سه شنبه 24/سپتامبر/2024

کارت قرمز گروه های فلسطینی به جنبش فتح

شنبه 18-ژوئن-2016

جنبش فتح بار دیگر در خلاف جهت اجماع ملی حرکتمی کند و موافقت با تشکیل دولت وحدت ملی در فلسطین را مشروط به این کرده است کهبرنامه سازمان آزادی بخش فلسطین “ساف” چتری سیاسی و مرجع فعالیت ایندولت قرار گیرد و این در حالی است که گروه های فلسطینی با این مساله مخالف هستند وآنرا نقض خطرناک تفاهمات قبلی می دانند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این تلاش هایجنبش فتح برای نادیده گرفتن اجماع ملی مبنی بر تنظیم برنامه سیاسی دولت وحدت ملییا هر دولت دیگری در فلسطین بر اساس سند وفاق ملی که در سال 2011 از سوی گروه هایفلسطینی امضا شد، باعث شده است که آنها به جنبش فتح کارت قرمز نشان دهند.

در همین راستا روزنامه “الرساله”مواضع گروه های فلسطینی را جویا شده است. آنها شرط و شروط جنبش فتح و گروکشی هایآن درباره انتخاب برنامه ساف به عنوان برنامه سیاسی دولت اتی فلسطین را تلاشی برایفرار از پذیرش یک ضرورت ملی به نام آشتی ملی و تشکیل دولتی می دانند که بتواندمحاصره غزه را لغو کند. جنبش حماس اخیرا از زبان اسامه حمدان مسئول روابط خارجیخود اعلام کرده بود که بر اساس تفاهمات صورت گرفته، قرار شده بود که دولت وحدت ملیفلسطین برنامه سیاسی نداشته باشد، اما عباس بر این مساله اصرار دارد که برنامهسیاسی وی مانند چتری بر سر دولت آتی سنگینی کند و بدین ترتیب در روند پیشبرد آشتیملی کارشکنی می کند.

حمدان تصریح کرد که بر اساس توافقات صورت گرفتهدر جریان نشست های آشتی ملی قاهره، دولتی که قرار است تشکیل شود، باید سه ماموریتداشته باشد؛ نخست تکمیل اقدامات آشتی ملی، دوم زمینه سازی برای برگزاری انتخاباتپارلمانی و ریاست تشکیلات خودگردان و سوم بازسازی نوار غزه، اما مساله تعیینبرنامه دولت به مرحله بعد از برگزاری انتخابات موکول شده است.

وی افزود جنبش حماس هیچ مشکلی با این مسالهندارد که دولت آتی فلسطین برنامه سیاسی داشته باشد، اما این برنامه باید مبتنی برسند وفاق ملی یا همان سند اسرا باشد که گروه های ملی فلسطین آنرا امضا کرده اند.

جهاد اسلامی

در همین راستا، خضر حبیب از رهبران جنبش جهاداسلامی فلسطین تاکید کرد که این جنبش مخالف هر گونه برنامه سیاسی است که به حقوقملت فلسطین ضربه بزند یا پوششی سیاسی برای فعالیت هر گونه دولت وحدت ملی باشد.حبیب در گفتگو با پایگاه اینترنتی روزنامه “الرساله” خاطر نشان کرد کهبرنامه سازمان آزادی بخش فلسطین “ساف” مرجع سیاسی فلسطینیان نیست، چراکه از 78 درصد اراضی فلسطینی و حقوق و اصول ملی فلسطینیان چشم پوشی کرده است.

وی افزود برنامه ساف مبتنی بر تعامل با رژیمصهیونیستی و به رسمیت شناختن این رژیم است و این برنامه نمی تواند برنامه ای ملیباشد. حبیب تصریح کرد که خطر این برنامه این است که تشکیلات خودگردان آنرا طرحیبرای راه حل نهایی می داند و در نتیجه این برنامه تبدیل به یک سند بین المللیخواهد شد که ما فلسطینیان نمی توانیم خواسته ای فراتر از آن داشته باشیم.


جبهه خلق

از سوی دیگر، ابو احمد فواد معاون دبیر کل جبههخلق برای آزادی فلسطین تاکید کرد که گروه های ملی فلسطین بر روی سند وفاق ملیاجماع نظر دارند و نیازی به تغییر آن نمی بینند. وی افزود ما به این سند و تمامیاقدامات دیگری که در قاهره بر روی آنها توافق کرده ایم، پایبند هستیم.

فواد در گفتگو با الرساله خاطر نشان کرد که سندوفاق ملی مورد قبول تمامی طرف های فلسطینی است و این گروه ها آنرا به عنوان برنامهسیاسی زمینه ساز توافق ملی قبول دارند و مقرر شده است هر دولتی که در فلسطین تشکیلمی شود به مسئولیت های خود در زمینه پایان دادن به بحران های باریکه غزه عمل کند.


جبهه دموکراتیک

در همین راستا، طلال ابو ظریفه عضو دفتر سیاسیجبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین هم اظهار داشت که سند وفاق ملی یا همان سند اسرابرنامه مورد اجماع ملی برای هرگونه دولت وحدت ملی است.

ابو ظریفه در گفتگو با الرساله خاطر نشان کرد کهجبهه دموکراتیک در جریان دیدارهای اخیر با مقامات مصری اعلام کرده است که سند وفاقملی مورد اجماع تمامی طرف های فلسطینی قرار دارد و این سند برنامه سیاسی دولت وحدتملی به شمار می روند، نه برنامه ساف.

وی افزود مقامات مصری هم در جریان دیدارهایمذکور اعلام کردند که مشکلی با توافقات داخلی گروه های فلسطینی ندارند. این رهبرجبهه دموکراتیک تاکید کرد که نه تنها جنبش حماس، بلکه دیگر گروه های فلسطینی هماین مساله را قبول ندارند که برنامه یک گروه خاص، برنامه سیاسی دولت وحدت ملیباشد.

ابو ظریفه مشروط کردن موافقت با تشکیل دولت وحدتملی به تبعیت آن از برنامه سیاسی ساف را بخشی از کشمکش های سیاسی دانست که باید ازعرصه گفتگوهای ملی گروه های فلسطینی دور شود. وی افزود برنامه دولت وحدت ملی بایدجزء مسائل مشترک و مورد توافق میان تمامی گروه های فلسطینی باشد و بهترین گزینهبرای آن همان سند وفاق ملی است.

جنبش احرار (آزادگان)

در همین راستا، خالد ابو هلال دبیر کل جنبش احرارفلسطین (آزادگان) نسبت به ضربه زدن به تلاش های صورت گرفته طی سال های گذشته برایدستیابی به توافق میان گروه های فلسطینی و سر بر آوردن مجدد اختلافات داخلی هشدارداد و گفت تلاش های جنبش فتح برای بررسی مجدد پرونده های آشتی ملی اقدامی برای بهشکست کشاندن آشتی است. وی بر لزوم وجود اراده جدی و صادقانه برای اجرای ساز و کارآشتی ملی تاکید کرد.

لینک کوتاه:

کپی شد