شنبه 21/سپتامبر/2024

بازي اوباما و کلينتون در زمين صهيونيست ها

سه‌شنبه 7-ژوئن-2016

مقاماتعاليرتبه آمريکايي در هفته هاي
اخير سعي بر اين داشته اند تا اطمينان حاصل سازند تا مبادا اوباما در روزهايپاياني رياست جمهوري خود، با ملحق شدن به يک جنبش جهاني صلح، بر خلاف خواستاسرائيل قدمي بر ندارد. اين مقامات بدين منظور در تلاش بوده اند تا به”هيلاري کلينتون” وزير سابق امور خارجه ايالات متحده و “دانلدترامپ” غول مسکن اين کشور که دو نامزد احتمالي اصلي انتخابات آينده آمريکاهستند، نزديک شوند و از طريق لابي با آنان خيال خود را از همه جهت آسوده کنند.

چنين گفته ميشود که اسرائيل در حال حاضر نگران اين موضوع است که اوباما پس از برگزاري انتخاباتو تعيين شدن رئيس جمهور آينده آمريکا، در فاصله ميان انتخابات در نوامبر تا قدرتگرفتن رسمي رئيس جمهور منتخب در 20 ژانويه، سعي کند تا قطعنامه صلح شوراي امنيتسازمان ملل را تصويب کند. چرا که در اين زمان اوباما ديگر نگران اين موضوع نيست کهاين اقدام وي بر به قدرت رسيدن کانديداي مورد نظر حزب دموکرات، که به احتمال زيادکلينتون خواهد بود، تاثير گذارد.

کلينتون باحمايت همه جانبه از اسرائيل با اقدامات بين المللي خارج از مذاکرات دوجانبه صلحميان فلسطين و رژيم صهيونيستي به منظور حل بحران مخالف است.

البته واقعيتاين است که مطلقا به نظر نمي رسد که نگراني از اين بابت براي سياستمداران اسرائيليوجود داشته باشد. از سوي ديگر چندين تن از مقامات عاليرتبه در کابينه خود اوبامانيز اعلام کرده اند که بسيار بعيد است که وي به عنوان رئيس جمهور ايالات متحده، بهچنين اقدامي دست زند و روال جاري را براي جانشين خود، تغيير دهد.

جداي ازپيروزي هيلاري کلينتون در انتخابات آينده، نگراني براي اسرائيلي ها وجود ندارد.اينيک روال هميشگي براي اوباما و تمامي رؤساي جمهور ايالات متحده بوده که در شورايامنيت به طور اتوماتيک هر گونه قطعنامه اي عليه اسرائيل را وتو کنند. حالا چه طورمحتمل است که چنين فردي به حمايت ازطرح صلح خاور ميانه بلند شود و يا اقدامي تاثيرگزار انجام دهد؟!

آنچه کهاحتمالا در ماه هاي آينده شاهد آن خواهيم بود، يک سخنراني از سوي اوباما است درخصوص نيازي فوري و ضروري براي صلح، و در نهايت اشاره وي به همدستي اسرائيل درادامه منازعات، همين و بس، اين سخنراني، در صورتي که اصولا ايراد شود، هماهنگ باطرح پيشنهادي فرانسه در رابطه با گردهمايي قدرت هاي بين المللي براي حل مناقشاتفلسطين و رژيم صهيونيستي خواهد بود. در هر صورت خطري بالاتر از اين اسرائيل را ازسوي رئيس جمهور ايالات متحده، حتي در روزهاي پاياني قدرتش تهديد نخواهد کرد.

با اين وجودمقامات اسرائيلي سعي دارند تا با لابي با هيلاري کلينتون و با تاکيد و يادآوريارتباطات يک دهه اخير شخصيت هاي
اسرائيلي با مشاوران بسيار نزديک سياست خارجي کلينتون ، مطمئن شوند که اين بار نيزهيچگونه قطعنامه اي عليه اسرائيل به تصويب نخواهد رسيد و آمريکا يقينا پارامترهايپيشنهادي فرانسه را وتو خواهد کرد.

نتانياهو پيشاز اين با طرح پيشنهادي فرانسه مبني بر برگزاري يک کنفرانس بين‌المللي با هدفازسرگيري مذاکرات سازش شديدا مخالفت کرده بود.فرانسه اميدوار است که اين کنفرانسبين المللي بتواند چارچوبي براي مذاکرات سازش ارائه دهد. ليکن اسرائيل با ابرازمخالفت با اين طرح اعلام کرده که تنها راه براي پيشبرد مذاکرات ميان رژيمصهيونيستي و فلسطين، گفتگوي مستقيم ميان آن دو بدون هيچ پيش شرطي خواهد بود.

اسرائيل بانزديک شدن به افرادي که ارتباطات نزديکي به دو نامزد احتمالي انتخابات آينده رياستجمهوري در آمريکا دارند، از
هم اکنون احتمال هر خطري را براي خود از بين مي برد. در اين بين اپوزيسيون هيلاريکلينتون به طور خاص موانع بزرگي را بر سر راه افرادي درون کابينه اوباما که مايلندتا حمايت واشنگتن از تلاش هاي پاريس را ببينند، به وجود مي آورد. ليکن حتي پيروزيترامپ در انتخابات نيز با توجه به ميل شديد او به تهديد و ارعاب و تحقير نهادهايبين المللي، براي اسرائيل امتيازات زيادي در بر خواهد داشت.

در حالي کهپيش نويس طرح فرانسه موجب هيچ تغيير واقعي در شرايط موجود نخواهد شد، اما باز هممي تواند عواقب ديپلماتيک مهمي براي اسرائيل در پي داشته باشد. با توجه به اينکهچه جور قطعنامه اي به تصويب خواهد رسيد، شوراي امنيت
مي تواند اين قدرت را به دست آورد تا تحريم هايي را در مورد هر يک از طرفين، درصورت به انجام نرساندن تعهداتشان به اجرا درآورد.

 

 

 

 

منبع :رسالت ، 16/03/1395

           

لینک کوتاه:

کپی شد