جمعه 20/سپتامبر/2024

نگرانی آلمان از سوء استفاده نتانیاهو از رابطه اش با برلین

چهارشنبه 4-می-2016

گزارش مجله “دیراشپیگل”آلمان در مورد احتمال تغییر موضع حمایت آمیز برلین در قبال رژیم صهیونیستی به خاطرخیره سری های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در ازای از سرگیری مذاکرات سازش باتشکیلات خودگردان فلسطین، جنجال های عظیمی در محافل سیاسی اسرائیل به بار آوردهاست.
به گزارش مرکز اطلاع رسانیفلسطین، این مجله نوشت که تردید مقامات برلین نسبت به دوستی با رژیم صهیونیستی بهخاطر نگرانی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از تشدید شهرک سازی که راهکار دو کشور رابه امری غیر ممکن مبدل می سازد، افزایش یافته است. این اقدام در حالی صورت می گیردکه دولت اسرائیل به این گزارش پاسخ داد و اعلام کرد:« این گزارش صرفا یک گمانه زنیاست و ما بر دوستی خود با برلین تاکید می ورزیم.» 

دیراشپیگل که جزء پرتیراژتریننشریه های آلمانی است، همچنین نوشت که آنگلا مرکل پس از دیدارش با محمود عباس رئیستشکیلات خودگردان فلسطین در نیمه ماه گذشته در برلین اعلام کرد که تمایل عباس به مراجعهبه شورای امنیت سازمان ملل را درک می کند.

این منبع خاطرنشان ساخت که مرکلنسبت به سیاست شهرک سازی دولت اسرائیل در سرزمین فلسطین که راهکار تشکیل دو کشوررا به امری غیر ممکن مبدل می سازد، بسیار نگران است.  

مرکل در جریان دیدار اخیرش باعباس به صراحت اعلام کرد:« با شهرک سازی در فلسطین مخالفم و تلاش عباس برای مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل را درک می کنم.»

مساله قابل تامل اینکه سخنان مرکلبا اظهارات و موضع  گیری های چند سال گذشته اش فرق دارد. این اقدام در حالی صورت می گیرد که نماینده آلمان در شورای امنیت سازمانملل در سال 2011 به پیش نویس قطعنامه علیه شهرک سازی رای مثبت داد که آمریکا آن راوتو کرد.
به نوشته این مجله، مساله جدید درموضع مرکل اینکه مقامات دولت آلمان دیگر آماده حمایت از اسرائیل نیستند، آنان براین باورند که سیاست های دولت نتانیاهو بحث تشکیل دو کشور را به امری غیر ممکنمبدل ساخته است، آنان از تلاش های نتانیاهو در زمینه سوء استفاده از دوستی اش با برلینبرای تحقق اهداف و مقاصد شخصی اش به شدت نگران هستند.

این مجله به نقل از رولو موتسنیتچ از نمایندگان پارلمان آلمان نوشت که یکدیدگاه در میان دولتمردان آلمان در حال قوت گرفتن است و آن اینکه نتانیاهو ازدوستی اش با برلین برای تحقق اهداف شخصی اش سوء استفاده می کند. 
وی خاطرنشان ساخت که بازنگری وزارتامور خارجه و دفتر صدر اعظم آلمان در ساختار مناسبات خود با رژیم اشغالگر قدس اقدامیخجسته است.  

از سوی دیگر، نوربرت روتگن رئیس کمیسیونخارجی پارلمان آلمان گفت که سیاست های کنونی دولت اسرائیل نگران کننده است. 

بر پایه این گزارش، وزارت امورخارجه آلمان تصمیم دارد تغییراتی را در زمینه کمک دیپلماسی به اسرائیل در اتحادیهاروپا ایجاد کند. قرار بود وزیران خارجه اتحادیه اروپا در جریان نشست ماه ژانویهگذشته از شهرک سازی و تاثیرگذاری های منفی آن بر راهکار تشکیل دو کشور انتقاد کنندکه بنیامین نتانیاهو با فرانک والتر اشتاین ‌مایر وزیرخارجه آلمان تماس گرفت و از او خواست جلوی این انتقاد را بگیرد، ولی اشتاین مایر ایندرخواست را نادیده انگاشت.

در این گزارش تصریح شده است که برخی مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان که جزءحامیان سرسخت اسرائیل به شمار می روند اکنون به خاطر سیاست های دولت نتانیاهو تغییر موضعداده اند؛ به نحوی که اندریاس میخالیس سفیر پیشین آلمان در رژیم صهیونیستی که هماکنون مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه آلمان است در نشستی اعلام کرد:« نباید بههمه درخواست های نتانیاهو پاسخ مثبت داد.» 
اشپیگل در گزارش خود خاطرنشانساخت که وزارت خارجه آلمان تمامی اظهارنظرها و موضع گیری های مقامات اسرائیلی علیهتشکیل کشور فلسطین را رصد و جمع آوری کرده است و به خاطر مخالفت وزیران کابینهبنیامین نتانیاهو با تشکیل این کشور برخی از مقامات وزارت خارجه آلمان موضع خود رادر قبال اسرائیل تغییر داده اند. 

از سوی دیگر، دفتر نخست وزیر رژیماشغالگر قدس به گزارش دیراشپیگل در خصوص خشم صدر اعظم آلمان از نتانیاهو پاسخ دادو اعلام کرد که مناسبات میان اسرائیل و آلمان مستحکم است و به همین شکل نیر باقیخواهد ماند.

مسئولان اسرائیلی اعلام کردند که گزارش دیراشپیگل تلاشی از سوی برخی محافل داخلیآلمان برای به چالش کشیدن مرکل به خاطر مناسبات مستحکمش با نتانیاهو به شمار میرود. تحلیلگران اسرائیلی بر این باورندکه گزارش دیراشپیگل حکایت از آن دارد که جایگاه سیاسی اسرائیل روز به روز متزلزلتر می شود واقدامات علیه آن تشدید می گردد. 

باراک رابید تحلیلگر روزنامه عبریزبان هاآرتص ضمن اشاره به گزارش دیراشپیگل، توضیح داد که انتشار چنین گزارش امریتصادفی نیست، اطلاعات مندرج در آن کاملا موثق است و این گزارش با آگاهی مقاماتبرلین منتشر شده است. 

لینک کوتاه:

کپی شد