرون رانده بود و صلیبی ها فهمیدند که سرکوب و سیطره بر مسلمانان جز با یورش فکری به آنان و آشفته کردن اندیشه های اسلامی و تخریب وجهه میراث این تمدن و تخریب وجهه تمدن آنان امکانپذیر نیست و پس از آن است که تجاوز نظامی میسر می شود و این تهاجم فکری بود که مقدمات تجاوز استعماری غرب را فراهم کرد و ژنرال آلنبی فرمانده ارتش انگلیس به هنگام ورود به قدس گفت: ” امروز جنگ های صلیبی پایان یافت” و یک ژنرال دیگر انگلیسی به نام ” گورو” در برابر مقبره صلاح الدین ایستاد و گفت: “آری، صلاح الدین، ما دوباره بازگشته ایم”. استعمار زمینه را برای تقویت تهاجم فرهنگی و فکری و تعمیق ریشه های این تهاجم که همچنان نیز پابرجا مانده است، فراهم کرد و همه این ها زمینه ساز از دست رفتن فلسطین گردید.

می بایست قضیه فلسطین در ذهن و فکر نسل های مسلمانان به عنوان یک قضیه دینی احیا گردد و بر این اساس این قضیه حل و فصل شود، زیرا بخشی از مقدسات اسلامی از جمله مسجد مبارک الاقصی که با مسجد الحرام و با اسرا و معراج رسول گرامی اسلام (ص) پیوندی ناگسستنی دارد، در این سرزمین واقع است.

” یک روز جهاد در راه خدا از دنیا و هر آنچه در آن است، بهتر است و جای شمشیر یکی از شماها بهتر از دنیا و همه چیزهایی است که در آن است و رفت و آمد بنده در مسیر جهاد در راه خداوند از آنچه در دنیا و هر آنچه در آن است بهتر است”(امام بخاری و امام مسلم و امام ترمذی و اما ابن ماجه این حدیث شریف را روایت کرده اند).

” قسم به آنکه جان محمد در دست اوست، دوست داشتم در راه خداوند جهاد کنم تا آنکه کشته شوم و سپس به پا می خواستم تا باز جهاد کنم و باز کشته شوم و باز همین گونه زنده و کشته شوم” (امام بخاری و امام مسلم).

 

تربیت نسل ها

ماده شانزدهم

مسلمانان باید بر اساس تعالیم اسلام شامل انجام وظایف و فرایض دینی، تأمل عمیق و آگاهانه در کتاب خدا و بررسی سنت نبوی و آگاهی از تاریخ و میراث و تمدن اسلامی از منابع موثق و با نظارت متخصصان و دانشمندان آموزش ببینند و تربیت شوند و از نظام هایی آموزشی ای در این راستا بهره گرفته شود که بینشی صحیح و سالم در اندیشه و اعتقاد را به مسلمانان انتقال دهند. ما همچنین معتقدیم که ماهیت دشمن و امکانات مادی و انسانی اش باید به دقت بررسی شود و از نقاط ضعف و قوتش آگاهی حاصل گردد و نیروهایی که به این دشمن یاری می رسانند و از آن پشتیبانی می کنند، شناسایی شوند و رخدادهای جاری کاملا زیر نظر گرفته شود و از حوادث مختلف غفلت نشود و تحلیل ها و واکنش های مرتبط با آنها مورد بررسی و دقت نظر قرار گیرد. لزوم برنامه ریزی و آینده نگری و بررسی همه پدیده ها نیز بر کسی پوشیده نیست، زیرا مسلمان مجاهد در زمان خود با آگاهی از اهداف، مقاصد و راه ها و همه آن چیزهایی که در اطرافش رخ می دهد، زندگی می کند.

” یا بنی إنها إن تک مثقال حبة من خردل فتکن فی صخرة أو فی السماوات أو فی الأرض یأت بها الله، إن الله لطیف خبیر* یا بنی أقم الصلاة و أمر بالمعروف و انه عن المنکر و اصبر علی ما أصابک إن ذلک من عزم الأمور و لا تصعر خدک للناس و لا تمش فی الأرض مرحا إن الله لا یحب کل مختال فخور” (لقمان/16-18) «پسر عزیزم، اگر به اندازه سنگینی دانه خردلی باشد و در دل سنگی یا در آسمان ها و یا اینکه در میان زمین باشد، خدا آن را حاضر می آورد، چرا که خداوند بس دقیق و آگاه است. ای پسر عزیزم! نماز را چنانکه شاید بخوان و به کار نیک فرمان بده و از کار بد نهی کن و در برابر مصائبی که به تو می رسد شکیبا باش، این ها از کارهایی است که باید بر آن عزم را جزم کرد و ثبات ورزید؛ با تکبر و بی اعتنائی از مردم روی مگردان و مغرورانه بر زمین راه مرو، چرا که خداوند هیچ متکبر مغروری را دوست ندارد»

 

نقش بانوی مسلمان

ماده هفدهم

بانوان مسلمان در نبرد رهایی بخش وظیفه ای همسنگ مردان بر عهده دارند، زیرا آنان تربیت کننده مردان بزرگند و نقش آنان در تربیت و هدایت نسل ها بسی سترگ است. دشمنان با آگاهی از این نقش، گمان می کنند که اگر بتوانند زنان را به راهی که خود می خواهند هدایت کنند و آن گونه که خود می خواهند تربیت کنند، جنگ را به نفع خود سوق داده اند و به همین سبب از طریق رسانه های مختلف و فیلم ها و نظام های آموزشی و پرورشی دائما در تلاشند تا به اهداف خود جامه عمل بپوشانند و این کار را در زیر پوشش نام های مختلفی چون فراماسونی، باشگاه های روتاری، گروه های جاسوسی و غیره انجام می دهد و همه این ها لانه های فساد و تباهی و مخرب هستند که به آن سازمان های صهیونیستی امکانات مادی گسترده ای می دهد تا اهداف پلید خود را در جوامع اسلامی پیاده کنند تا از این راه اسلام را از صحنه بیرون کنند و این دین را در میان پیروانش به غربت دچار سازند، بنابراین اسلام گرایان باید برای مقابله با توطئه های ویرانگر این سازمان های خطرناک دست به کار شوند و آن روز که اسلام هدایت زندگی را به دست گرفت، آن سازمان های پلید و مخالف انسانیت و اسلامیت از بین خواهند رفت.

 

ماده هجدهم

بانوان مسلمان در درون خانه و خانواده مجاهدان چه وظیفه مادری را بر عهده داشته باشند و خواه نقش خواهری، مسئولیتی بس بزرگ در مدیریت خانه و پرورش بذر مفاهیم ارزش های اخلاقی مبتنی بر تعالیم دین اسلام و هدایت فرزندان در جهت انجام واجبات دینی و آمادگی آنان برای ایفای وظیفه جهاد، بر عهده دارند، به همین سبب باید به مدارس و نظام های آموزشی که دختران مسلمان در آن پرورش و تربیت می یابند تا آنکه به مادرانی صالح و آگاه بدل گردند و مسئولیت خویش در نبرد آزادیبخش بر عهده گیرند، اهمیت کافی مبذول گردد.

به این سبب بانوان مسلمان باید آگاهی کافی از اداره امور منزل کسب کنند، زیرا رعایت میانه روی و دوری از اسراف در مصرف درآمد خانواده از لوازم ادامه زندگی در شرایط دشوار کنونی جامعه است. بانوان مسلمان باید به این نکته توجه کنند که مالی که در دست آنان است خونی است که فقط باید در رگ ها جاری شود تا زندگی در وجود کودکان و سالمندان به صورت مساوی جریان یابد.

” إن المسلمین و المسلمات و المؤمنین و المؤمنات و القانتین و القانتات و الصادقین و الصادقات و الصابرین و الصابرات و الخاشعین و الخاشعات و المتصدقین و المتصدقات و الصائمین و الصائمات و الحافظین لفروجهم و الحافظات و الذکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و أجرا عظیما” (احزاب/35)«مردان مسلمان، زنان مسلمان، مردان با ایمان، زنان با ایمان، مردان فرمانبردار خدا و زنان فرمانبردار خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان شکیبا و زنان شکیبا، مردان فروت و زنان فروتن، مردان بخشایشگر و زنان بخشایشگر، مردان روزه دار و زنان روزه دار، مردان پاکدامن و زنان پاکدامن و مردانی که بسیار خدا را یاد می کنند و زنانی که بسیار خدا را یاد می کنند، خداوند برای همه آنان آمرزش و پاداش بزرگی را فراهم ساخته است»

 

هنر اسلامی و نقش آن در نبرد آزادیبخش

ماده نوزدهم

هنر ضوابط و معیارهایی دارد که از طریق آن می توان دریافت که این هنر به اسلام تعلق دارد یا به جاهلیت. قضایای مربوط به مبارزات آزادیبخش اسلامی نیازمند هنری اسلامی است که روح را تعالی بخشد. این هنر برخی از جنبه های انسانی را قربانی جنبه های دیگر نمی کند و همه جوانب آن را با تعادل و انسجام حفظ می کند و توسعه می دهد. آدمی مصنوعی شگفت آور از مشتی خاک و روح است. هنر اسلامی نیز بر همین اساس انسان را خطاب قرار می دهد، اما هنر جاهلی تنها جسم را مخاطب قرار می دهد و جنبه خاکی انسان را بر بعد دیگر آن ترجیح می دهد.

بنابراین اگر در کتاب، مقاله، نشریه، وعظ، پیام، اشعار عامیانه، قصاید، سرود، نمایش و غیره ویژگی های هنر اسلامی یافت شود، این هنر وسیله و ابزاری برای هدایت فکری و غذای تجدید کننده توان روحی است برای ادامه راه و آرام بخش جان، زیرا که راه طولانی است و سختی ها فراوان و جان ها گاهی ملول و خسته می گردد و این هنر اسلامی است که نشاط و حرکت را باز می آفریند و معانی والایی را در وجود تثبیت می کند و قدرت تفکر و تدبیر سالم را بر می انگیزد.

” از نشانه های جان تدبیرگر تحول و دگرگونی است و همه این ها جدی است و مزاحی در آن نیست، زیرا امت مجاهد مزاح و بیهوده بودن را در خود راه نمی دهد”.

 

همبستگی اجتماعی

ماده بیستم

جامعه اسلامی یک جامعه به هم پیوسته است و پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرماید: ” اشعری ها قوم خوبی هستند که اگر در سفر یا حضر کاری می کنند، آنچه را در اختیار دارند گرد می آورند و سپس به صورت مساوی میان خود تقسیم می کنند. این روحیه اسلامی باید بر همه جوامع مسلمان حاکم شود، جامعه ای که با دشمنی ددمنش و نازیست که میان زن و مرد و کبیر و صغیر تفاوتی قائل نیست، باید به روح و معانی اسلام و تعالیم و آموزه های آن متصف باشد. دشمن ما از روش مجازات دسته جمعی استفاده می کند، میهن و املاک مردم را غصب و اشغال کرده و آنان را در پناهگاه ها و اردوگاه هایشان هم راحت نمی گذارد و از انواع ترفند و عملیات ها مانند “شکستن استخوان” و غیره و با بهانه و بدون بهانه به سوی زنان و کودکان و سالمندان تیراندازی می کند و آنان را هدف قرار می دهد و هزاران نفر را در زندان هایش با وضعیتی اسفناک به اسارت گرفته است، مضاف بر آنکه منازل را تخریب، کودکان را یتیم و احکام جائرانه ای در حق هزاران جوان صادر می کند تا آنان بهترین دوره زندگی خود را که جوانی است در سیاهچال های اسارتگاه های صهیونیستی سپری کنند.

سیاست فاشیستی صهیونیست ها حتی زنان و کودکان را نیز استثنا قرار نمی دهد، زیرا بر اساس افکار و اندیشه های برگرفته از صهیونیسم همه باید از این جنایت ها آسیب ببینند، آنان معیشت مردم را نیز مورد تهاجم قرار داده اند و اموال آنان را غارت و چپاول و شرف آنان را لگدمال کرده اند و با این جنایت های بی شرمانه با مردم حتی بدتر از جنایتکاران جنگی رفتار می کنند، سیاست تبعید از وطن نیز نوعی کشتار است. در برابر این اقدامات و جنایت ها و تجاوزها، همبستگی، اتحاد، انسجام و یکپارچگی میان مردم فلسطین ضروری است و برای مقابله با دشمن صهیونیستی باید متحد بود و چون پیکره ای واحد عمل کرد که اگر عضوی به درد آید، سایر اعضا با تب و درد، بیماری را نشان دهند.

  

ماده بیست و یکم

تقدیم کمک های مادی و معنوی به نیازمندان یکی از مظاهر همبستگی اجتماعی است و مشارکت در انجام کارها نیز بخشی دیگر از آن است. اعضای جنبش اسلامی باید منافع عموم مردم را همسان منافع شخصی خود بدانند. آنان باید از هیچ تلاشی برای تحقق منافع عمومی و حفظ و حراست از آن فرو گذار نکنند و از هر چیزی که بر آینده نسل ها تأثیر منفی می گذارد یا برای جامعه ای که در آن زندگی می کنند زیانبار باشد، جلوگیری کنند، زیرا این مردم از طیف همین عناصر هستند و آنها نیز از مردمند، قدرت مردم قدرت آنان به شمار می آید و آینده ملت آینده آنان است. اعضای جنبش مقاومت اسلامی باید در غم و شادی مردم با آنان شریک باشند و از خواسته ها و مطالبات آنان حمایت کنند و از هر آنچه منافع و اهداف جنبش اسلامی و مردم را تأمین کند، دفاع کنند. اگر روزی این روحیه بر جامعه ما حاکم شود انس و الفت میان مردم تعمیق می یابد و همکاری و همفکری صورت واقعی می پذیرد و وحدت تثبیت می گردد و صفوف در برابر دشمنان متحدتر و منسجم تر می شود.

 

حامیان دشمن صهیونیستی

ماده بیست و دوم

دشمنان از مدت ها پیش برنامه ریزی کرده و آن را به اجرا گذاشته اند تا آنکه به آنچه امروز در اختیار دارند، دست یافته اند. آنان در جریان امور به اسباب تاثیرگذار توجه کرده اند و با گردآوری منابع و ثروت های کلان مادی و تاثیرگذار، از آن برای تحقق آرزوهای خود بهره گرفته اند؛ آنان با این اموال بر رسانه های جهانی از جمله خبرگزاری ها، روزنامه ها و مجلات و مطبوعات، دفاتر انتشاراتی و رادیوها و غیره استیلا یافته اند؛ آنان با پول قیام های مختلفی در نقاط مختلف دنیا به راه انداخته اند تا مصالح خود را محقق سازند و بهره خود را از چنین اوضاعی ببرند، آنان در انقلاب فرانسه و انقلاب کمونیسم و بسیاری از انقلاب هایی که ما از آنها خبرهایی شنیده ایم و می شنویم، دست داشته اند و دارند.

با پول سازمان ها و گروهک های مخفی را در نقاط مختلف دنیا تأسیس و سازماندهی کرده اند تا جوامع مختلف را نابود کنند و منافع صهیونیسم را محقق سازند. فراماسونری، کاباره ها، قمارخانه ها و دیگر انواع مراکز فحشا که همه آنها در حقیقت مراکز جاسوسی و گسترش فساد هستند، ساخته دست و پرداخته ذهن و اندیشه صهیونیسم است. آنان با سرمایه بر کشورهای استعمارگر سلطه یافته اند و آنان را به سوی استثمار بسیاری از مناطق جهان سوق داده اند تا منابع و ثروت های این مناطق را نابود کنند و فساد را در آنها رواج دهند.

درباره جنگ های طایفه ای و جهانی و منطقه ای هم حرف و حدیث بسیار است، آنان در جنگ جهانی اول دست داشته اند، همان جنگی که در آن خلافت اسلامی نابود شد، صهیونیسم از این امر سودهای کلان مادی برد و سرانش بر بسیاری از منابع و ثروت های بلاد اسلامی سیطره یافتند و اعلامیه بالفور را به دست آوردند و جامعه ملل را تأسیس کردند تا از طریق سازمان های وابسته به آن بر جهان حکومت کنند. همین صهیونیست ها جنگ جهانی دوم را به راه انداختند و با تجارت تسلیحات و مهمات و ملزومات این جنگ، سودهای هنگفتی به جیب زدند و زمینه را برای تأسیس دولت خود فراهم کردند. سپس تصمیم گرفتند که سازمان ملل و شورای امنیت را به جای جامعه ملل تأسیس کنند تا از طریق این سازمان جدید سیطره خود را بر جهان تکمیل کنند.

هر جا که جنگی درگیر است، ایادی صهیونیسم نیز در آن هویداست ” کلما أوقدوا نارا للحرب أطفأها الله و یسعون فی الأرض فسادا و الله یا یحب المفسدین” (مائده/ 64) «آنان هر زمان جنگی افروخته باشند خداوند آن را (با شکست ایشان و پیروزی پیغمبر و مؤمنان) خاموش کرده است، آنان به خاطر ایجاد فساد در زمین می کوشند و خداوند مفسدان و تبهکاران را دوست نمی دارد».

قدرت های استعماری در غرب سرمایه داری و شرق کمونیسم از دشمن صهیونیستی با تمام توان مادی و انسانی پشتیبانی می کنند و فقط نقش آنان هر از چند گاهی عوض می شود و آن روز که اسلام ظهور کند، نیروهای کفر به مقابله با آن بر می خیزند، زیرا کفر ملت واحده است.

“یا أیها الذین آمنوا لا تتخذوا بطانة من دونکم لا یألونکم خبالا ودوا ما عنتم قد بدت البغضاء من أفواههم و ما تخفی صدورهم أکبر قد بینا لکم الآیات إن کنتم تعقلون” (آل عمران/118).« ای کسانی که ایمان آورده اید، از غیر خود محرم اسرار بر نگزینید، آنان از هیچ گونه شر و فسادی در حق شما کوتاهی نمی کنند، آنان آرزوی رنج و زحمت شما را دارند و دشمنانگی از دهان آنان آشکار است و آنچه در دل دارند بزرگ تر است. ما نشانه هایی را برای شما بیان کردیم اگر اهل عقل و درایت هستید».

و بی دلیل نیست که خداوند متعال در پایان آیه می فرماید: “إن کنتم تعقلون” (اگر اندیشه کنید).

 

فصل چهارم: موضع ما

الف: در قبال جنبش های اسلامی

ماده بیست و سوم

جنبش مقاومت اسلامی به دیگر جنبش های اسلامی به دیده احترام می نگرد و از آنان قدردانی می کند، زیرا هر چند که ممکن است در موضوع یا مبحثی اختلافی میان آنان باشد، اما در بسیاری از جوانب و تصورها با یکدیگر اتفاق نظر دارند. جنبش مقاومت اسلامی بر این باور است که اختلاف با این جنبش ها ـ در صورت وجود مقاصد سلیم و اخلاص برای خداوند متعال ـ  اختلافی اجتهادی است و تا زمانی که اقدامات در دایره اسلام باشد، هر مجتهدی دست کم یک اجر خواهد برد.

جنبش مقاومت اسلامی این جنبش ها را پشتیبان و حامی خود می داند و از خداوند متعال برای همه هدایت طلب می کند و همیشه در تلاش است تا پرچمدار وحدت میان همگان باشد و این وحدت در چارچوب کتاب و سنت عملی گردد.

” و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا و اذکروا نعمة الله علیکم إذ کنتم أعداء فألف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمته أخوانا و کنتم علی شفا حفرة من النار فأنقذکم منها کذلک یبین الله لکم آیاته لعلکم تهتدون” (آل عمران/ 103) «و همگی به رشته (ناگسستی قرآن) خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود به یاد آورید که بدان گاه که دشمنانی بودید و خدا میان دل های شما پیوند داد، پس برادرانی شدید و بر لبه گودالی از آتش بوددید، ولی شما را از آن رهانید، خداوند چنین برایتان آیات خود را آشکار می سازد، شاید که هدایت شوید».

 

ماده بیست و چهارم

جنبش مقاومت اسلامی اهانت یا بی احترامی به هیچ فرد یا گروهی را جایز نمی داند، زیرا مؤمن نه به دیگران اهانت می کند و نه آنان را مورد لعن و نفرین قرار می دهد، هر چند که میان این موضوع و مسأله مواضع و اقدامات باید تفاوت قائل شویم، زیرا جنبش مقاومت اسلامی حق خود می داند اشتباهات را گوشزد کند و نسبت به آنها هشدار دهد و در جهت بیان حق بکوشد و در موضوعات مطرح شده جانب حق را بگیرد، زیرا حکمت گمشده مؤمن است و هر جا یافت، به آن مستحق تر است.

” لا یحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم و کان الله سمیعا علیما* إن تبدوا خیرا أو تخفوه أو تعفوا عن سوء فإن الله کان عفوا قدیرا” (نساء/148- 149) «خداوند دوست ندارد زبان به بدگویی گشایند مگر آن کسی که مورد ستم قرار گرفته باشد و خدا شنوای آگاه است* اگر نیک را آشکار یا پنهان سازید یا اگر از بد چشم پوشی کنید(کار خداپسندانه ای کرده اید) چرا که خداوند بسیار با گذشت و بس توانا است».

 

ب: جنبش های ملی در فلسطین

ماده بیستم و پنجم

جنبش مقاومت اسلامی به این گروه ها احترام متقابل می گذارد و شرایط آنان و عوامل تأثیرگذار بر آنها را درک می کند و تا زمانی که خود را نوکر شرق کمونیسم یا غرب صلیبی نمی دانند جنبش اسلامی دست همکاری با آنان را می فشارد و به همه اعضا و هواداران این گروه ها تاکید می کند که جنبش مقاومت اسلامی حرکتی جهادی و اخلاقی است و آگاهانه به هستی می نگرد و همراهی اش با دیگران نیز آگاهانه است، از فرصت طلبی بیزار است و برای افراد و گروه های مختلف مردم خیر و نیکی طلب می کند و برای ادای واجب و جلب خشنودی خداوند متعال است که به آیه “و أعدوا لهم ما استطعتم من قوة” استناد می کند و هدفی جز این ندارد.

جنبش مقاومت اسلامی به همه جریان های فلسطینی که برای آزادی فلسطین فعالیت می کنند، اطمینان می دهد که از آنان حمایت می کند و در گفتار و عمل و حال و آینده جز این چنین نخواهد بود. جنبش اسلامی با تفرقه مخالف و به دنبال اتحاد است و هر سخن و گفتار پاک و تلاش مخلصانه و ستوده ای را ارج می نهد و راه را بر اختلافات حاشیه ای می بندد و به شایعه ها و اظهارات مغرضانه وقعی نمی نهد، هر چند که به حق دفاع از نفس نیز پایبند است.

هر آنچه با این نگرش و این بینش در تعارض و تناقض باشد، زاییده تبلیغات دشمنان یا حامیان و همپیمانان آنان است و هدف از آن ایجاد تفرقه و آشوب و منحرف ساختن ما به سوی امور حاشیه ای است.

” یا أیها الذین آمنوا إن جاءکم فاسق بنبأ فتبینوا أن تصیبوا قوما بجهالة فتصبحوا علی ما فعلتم نادمین” (حجرات/6) «ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر شخص فاسقی خبری را به شما رسانید درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی ـ بدون آگاهی ـ آسیب برسانید، و از کرده خود پشیمان شوید».

 

ماده بیست و ششم

جنبش مقاومت اسلامی که به گروه های ملی فلسطین ـ که به شرق یا غرب وابسته نیستند ـ این چنین با دیدی مثبت می نگرد، با این وجود چنین امری موجب نمی شود که مسائل و رخدادها و حوادث عرصه بین الملل و منطقه ای را درباره قضیه فلسطین به مناقشه و بحث و بررسی نگذارد تا در تحلیل علمی این وضع، میزان همنوایی و انسجام یا اختلاف و تعارض آن را با مصلحت ملی و در سایه بینش و نگرش اسلام بسنجد.

 
 
 د: کشورها و دولت های عربی و اسلامی
 
   ماده بیست و هشتم
 
  

تجاوز و تهاجم صلیبی ها علیه بلاد اسلامی بسیار شدید است و از هر ابزار و وسیله ممکن و پلیدی برای تحقق اهداف و مقاصدش بدون درنگ استفاده می کند و برای پیشبرد اهداف و عملیات تجسسش از گروهک های مخفی که از فراماسونری و باشگاه های روتاری و گروه های مشابه بهره می گیرد. همه این سازمان ها و گروهک های سری و آشکار به نفع صهیونیسم و با هدایت آن فعالیت می کند و هدفش نابودی جوامع و از بین بردن ارزش ها و لگدمال کردن اخلاق و نابود کردن اسلام است و برای این منظور از تجارت انواع مواد مخدر و اقسام مواد و مشروبات الکلی برای تسهیل روند سیطره و توسعه طلبی خود بهره می گیرد.  کشورهای عربی همجوار رژیم صهیونیستی باید مرزهای خود را به روی مجاهدان ملت های عرب و مسلمان بگشایند تا آنان به وظایف خود عمل کنند و در کنار برادران مسلمان خود در فلسطین جهاد کنند.کشورهای عربی و اسلامی دیگر نیز باید تحرکات مجاهدان را در مناطق تحت سیطره خود تسهیل کنند تا آنان بتوانند آزادانه به سوی فلسطین بشتابند و این کمترین کاری است که در این زمینه می توانند انجام دهند. در اینجا باید به همه مسلمانان یادآور شویم که یهودیان با اشغال قدس شریف در سال 1967م. بر دروازه مسجد مبارک الاقصی ایستادند و شعار دادند: “محمد پشت سر دختران مرده است”! بنابراین اسرائیل به سبب هویت یهودی و مردمان یهودش اسلام و مسلمانان را به چالش کشیده است و یقین بدانید که توطئه گران هیچ گاه از توطئه گری باز نمی ایستند.

 هـ : جمعيت های ملی، دينی، نهادها، روشنفکران جهان عرب و اسلام

   ماده بیست و نهم

جنبش مقاومت اسلامی امیدوار است که این نهادها و مؤسسات و تجمعات در کلیه عرصه ها در کنار این جنبش قرار گیرند، از آن و مواضعش پشتیبانی کنند و فعالیت ها و تحرکاتش را مورد تایید قرار دهند و در جهت کسب حمایت برای این جنبش تلاش کنند تا ملت های اسلامی به عنوان پشتیبان و حامی این جنبش در کلیه جوانب نیروی انسانی، مادی و تبلیغاتی در زمان ها و اماکن مختلف، عمل کنند و این کار نیز از طریق برگزاری کنفرانس ها، انتشار کتاب های هدفمند و هدایت و توجیه عموم مردم درباره قضیه فلسطین و تهاجمی که علیه این ملت آغاز شده است و توطئه هایی که علیه آن جریان دارد، انجام می پذیرد. بسیج فکری، تربیتی و فرهنگی نیز می تواند از دیگر کارهای این نهادها و مؤسسات باشد تا از این طریق به وظیفه خود در نبرد رهایی بخش و سرنوشت ساز عمل کرده باشند، همان گونه که در شکست دادن صلیبی ها و بیرون راندن تاتار و نجات تمدن اسلامی نقش ایفا کردند و این ها بر خداوند متعال دشوار نیست.  کتب الله لأغلبن أنا ورسلی إن الله قوی عزيز (سوره مجادله / آیه 21) (خداوند چنین مقرر فرموده است که من و پیغمبرانم قطعا پیروز می گردیم و بی گمان خداوند نیرومند و چیره است.)

 ماده سی ام
 
   از همه ادبا، روشنفکران، اصحاب رسانه ها و مطبوعات، خطبا، متصدیان آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت و دیگر اقشار جهان اسلام درخواست می شود که به وظیفه خود عمل کنند، زیرا سبب شدت و گستردگی تهاجم دشمن صهیونیستی و حضورش در بسیاری از کشورها و سیطره مادی و رسانه ای اش، این کار واجب است.   زیرا جهاد به حمل سلاح و حضور در میدان نبرد علیه دشمنان خلاصه نمی شود و هر سخن پاک، مقاله و کتاب مفید و اعلام حمایت و همبستگی در صورتی که نیت و قصد خالص باشد و هدف بر افراشتن پرچم الله باشد، جهاد فی سبیل الله است و ” هر کس که مجاهدی را تجهیز کند، جهاد کرده است و هر کس از خانواده یک مجاهد به نیکی نگهداری و حفاظت کند، جهاد کرده است” (امامان بخاری، مسلم، ابوداود و ترمذی این حدیث را روایت کرده اند”.  و: پیروان سایر ادیان جنبش مقاومت اسلامی حرکتی انسانی است ماده سی و یکمجنبش مقاومت اسلامی حرکتی انسانی است و از حقوق بشر حمایت می کند در نگاهش به پیروان ادیان دیگر تسامح و تساهل اسلام را مد نظر دارد و با هیچ کس جز آنانی که با این جنبش از در دشمنی در آمده اند یا در مقابل آن ایستاده اند تا راهش را سد کنند و مانع از حرکتش شوند یا تلاشش را تحریف کنند، دشمنی نمی ورزد. پیروان سه دین اسلام و مسیحیت و یهودیت می توانند در سایه اسلام در امنیت و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند و این امنیت و آسایش و آرامش جز در سایه اسلام ایجاد نمی شود. تاریخ گذشته دور و نزدیک بهترین دلیل این مدعاست. پیروان سایر ادیان نیز باید از مخالفت با اسلام و حاکمیت اسلام بر منطقه دست بردارند، زیرا هر گاه آنان بر منطقه سیطره یابند، جز جنگ و کشتار و شکنجه و آوارگی در پی ندارد، چرا که آنان عرصه را بر یکدیگر ـ چه رسد به پیروان ادیان دیگر ـ تنگ می کنند و گذشته و حال مملو از شواهدی است که این نظر را تایید می کند.
 
 
 

لینک کوتاه:

کپی شد