شنبه 21/سپتامبر/2024

پشت پرده گفتگوهای آشتی ملی در دوحه

دوشنبه 20-ژوئن-2016

همانند وضعیت فلسطین، تحقق آشتی ملی هم در پرتو حرف و حدیثها در مورد شکست آن و عقب نشینی فتح از توافقات صورت گرفته اخیر در قاهره، در هالهای از ابهام قرار دارد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، از نشست ها و گفتگوهایاخیر جنبش های فتح و حماس در دوحه می توان نتیجه گرفت که فتح تمامی تفاهمات وتوافقات حاصل شده در این نشست ها را زیر پا گذاشته و بار دیگر مساله آشتی ملی رابه خانه اول بازگردانده و از تفاهماتی که قرار بود در مورد آن تصمیم گیری کند صرفنظر کرده است.

جنبش های فتح و حماس در دهم ماه فوریه گذشته از دست یابی بهتفاهمات و طرحی عملی برای تحقق آشتی ملی خبر دادند و قرار بر این شد که دو طرف اینتفاهمات را با رهبران خود بررسی کرده و نظر و موضع نهایی خود در این باره را درنشست بعدی در دوحه اعلام کنند.

بر همین اساس، موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نسبتبه نتایج گفتگوهای آشتی ملی با جنبش فتح در دوحه ابراز خوشبینی کرد و گفت که نشستبعدی دو جنبش در دوحه آخرین نشست برای تحقق آشتی ملی خواهد بود.

ابومرزوق در گفتگوی تلفنی با شبکه ماهواره ای الاقصی اظهارداشت که حماس قرار است در دیدار آتی با جنبش فتح مسائل مورد اختلاف در نشست هایقبلی از جمله مساله کارمندان غزه و سازمان آزادی بخش را مورد بحث و بررسی قراردهد.

وی تصریح کرد که تنها بحث و بررسی مساله کارمندان امنیتی وبرنامه های سیاسی سازمان آزادی بخش باقی مانده است و ما اکنون منتظر پاسخ جنبش فتحدر این زمینه هستیم.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه به روزنامه الرساله نت چاپ غزهگفت که نشست اخیر میان جنبش های فتح و حماس در دوحه سومین نشست برای تحقق آشتی ملیو برچیدن دودستگی و اختلافات داخلی خواهد بود. وی تاکید کرد که در نشست اول دو طرفبر سر تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات به توافق رسیدند.

منبع مذکور اظهار داشت که در دومین دیدار، دو جنبش بر سربرگزاری نشست مجلس قانونگذاری 5 هفته پس از تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیدند ومساله کارمندان مدنی نیز حل و فصل شد و تمامی این مسائل موثق و مستند است.

این منبع همچنین اشاره کرد که قرار بود در نشست چهارشنبهگذشته رایزنی هایی در مورد تشکیل دولت وحدت ملی و مساله کارمندان امنیتی انجامگیرد و این نشست در مجموع نشستی مهم و حساس بود.

به گفته این منبع آگاه، هیات جنبش فتح در نشست اخیر تمامیتفاهمات و توافقات صورت گرفته در نشست های قبلی را زیر پا گذاشت و حتی منکر برگههای مکتوب و به امضا رسیده شدند. این منبع اشاره کرد که هیات جنبش فتح از قبل زمانمشخص بازگشت به کرانه باختری را تعیین و بلیط نیز تهیه کرده بودند که این مسالهنشان می دهد آن ها برای به شکست کشاندن گفتگوهای آشتی ملی نیت قبلی داشتند.

منبع مذکور تاکید کرد که هیات فتح اصرار داشت که برنامه هایدولت وحدت ملی همان برنامه های سازمان آزادی بخش باشد و با برگزاری نشست مجلسقانونگذاری مخالفت کرد و تمامی توافقات حاصل شده در مورد  کارمندان مدنی و ادغام آنان را زیر پا گذاشته وبا خواسته گروه های فلسطینی در مورد برگزاری نشست کادر رهبری موقت سازمان آزادیبخش نیز مخالفت کرد.

عدنان ابو عامر نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطینی ضمن تاییدسخنان این منبع آگاه افزود که به واسطه یک شخصیت ملی به اطلاعاتی دست یافته استمبنی بر اینکه محمود عباس از هیات جنبش فتح خواسته است با حماس مذاکره کنند اما بههیچ توافقی با این جنبش دست نیابند تا صرفا هدف از این نشست، اتلاف وقت باشد.همچنین یک منبع آگاه در دوحه نیز اعلام کرد که هیات حماس بعدازظهر روز شنبه18/6/2016 از هیات فتح خواسته است سفر خود را 3 ساعت به تعویق بیندازد اما اینهیات همچنان اصرار داشت که راس ساعت 3 عصر و قبل از دست یابی به توافق با هیاتحماس دوحه را ترک کند.

همچنین برخی اخبار درز شده به بیرون از سوی رسانه ها، نشانمی دهد که جنبش فتح می خواهد همچنان ریاست سازمان آزادی بخش و تشکیلات خودگردان رادر انحصار خود قرار دهد و نمی خواهد به هیچ سازمان و نهادی جز تشکیلات خودگردانمشروعیت ببخشد.

به گفته یکی از رهبران حماس، هیات حماس در نشست پایانی بافتح به این جنبش پیشنهاد خواهد داد که برنامه دولت آینده همان برنامه های دولتوفاق ملی یا دولت وحدت ملی تشکیل شده در سال 2007 باشد و در صورت مخالفت فتح،پیشنهاد حماس این خواهد بود که دولت وحدت ملی 6 ماه بدون برنامه باشد.

شواهد و مدارک نشان می دهد که گزینشی عمل کردن جنبش فتح درمورد بندهای توافقنامه آشتی ملی یکی از اصلی ترین موانع بر سر راه تحقق این آشتیاست و در صورت ادامه این مساله، آخرین فرصت برای تحقق آشتی ملی هم از دست خواهدرفت.

 

لینک کوتاه:

کپی شد