شنبه 21/سپتامبر/2024

آیا فتح و حماس موفق به کنار زدن اختلافات داخلی خواهند شد؟

چهارشنبه 15-ژوئن-2016

9 سال از دودستگی و اختلافات داخلی میان جنبشهای فتح و حماس می گذرد و تمامی تلاش های سیاسی منطقه ای، عربی و بین المللی برایبرگزاری نشست میان رهبران دو جنبش به منظور تحقق نهایی آشتی ملی بی نتیجه بوده استاما آیا این مرتبه دیدار دو طرف در دوحه می تواند به تحقق آشتی ملی منجر شود؟

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین،در راستای پژوهش سیاسی “روزنامه فلسطین” که پیرامون تلاش های فلسطینی ومنطقه ای برای تحقق آشتی ملی و بررسی امکان موفقیت این تلاش ها تهیه شده است، یکتحلیلگر سیاسی فلسطینی اظهار داشت که نشانه هایی قوی وجود دارد که نشان می دهد اینمرتبه احتمال برچیدن دودستگی و اختلافات داخلی فلسطین بسیار زیاد است اما برخیدیگر از تحلیلگران نیز عکس این عقیده را دارند.

منابع سیاسی فلسطینی از نزدیک بودندیدار رهبران فتح و حماس به منظور تحقق نهایی آشتی ملی و حل و فصل پرونده ها ومسائل مورد اختلاف سخن می گویند و علاوه بر این، حرف و حدیث هایی نیز در مورددیدار رهبران حماس با مسئولان سازمان اطلاعات مصر برای بررسی همین پرونده مطرحاست.

امید و اهتمام

احمد رفیق عوض تحلیلگر سیاسیفلسطینی اظهار داشت که پرونده آشتی ملی فلسطین از جمله مهم ترین پرونده های ملیاست که ملت فلسطین با امید و اهتمام ویژه ای پیگیر آن هستند و هرگونه تلاشی برایتحقق نهایی آن مورد تقدیر و احترام زیادی است.

عوض تصریح کرد که پرونده آشتی ملیفلسطین از همان آغاز دودستگی و اختلافات داخلی با اوضاع حاکم بر کشورهای عربی یاهمان به اصطلاح نظام میانه رو عربی در ارتباط بوده است و این عامل تا به امروز نیزعاملی اساسی در تحقق یا عدم تحقق آشتی ملی می باشد.

وی در گفتگو با روزنامه”فلسطین” تاکید کرد که مساله آشتی ملی تاکنون 5 مرتبه میان جنبش های فتحو حماس در قاهره، مکه، دوحه و غزه مطرح شده است اما اوضاع حاکم بر کشورهای عربی ومعادلات موجود در منطقه تاکنون مانعی اساسی بر سر راه تحقق نهایی این آشتی بودهاست.

احمد رفیق عوض اظهار داشت کهرویکرد و دیدگاه کشورهای عربی در خصوص آشتی ملی فلسطین با منافع سیاسی و امنیتیویژه این کشورها و منافع غرب و آمریکا در ارتباط است اما این بار بسیاری ازکشورهای عربی به این قناعت رسیده اند که باید از تحقق آشتی ملی فلسطین حمایت کرد واین می تواند نشانه ای بر کنار گذاشتن دودستگی و تحقق نهایی آشتی ملی فلسطین باشد.

عوض اشاره کرد که حمایت کشورهایعربی از اجرا و تحقق آشتی ملی فلسطین در چارچوب موضع بین المللی ـ غربی که خواستارپایان اختلافات داخلی در فلسطین است صورت می گیرد به امید اینکه این مساله بتواندپیش زمینه سازش سیاسی میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی در آینده باشد. وی پیش بینیکرد که آشتی ملی این بار به موفقیت برسد اما باید دید که کشورهای عربی چه مسائلیرا مطرح خواهند کرد.

جنبش های فتح و حماس از آغازدودستگی و اختلافات داخلی در سال 2007 توافقنامه های زیادی تحت نظارت مصر، عربستانسعودی و قطر برای تحقق آشتی ملی و کنار زدن صفحه دودستگی به امضا رسانده اند اماتاکنون هیچ کدام از این توافقنامه ها به تحقق نهایی آشتی ملی فلسطین منجر نشدهاست.

تحت نظارت کشورهای عربی

از سوی دیگر، جهاد حرب تحلیلگرسیاسی و نویسنده فلسطینی خاطر نشان کرد که نشانه ای مثبت دال بر پیشرفت درگفتگوهای آشتی ملی تحت نظارت کشورهای عربی دیده نمی شود، زیرا توافقنام های قبلیبه رغم اینکه تحت نظارت کشورهای عربی به امضا رسیده بودند، موفقیت آمیز نبوده وراه به جایی نبردند.

حرب تصریح کرد که نگرانی هایی وجوددارد در رابطه با اینکه همسو شدن تلاش های فلسطینیان به رهبری جنبش فتح و حماس برایتحقق آشتی ملی با تلاش های کشورهای عربی و منطقه ای موجب امضای توافقنامه هایجدیدی شود که در نهایت نیز به مرحله اجرا نرسد.

وی اشاره کرد که از جمله موانع پیشروی اجرای توافقنامه های آشتی ملی می توان به نبود یک برنامه سیاسی واحد و مشخص درفلسطین برای مقابله با رژیم صهیونیستی و اختلاف نظر فلسطینیان در مورد شیوه مبارزهبا این رژیم و بی اعتمادی موجود میان آن ها اشاره کرد.

جهاد حرب اظهار داشت که به رغمموانع مذکور و نبود نشانه ای واضح دال بر موفقیت دیدارهای فتح و حماس برای تحققآشتی ملی، باز هم در مورد احتمال تحقق آشتی ملی به ویژه در صورت ورود قدرتمندقاهره به این پرونده با همکاری دیگر کشورهای عربی استثناء وجود دارد.

حرب اشاره کرد که کشورهای عربی تاحدود زیادی از شدت مخالفت خود با تحقق آشتی ملی فلسطین کاسته اند و این می تواندانگیزه و عاملی مهم باشد که فلسطینیان با تکیه بر آن درصدد دست یابی به توافقیالزام آور و سازنده و تحقق نهایی آشتی ملی باشند.

لینک کوتاه:

کپی شد