یکشنبه 22/سپتامبر/2024

مدافع سرسخت اسرائیل، حامی اصلی کلینتون در انتخابات 2016

پنج‌شنبه 12-می-2016

پایگاهخبری «وترنز تودی» نوشت: هیلاری کلینتون برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوریآمریکا دست به هر کاری می‌زند؛ از جمله استفاده از حامیان خارجی مانند «حیم سابان»میلیاردر اسرائیلی.

وبگاه«وترنز تودی» در یادداشتی به تحلیل عملکرد «حیم سابان» حامی مالی هیلاری کلینتوندر رقابت‌های انتخابات 2016 آمریکا پرداخت. به نوشته این وبگاه، تمام تلاش سابانتنها در راستای یک هدف است: ابقای اسرائیل.

در اینگزارش آمده است: «حیم سابان» تهیه‌کننده رسانه‌ای، سرمایه‌گذار، نوازنده و یکمیلیاردر اسرائیلی-آمریکایی است. وی بخش اعظمی از درآمدهای خود را از فعالیت‌هایتجاری، تفریحی و رسانه‌ای بدست آورده و طبق رتبه‌بندی «فوربس» 143مین ثروتمند درآمریکا محسوب می‌گردد.مرکز سابان در زمینه‌های مختلفیفعالیت دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اقدامات سیاسی حمایت از اسرائیل درآمریکا اشاره کرد.

 

اوایلزندگی

سابان درسال 1944 در خانواده‌ای یهودی در مصر متولد و در سال 1956 همزمان با مهاجرت تعدادزیادی از خانوارهای یهودی از مصر به سرزمین‌های اشغالی، با خانواده خود در اینمنطقه ساکن شد. یکی از معلمان دوره تحصیلی‌اش به وی گفته بود: تو برای علم و تحصیلنه، بلکه برای پول‌سازی ساخته شده‌ای. سابان پس از ازدواج صاحب دو فرزند شد که هردوی آن‌ها اکنون در آمریکا زندگی می‌کنند.

این سرمایه‌داریهودی با تشکیل گروه نوازندگی و اجرای کنسرت‌های موسیقی در کشورهای مختلف از جملهانگلیس و فرانسه درآمدهای خوبی بدست آورد. سابان در سال 1988 بنیاد سرگرمی بنامخود در آمریکا ایجاد کرد و به نوازندگی و تهیه‌کنندگی برنامه‌های تلویزیونی کودکانپرداخت. دامنه فعالیت‌های رسانه‌ای سابان بهفراتر از آمریکا و اروپا نیز کشیده شد.

در جولای2001 سابان شرکت رسانه‌ای خود تحت عنوان «خانواده فاکس»(Fox Family Worldwide Inc) رابه فروش رساند و مبلغ 1.6 میلیارد دلار از این فروش بدست آورد. فاکس سپس به ای‌بی‌سیتغییر نام داد. وی در سال 2003 کنترل گروه رسانه‌ایورشکسته ProSiebenSat.1 را بدست گرفت.این گروه بزرگترین شرکت پخش تبلیغاتتلویزیونی در آلمان بوده که خود دارای 5شبکه برجسته و مطرح کشور می‌باشد. درمجموع 45 درصد تبلیغات تلویزیونی کل آلمان در اختیار این گروه قرار دارد. ایننخستین بار بود که یک فرد خارجی بزرگترین شرکت رسانه‌ای در آلمان را در کنترل خودداشت. سابان تعدادی از رقبای سابق از جمله برخی از اعضای بی‌بی‌سی را به هیات‌مدیرهProSiebenSat.1 آورد. وی در سال 2007 این شرکت آلمانی را نیز فروخت و سودیمعادل 22.40 میلیون یورو از این فروش بدست آورد.

 

چشم‌اندازسیاسی و جمع‌آوری کمک مالی

سابانبزرگترین دغدغه خود را محافظت از اسرائیل اعلام کرده است. وی فرمول خود در اینزمینه را اینگونه توصیف کرد است که باید از سه روش برای نفوذ به جامعه سیاسیآمریکا استفاده کرد: ارائه کمک‌های مالی به احزاب سیاسی، ایجاد اندیشکده و کنترلرسانه‌ها. وی در اوایل دهه 1990 و هنگامی که احساس کرد که حمایت از اسرائیل درآمریکا روبه کاهش است، وارد عالم سیاست ایالات‌متحده شد. وی در اظهارات خود ازحمایت‌هایش نسبت به احزاب راست و چپ آمریکایی خبر داده؛ حمایت‌هایی که همگی درراستای تقویت موضع تل‌آویو در واشنگتن بود.

کمک‌هایمالی سخاوتمندانه سابان به نامزدهای دموکرات در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا شهرتدارد. کمک مالی سابان به نامزد دموکرات در سال 2000 و 2001 بیش از 10 میلیون دلاربوده و وی را بعنوان پنجمین شخص حقیقی (و نه حقوقی) حامی مالی انتخاباتی قرار داد.هیلاری کلینتون در سال 2004 سابان را دوست، حامی و مشاور خوب خود معرفی کرد: «منبخاطر تعهد سابان به اسرائیل، تلاش برای ایجاد صلح پایدار در خاورمیانه، سرمایه‌گذاریدر امور من و بخصوص اقداماتش در مسیر آشتی (پیمان صلح اسرائیل با اعراب) از ویسپاسگذارم

حمایت مالیسابان و استیون اسپیلبرگ از هیلاری کلینتون در سال 2007 به مبلغی بیش از 850 هزاردلار رسید. سابان حمایت‌هایی نیز از جمهوری‌خواهان داشت از جمله جورج بوش که دررقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2004 از کمک‌های مالی وی بهره‌مند شده بود.

 

مرکز سابانبرای سیاست خاورمیانه

سابان درسال 2002 بودجه ابتدایی 13 میلیون دلاری را برای تاسیس «مرکز سابان برای سیاستخاورمیانه» اختصاص داد؛ اندیشکده‌ای واقع در واشنگتن دی‌سی با موضوعیت سیاستخارجی. این اندیشکده شاخه‌ای از اندیشکده بزرگتر «موسسه بروکینگز» محسوب می‌شود.هدف این مرکز ارائه اطلاعات و تحلیل رویکرد سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه بهسیاست‌گذاران است.

حیم ساباندر سال 2006 دیدگاه‌های خود درباره خاورمیانه و خلیج‌فارس را در مصاحبه با«هاآرتص» بیان می‌کند که نظراتش در خصوص ایران قابل‌تامل است: «هنگامی که (محمود)احمدی‌نژاد را دیدم (گویی)هیتلر را دیده‌ام. همه آن‌ها (ایرانی‌ها)با زبانی مشترک صحبت می‌کنند و هدف بزرگشان نیز یکی است: بازگشت مهدی (عج). و براییک فرد مذهبی با تعصبات شدید این هدف ارزش نابودی 5.5 میلیون یهودی را دارد. مانمی‌توانیم به خود اجازه وقوع چنین کاری را بدهیم. آیا تسلیحات هسته‌ای در دستانرهبری مذهبی است که متقاعد شده نابودی اسرائیل نویدبخش ظهور خلافت جدید مسلماناناست؟ اسرائیل اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. این یک بازی نیست بلکه خطری واقعی برایموجودیت ماست

 

آموزشرهبری سیاسی ملی توسط سابان

سابان حامیسمینار آموزش رهبری سیاسی ملی آیپک (کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل)است؛ مجموعه سمینارهایی که هر شش ماه یکبار در واشنگتن برگزار شده و طی آن بهدانشجویان فعال در دوره ای سه روزه‌ آموزش سیاست‌های حمایت از اسرائیل ارائه میگردد.

این سمیناردر هر دوره به 300 دانشجو از صدها دانشگاه آمریکا آموزش داده تا آنها را برای چالش‌هاو فرصت‌های آتی خود در دانشکده‌هایشان آماده نماید. از جمله اساتید حاضر در اینسمینارها می‌توان به مارک کرک، سناتور اوان بای، دیوید ماکوفسکی و دنیس راس اشارهکرد.

این افرادهمگی به مخالفت با ایران و حمایت سرسختانه از اسرائیل معروف هستند

 

 

منبع :فارس ، 20/02/1395

لینک کوتاه:

کپی شد