جمعه 20/سپتامبر/2024

بان کی مون: تداوم محاصره به تشدید اعمال خصمانه می انجامد

سه‌شنبه 28-ژوئن-2016

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که ادامه محاصره نوار غزه منجر به تشدید اعمال خصمانه و درگیری ها میان فلسطینیان و صهیونیست ها می شود.

به گزارش خبرنگار مرکز اطلاع رسانی فلسطین از غزه، بان کیمون دبیر کل سازمان ملل صبح امروز سه شنبه پس از ورود به نوار غزه در کنفرانسیمطبوعاتی در مدرسه ابتدایی زیتون اظهار داشت: « محاصره مردم غزه را تحت فشار قرارداده است. ما اینجا از محاصره، اشغالگری و تحقیر فلسطینیان سخن می گوییم. اینوضعیت نباید ادامه داشته باشد، زیرا ادامه محاصره به تشدید اعمال خصمانه میانفلسطینیان و رژیم صهیونیستی است.»

مون نسبت آغاز عملیات بازسازی ویرانی های حاصل از جنگ 51روزه تابستان سال 2014 ابراز خرسندی کرد.

وی در ادامه از کشورهایی که در بازسازی مدارس و خانه هایویران شده در غزه سهیم بوده اند  تقدیر وتشکر کرد.

دبیر کل سازمان ملل افزود: « می توانیم خانه ها را دوبارهبسازیم اما آیا می توان به غزه زندگی دوباره بخشید؟ آیا می توان سختی و تلخی جنگرا از بین برد و کسانی که دست به چنین اقدامات ناعادلانه ای زده اند را محاکمهکرد؟»

بان کی مون محاصره 10 ساله باریکه غزه را مجازات دسته جمعیفلسطینیان دانست و گفت که باید به هر شیوه ای در تلاش برای ایجاد فرصت های زندگیبرای ساکنان این باریکه، ایجاد کار و شغل برای جوانان و بازسازی ویرانی های حاصلاز جنگ باشیم.

از سوی  دیگر، بانکی  مون جنبش های فتح و حماس را به تلاشبرای تشکیل دولت وحدت ملی بر اساس برنامه های سازمان آزادی بخش فلسطین فراخواند.

مون تصریح کرد که آشتی ملی و کنار گذاشتن اختلافات ودودستگی فلسطینیان موجب پیشرفت و توسعه نوار غزه و حل بحران های انسانی و اقتصادیآن خواهد شد.

وی در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد که جامعه بین الملل بهتلاش های خود برای پایان دادن به اشغال فلسطین و تحقق راهکار تشکیل دو کشور ادامهمی دهد.

بان کی مون امروز سه شنبه از بیمارستان توانبخشی و اعضایمصنوعی شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی در شهر غزه نیز بازدید کرد.

مون در جریان بازدید از این بیمارستان، از طرح های توسعه ایو عمرانی قطر در نوار غزه تقدیر و تشکر کرد و وعده داد به تلاش برای ادامه عملیاتبازسازی نوار غزه با دیگر کشورها ادامه دهد.

لازم به ذکر است که در جنگ 51 روزه دشمن صهیونیستی علیهباریکه غزه در تابستان سال 2014، دست کم 2320 فلسطینی به شهادت رسیده و هزاران نفردیگر زخمی شدند. همچنین در این جنگ 12 هزار منزل به طور کلی تخریب و با خاک یکسانشد و خسارت هایی نیز به 160 هزار واحد دیگر وارد شد که 6600 واحد از مجموع این 160هزار واحد دیگر برای سکونت مناسب نیست.

لینک کوتاه:

کپی شد