دوشنبه 23/سپتامبر/2024

انتقاد گسترده مسئولان فلسطین از سیاست های تشکیلات رام الله

شنبه 18-ژوئن-2016

برخی مسئولان وسیاستمداران و شخصیت های ملی و چپگرای فلسطین اعلام کردند که آتش شکاف داخلی درفلسطین همچنان زبانه می کشد، تلاش هایی برای خاموش کردن این آتش صورت گرفته است،ولی به خاطر پافشاری محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر نادیده گرفتنتوافقنامه های امضا شده در این زمینه بی ثمر مانده است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این مسئولان و سیاستمداران و شخصیت ها تاکیدکردند که تعداد این توافقنامه ها به 15 مورد افزایش یافته است، بی اعتنایی محمود عباسبه این توافقنامه ها موجب تداوم شکاف و دودستگی داخلی شده است.

معاون دوم رئیس مجلسقانونگذاری فلسطین ضمن انتقاد از محمود عباس، تصریح کرد که سیاست های عباس موجبتعمیق شکاف سیاسی فلسطین شده است.
حسن خریشه یادآور شد که رفتارها و سیاست های مقامات تشکیلات خودگردانفلسطین نیز موجب تعمیق دو دستگی داخلی شده است، تشکیلات رام الله از یک سو در مورد آشتیملی سخن می گوید و از سوی دیگر در راستای از سرگیری مذاکرات با اسرائیل تلاش میکند.
معاون دوم رئیس پارلمان فلسطین تاکید کرد که تشکیلات رام الله به منظوربهبود جایگاه مذاکراتی خود با اسرائیل در مورد مذاکرات سخن می گوید و از سوی دیگر می کوشد از مذاکرات بهعنوان برگ برنده ای در دست خود در مذاکراتش با تعدادی از طرف ها استفاده کند.
وی افزود که تشکیلات رام الله و کشورهای عربی، آشتی ملی را پلی برایازسرگیری مذاکرات با اسرائیل می دانند، حال آنکه آنها به این باور رسیده اند کهامکان دستیابی به توافق با کابینه بنیامین نتانیاهو وجود ندارد.
وی اظهار داشت که تشکیلات رام الله تمایلی به برقراری آشتی ملی باجنبش مقاومت اسلامی حماس ندارد، تمامی پرونده های آشتی ملی به دست محمود عباس است،باید عباس برای برقراری آشتی ملی زمینه های برگزاری انتخابات تشکیلات رام الله وشورای ملی فلسطین را مهیا سازد و مجلس قانونگذاری فلسطین را فعال سازد و در راستاینشست کادر رهبری موقت ساف گام بردارد.

خریشه تاکید کرد کهتشکیلات خودگردان با تدوین قوانین ظالمانه موجب تعمیق شکاف سیاسی میان کرانهباختری و نوار غزه شد.

وی ضمن انتقاد ازعملکرد دادگاه قانون اساسی که عباس دستور تاسیس آن را صادر کرد، افزود که ایندادگاه طبق تمایلات عباس عمل می کند.

این مسئول فلسطینیگفت که ابومازن و تیم سیاسی اش همواره بر لغو پارلمان فلسطین اصرار می ورزند، آنانمدعی هستند که دوره این مجلس به سر رسیده است.

وی یادآور شد که بخشاعظم نهادهای فلسطینی به خاطر تصمیمات سیاسی عباس و برخی افراد با نفوذ تشکیلاترام الله فعالیت نمی کنند.

از سوی دیگر، عضوکمیته مرکزی جبهه خلق برای آزادی فلسطین اظهار داشت که محمود عباس تمایلی بهبرقراری آشتی ملی و ترمیم شکاف داخلی فلسطین ندارد.

عبدالعلیم دعنا افزودکه عباس در حال حاضر ایده ای برای برقراری آشتی ملی ندارد، زیرا او تسلیم طرف هایمخالف آشتی ملی است.

وی خاطرنشان ساخت کهعباس به صورت خودکامه رفتار می کند و نقش های کمیته اجرایی و شورای مرکزی و شورایملی فلسطین را نادیده می انگارد.
وی تصریح کرد که کلید اجرایی شدن توافقنامه های آشتی ملی به دست عباس است، وی بهترمیم شکاف داخلی اعتنایی ندارد، این اقدام در حالی صورت می گیرد که دوره ریاستابومازن بر تشکیلات رام الله به پایان رسیده است.
وی خاطرنشان ساخت:« عباس مانعی بر سر راه تغییر ساختار سازمان آزادی بخش فلسطینساف است، حال آنکه در مورد ساز و کارها و مکانیزیم های تغییر ساختار و اصلاح آنتوافقاتی صورت گرفته است.»
وی یادآور شد که عباس به خاطر تسلیمش در برابر خواسته های طرف های منطقه ای و بینالمللی با تغییر ساختار ساف مخالفت می ورزد.

عضو کمیته مرکزی جبههخلق تصریح کرد که عباس فقط با جنبش مقاومت اسلامی حماس خصومت نمی ورزد، وی با گروههای عضو ساف نیز دشمنی می کند.

وی تاکید کرد که جبههخلق برای آزادی فلسطین توافقنامه اسلو را به رسمیت نمی شناسد، این جبهه از عباس واقداماتش علیه آن هیچ ترس و هراسی ندارد.

عبدالعلیم دعنا باردیگر از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان خواست از عرصه سیاسی فلسطینی کناره گیریکند، زیرا او ضربه های فراوانی به برنامه ملی و مساله فلسطین زده است.

 وی ضمن اشارهبه لزوم تغییر شرایط سیاسی کنونی، یادآور شد:« عباس و تیم سیاسی اش بر مذاکراتاصرار می ورزند.»

از سوی دیگر، نائبرئیس شورای ملی فلسطین به خودکامگی محمود عباس و تلاش آن در راستای حذف تمامیمخالفانش از عرصه سیاست اعتراف کرد.

تیسیر قبعه ادامه داد کهعباس تمامی مخالفانش را از عرصه سیاست حذف کرده است.

وی ابراز تاسف نسبتبه تصمیم گیری خودکامانه عباس در عرصه سیاست، افزود که عباس پست های کلیدی و ثروتفلسطین را قبضه کرده است که این اقدام غیر قانونی است.

ویخاطرنشان ساخت که تحقق آشتی ملی نیازمند نشست کادر رهبری موقت سازمان آزادی بخشفلسطین و تشکیل شورای ملی جدید و برگزاری انتخابات تشکیلات رام الله و مجلسقانونگذاری فلسطین است.

لینک کوتاه:

کپی شد