یکشنبه 22/سپتامبر/2024

چرا لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شد؟

چهارشنبه 8-ژوئن-2016

چشم‌اندازتغییرات در کابینه رژیم صهیونیستی

لیبرمن،نامزد جایزه نوبل در زمینه “شارلاتانیسم” را معرفی کرد

به تازگی تلآویو صحنه جابجایی یکی از مهمترین پست های کابینه بود. به دنبال به توافق نرسیدنموشه یعلون وزیر جنگ سابق با بنیامین نتانیاهو، در نهایت این ژنرال ارتش رژیمصهیونیستی که عضو حزب حاکم نیز هست، از سمت خود کناره گیری کرد تا پست وزارت جنگرا به آویگدور لیبرمن تحویل دهد.

آویگدورلیبرمن کیست؟ وزیر جنگ جدید اسرائیل سیاستمدار پنجاه و چند ساله،  رهبر حزب”اسرائیل خانه ما” و عضو کنست است. نگاهی به سوابق وی نشان می دهد که آویگدورلیبرمن  وزارتخانه های مختلف را اداره و سکان مجموعه دیپلماسی رژیم را در دستداشته اما اظهاراتش در طول سال های گذشته بیشتری شبیه کسانی بوده که بر صندلیوزارت جنگ تکیه زده بودند.

وزیر جنگجدید رژیم صهیونیستی رهبر حزب افراطی اسرائیل خانه ما است. حزبی که حتی بیناشغالگران نیز به  افراط و ضد بودن با غیر یهودیها در فلسطین اشغالی شهرتدارد. لیبرمن چندین سال قبل طرحی ارائه داده بود مبنی براینکه مناطق عمدتا عربنشین به فلسطینی ها واگذار شود و در ازای آن، مناطق یهودی نشین کرانه باختری دراختیار اسرائیل قرار بگیرد. از سوی دیگر وی یکی از طرفداران و پشتیبانان اصلی شهرکسازی در مناطق فلسطین است و حزب افراطی وی نیز او را پشتیانی می کند.

در حال حاضربحث انتفاضه سوم، حمله به شهرک نشینان صهیونیست و تضمین امنیت اسرائیلی ها درکرانه غربی از یک طرف و تحرکات جنبش حماس در غزه از طرف دیگر دو مشکل بزرگ کابینهرژیم اشغالگر قدس است. وزارت جنگ اسرائیل در این زمینه مسئولیت مستقیم دارد زیراحفظ امنیت شهرک های صهیونیست نشین و اداره کرانه باختری بر عهده این وزارتخانهاست. برخی معتقدند که موشه یعلون منفعلانه عمل کرد و نتوانست این موج را خنثی کند.انتصاب لیبرمن در این شرایط، فضای سرزمین های اشغالی را امنیتی تر می کند زیرامواضع وی در خصوص حماس و مقاومت بسیار خصمانه تر از دیگر وزرای پیشین است وتحلیلگران احتمال وقوع چندین جنگ از جمله نبرد در جنوب لبنان را می دهند.

نکته دیگر درخصوص لیبرمن غیرنظامی بودن وی است. شرح وظایف وزارت جنگ در رژیم صهیونیستی کمیمتفاوت از نهادهایی مانند پنتاگون است. در اسرائیل وزیر جنگ با جلب نظر نخست وزیر،رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این رژیم را انتخاب می کند که بالاترین مرجع تصمیم گیردر ارتش آنان یا آنگونه که خود می گویند نیروهای دفاعی اسرائیل است. از فوریه 2015میلادی تا کنون گادی آیزنکوت ریاست ستاد کل نیروهای ارتش اسرائیل را بر عهده دارد.شرایط رژیم صهیونیستی نیز به این صورت است که باید همیشه ارتش خود را آماده نگهدارد تا بتواند جلوی تهدیدات بگیرد. انتخاب لیبرمن به عنوان یک غیرنظامی ووزیرجنگی که همیشه کت و شلوار سیاست به تن داشته، می تواند بین نظامیان بلندمرتبهاین رژیم اختلاف بیاندازد و این موج راه بیافتد که چرا یک غیرنظامی را به وزارتدفاع راه داده‌اند.

 

چرا لیبرمن؟

تلاشنتانیاهو برای حفظ کابینه ائتلافی یکی از دلایلی است که برای انتخاب لیبرمن عنوانمی شود. انتخابات کنست که سال گذشته میلادی برگزار شد، نتیجه چندان مطلوبی بهدنبال نداشت و نتانیاهو مجبور شد که با ائتلافی شکننده کابینه جدید خود را تشکیلدهد. حزب لیبرمن نیز در این دوره یکی از احزاب اوپوزیسون دولت در کنست به شمار میرفت و یکی از سرسخت ترین مخالفان سیاست های نتانیاهو بود. حضور وی در کابینه تاحدی از خطر از هم پاشیدگی دولت برای نخست وزیر می کاهد.

رابطه انتخابلیبرمن با گفتگوهای سازش نیز یکی دیگر از زوایایی است که باید از آن به موضوع نگاهکرد. کشورهای مختلف از جهان عرب تا اروپا و آمریکا در طول سال هایی که از اشغالفلسطین می گذرد، نظرات مختلفی در خصوص این موضوع داشتند. برخی مانند آمریکا در طولاین سال‌ها دوست سنتی اسرائیل بودند و برخی دیگر مانند عربستان و مصر و اردندوستان جدید اسرائیل شدند. طی  این سال ها نیز کشورهای مختلف به طرق گوناگونسعی کردند تا درگیری در سرزمین های اشغالی را پایان دهند و صلح برقرار کنند. اینمسیر همیشه موانعی داشته و از جمله آنان بی اعتنا بودن تل آویو  به قوانینبین المللی و عهد شکنی‌هایی است که با همپیمانان خود بسته است. ادامه شهرک سازی هااز جمله چالش های اصلی این روند است و حال که وزیر جنگ حامی اصلی ساخت و ساز درزمین فلسطینیان شده است، این مسیر سخت برای سازش از طریق کشورهای میانجی نیز سخت‌ترمی شود.

در پایانباید این نکته را نیز در نظر داشت که دولت اوباما در دوره هشت ساله خود تلاش هاییبرای کشاندن طرفین پای میز مذاکره کرد اما اینگونه عوامل جلوی انعقاد گفتگوها رامی گرفت. در حال حاضر به نظر می رسد که برای اسرائیلی ها و همچنین دولتمردانآمریکایی مهم نباشد که در روند سازش چه اتفاقی میافتد زیرا واشنگتنی ها درگیرانتخابات ماه نوامبر هستند و اسرائیلی ها، منتظر نتیجه آن انتخابات.

 

 

 

منبع: الوقت ، محسن صالحی خواه ، 17/03/1395

 

 

 

لینک کوتاه:

کپی شد