جمعه 20/سپتامبر/2024

طرح رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان برای تشکیل ائتلاف با «اسرائیل»

شنبه 7-می-2016

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، فیصل که در کنار زیپی لیونی ازوزرای کابینه رژیم صهیونیستی ظاهر شده بود، پنج شنبه (به وقت نیویورک) و بامداد دیروزجمعه (به وقت قدس اشغالی) در مناظره ای تلویزیونی که توسط مرکز مطالعات خاورمیانه«واشنگتن» و با حضور ژنرال ذخیره یعقوب امیدرور، مشاور سابق بنیامین نتانیاهو در امنیتملی برگزار شده بود، مواضعی چند را مطرح کرد که شبیه یک معامله یا ائتلاف با رژیمصهیونیستی و لابی های یهودی بود.

ترکی فیصل ابراز داشت: «من همیشه به مخاطبان یهودی می گویم که با تکیهبر اندیشه عربی و ثروت یهودی می توان به سمت شرایطی جدید حرکت کرد. فکر کنید که باکمک این دو، چه پیشرفت هایی در زمینه مسائل علمی، فناوری، مسائل انسانی و دیگرامور حاصل می گردد.»

این مقام اطلاعاتی عربستانی ابراز داشت: «اسرائیل در حال صلح با اعراباست. بنده معتقدم که ما با کمک همدیگر می توانیم در مقابل هر چالشی بایستیم. بهنظر بنده، طرح صلح اعراب که عربستان در سال 2002 ارائه کرد، بهترین فرمول را برایتحقق صلح میان اسرائیل و جهان عرب است. من نمی فهمم که چرا دولت نتانیاهو هیچتلاشی برای اجرای این پیشنهاد انجام نمی دهد.»

وی خاطرنشان ساخت: «آرزو دارم که در مسجد الاقصی نماز بخوانم ولی تاموقعی که توافق نامه صلح میان اسرائیل و اعراب به امضا نرسیده باشد، این کار راانجام نمی دهم ؛ البته تحقق این امر در طول عمر بنده بعید است و احتمالا در زمانفرزندان و نوادگانم این اتفاق بیافتد.»

خصومت نسبت به ایران در موضعگیری های امیر سعودی و ژنرال صهیونیستکاملا آشکار بود. طرف عربستانی می گفت: «همان طور که جناب ژنرال فرمودند همکاریمیان کشورهای عربی و اسرائیل برای مقابله با چالش ها ـ از سوی هر طرفی که باشدایران یا غیر ایران ـ مورد حمایت بیشتر قرار خواهد گرفت اگر صلح میان کشورهای عربیو اسرائیل برقرار باشد. به نظر من، هیچ مانعی در راه اجرای این امر وجود ندارد.»

ژنرال صهیونیست نیز ابراز داشت: «دیدارهای بسیاری به شکل غیر رسمیمیان اسرائیل و عربستان انجمن گرفته که در چارچوب تلاش ها برای تحقق منافع مشترک ونیز موضوع ارتباط ما با همسایگان مان ـ خواه فلسطینی و خواه غیر فلسطینی ـ بودهاست.»

ژنرال یعقوب امیدرور در حضور این مقام عربستانی زبان به تهدید لبنان وحزب الله گشود و گفت: «ایرانی ها به حمایت حزب الله ادامه می دهند و هر گونه جنگیعلیه حزب الله برای لبنان ویرانگر خواهد بود ؛ زیرا وجود مخازن موشک های این حزبدر مناطق غیر نظامی، باعث می شود تا تعداد زیادی از غیر نظامیان در این جنگ کشتهشوند.»

وی با تصریح این مطلب که امکان ایجاد یک چتر همکاری میان کشورهای عربیبا اسرائیل علیه ایران وجود دارد، اظهار داشت: «نگرانی ایران از پرونده هسته ایایران از این بابت است که روزی این کشور به یک قدرت هسته ای تبدیل شود. این موضوعیک تهدید برای موجودیت ما به شمار می رود که البته ما اجازه چنین چیزی را نمی دهیمخواه با کمک آمریکا و خواه بدون کمک آمریکا.»

وی در ادامه مدعی وجود یک اتحادیه عرب جدید شد و گفت: «در راستایحمایت از اقتصاد عربستان، اسرائیل می تواند به این کشور در تلاش هایش برای ایجادجایگزین هایی برای نفت کمک کند.»

گفتنی است که در برهه گذشته، دیدارهایی میان مسئولان صهیونیستی ومقامات سابق عربستانی انجام گرفته و اظهاراتی نیز از زبان این مسئولان به ویژهترکی فیصل درباره تشویق کشورها به صلح با رژیم اشغالگر قدس بیان گردیده است. انورعشقی، مسئول پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان نیز موضعگیری ها و اظهار نظرهایی نیزدر راستای صلح با این رژیم داشته است.

در عرصه رسانه ای نیز پایگاه های اینترنتی وابسته به دولت عربستان درمسیر عادی سازی در حرکت هستند که به طور ویژه می توان از پایگاه «ایلاف» یاد کردکه در اقدامی بی سابقه و از طریق خبرنگار خود «مجدی حلبی» مصاحبه هایی را بامسئولان صهیونیستی ترتیب داده است. این سایت با انجام چنین مصاحبه هایی به دنبالمشروعیت بخشی به عادی سازی کامل روابط با رژیم صهیونیستی و مسئولان نظامی این رژیممی باشد بدون آنکه حتی مراعات کار حرفه ای را بکند و دیدگاه هایی را در مخالفت باادعاهای مهمان های صهیونیست خود مطرح نماید.  

لینک کوتاه:

کپی شد