سه شنبه 24/سپتامبر/2024

تلاش تل آویو برای مقابله با تونل های غزه و راهکارهای جایگزین حماس

یکشنبه 10-جولای-2016

تونلهای مقاومتی فلسطین در مرزهای باریکه غزه با فلسطین اشغالی همچنان دغدغه اصلی رژیمصهیونیستی و مراجع امنیتی این رژیم است و به نوبه خود باعث ترس و هراس شهرک نشیناناطراف باریکه غزه و اعمال فشار آنها علیه دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اینرژیم برای سرعت بخشیدن به روند احداث دیوار حائل در مرزهای غزه شده است.

بهگزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت أحرونوت، گزارشهای منابع صهیونیستی نشان می دهد که دستگاه های امنیتی اسرائیل تصمیم به سرعتبخشیدن به روند احداث دیوار حائل در مرزهای باریکه غزه گرفته اند تا به خیال خودبا تونل های مقاومتی جنبش مقاومت اسلامی “حماس” مقابله کرده و جلوی ورودافراد مسلح به شهرک های صهیونیست نشین اطراف باریکه غزه را بگیرند.

یدیعوتاعلام کرد که نمایندگان وزارت جنگ و فرماندهی منطقه جنوبی ارتش صهیونیستی اخیرا باهم دیدار داشتند و بر روی سرعت بخشیدن به اقدامات احداث دیوار حائل برای مقابله باخطر تونل های مقاومتی توافق کردند. این پروژه که اخیرا از آن رونمایی شد، شامل یکفناوری کشف تونل های مقاومتی و احداث دیواری هوشمند در قسمت زیر زمین و روی زمیندر طول مرزهای نوار غزه است و همچنین سامانه جدیدی برای هشدار سریع در صورت شلیکگلوله های خمپاره مستقر خواهد شد.

درمقابل، گروه های مقاومت فلسطین هم تاکید کرده اند که رژیم صهیونیستی تا زمانی کهبه اشغالگری خود در سرزمین فلسطین ادامه می دهد، با این اقدامات شتابزده موفق بهتامین امنیت خود و شهرک نشینان صهیونیست نخواهد شد و مقاومت راهکارهای جایگزین وتوان لازم برای مقابله با تمامی موانع را دارد.

“صلاحبردویل” از رهبران جنبش مقاومت اسلامی “حماس” در گفتگو با پایگاهخبری “العربی الجدید” تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با احداث دیوار حائلدر طول نوار مرزی باریکه غزه سعی در تحقق امنیت خود و شهرک نشینان صهیونیست و شهرکهای صهیونیستی واقع در داخل فلسطین اشغالی سال 1948 و در مجاورت باریکه غزه رادارد.

بردویلتصریح کرد که اگر رژیم صهیونیستی سعی در مقابله با تونل های مقاومتی و متوقف کردنروند احداث آنها داشته باشد، مقاومت هم بیکار نخواهد نشست و اراده لازم برای فراهمکردن تمامی امکانات لازم به منظور مقابله با اشغالگری های این رژیم با وجود تمامیاقدامات آن در طول نوامرزی غزه را دارد. وی افزود رژیم صهیونیستی همچنان به تلاشهای خود برای تقسیم مسجد الاقصی و احداث دیوار حائل و وضع موانع در مناطق مختلففلسطین اشغالی به منظور مقابله با مقاومت و ملت فلسطین و رفع دغدغه های امنیتی موردادعای خود ادامه می دهد.

ویافزود رژیم صهیونیستی سعی در بهانه تراشی برای تداوم بخشیدن به محاصره 10 ساله نوارغزه و توجیه این اقدام خود در محافل بین المللی را دارد؛ به ویژه که جنایت های آندر کنار تحرکات جنبش بین المللی تحریم اسرائیل باعث خدشه دار شدن وجهه این رژیم درجهان و وارد آمدن ضربات سنگین به آن شده است.

بردویلدر پاسخ به سوالی درباره احتمال تشدید درگیری ها در مناطق مرزی باریکه غزه در صورتاحداث دیوار حائل در این منطقه اعلام کرد که منازعه فلسطینی ـ صهیونیستی همچنان دراشکال مختلف خود ادامه دارد و برخی مواقع منجر به تجاوز این رژیم علیه ملت فلسطینیا محاصره و یا برخی اقدامات تنش زای دیگر می شود، اما تا زمانی که اشغالگری اینرژیم ادامه داشته باشد، منازعه موجود به قوت خود باقی خواهد ماند.

از سویدیگر، “تیسیر محیسن” از تحلیلگران مسائل سیاسی در گفتگو با العربیالجدید تاکید کرد که مقاومت فلسطین اجازه توقف پروژه ها و اقدامات خود را نخواهدداد و این اقدامات حق ملت فلسطین برای مقابله با اشغالگران صهیونیست و تجاوزاتمکرر آن علیه نوار غزه است.

ویافزود رژیم صهیونیستی هم اجازه احداث تونل های مقاومتی توسط گروه های مقاومتفلسطین را نخواهد داد؛ چرا که می داند این تونل ها امنیت آنرا به خطر می اندازد ودر نهایت تاوان سنگینی به خاطر این تحرکات مقاومت خواهد پرداخت؛ به ویژه در صورتیکه مقاومت احساس کند قدرت وارد کردن ضربات بازدارنده و سنگین به این رژیم را دارد.

ویافزود اظهارات اخیر مقامات صهیونیستی و به ویژه مسئولان وزارت جنگ و امنیت داخلیاین رژیم درباره اهمیت وارد آوردن ضربه نظامی به مقاومت فلسطین و در راس آن جنبشحماس نشان می دهد که این رژیم گزینه حمله نظامی به غزه و مقاومت را از دستور کارخود خارج نکرده است.  این نویسنده فلسطینیخاطر نشان کرد که شکست رژیم صهیونیستی در مقابله با تونل های مقاومت آنرا به فکرپیدا کردن گزینه های جایگزین با کمک گرفتن از طرف های همپیمان این رژیم در خارجمانند هند انداخته است که اخیرا اعلام کرد به رژیم صهیونیستی برای مقابله با تونلهای مقاومتی در غزه کمک خواهد کرد؛ چرا که تجربه مقابله با این تونل ها در منطقهکشمیر را دارد.

محیسنتصریح کرد که تونل های مقاومتی سلاحی کارآمد و قویتر از موشک به شمار می روند و درصورت موفقیت این پروژه، یک تونل می تواند زمینه نفوذ مبارزان مقاومت به پشت خطوطدشمن و وارد خسارت هایی برابر با خسارت هزار موشک را فراهم آورد. وی افزود اوضاعسیاسی احتمال وقوع جنگ جدید در آینده نزدیک را تضعیف می کند و شرایط منطقه ای وبین المللی هم اجازه چنین کاری را نمی دهد.

لینک کوتاه:

کپی شد