جمعه 20/سپتامبر/2024

اندیشمندان و سیاستمداران:مقاومت مایه افتخار است/حماس در قلب امت جادارد

چهارشنبه 13-جولای-2016

به رغم گذشتدو سال از جنگ 51 روزه در غزه که طی آن دشمن صهیونیستی با استفاده از سلاح هایکشتار جمعی و بیش از 5 هزار تن مواد منفجره نوار غزه را به یک ویرانه تبدیل کرد وهزاران نفر را شهید و مجروح کرد، وضعیت این در باریکه هنوز بهبود پیدا نکرده است.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی فلسطین، به رغم ویرانگری جنگ 51 روزهف مقاومت فلسطین نیز توانستدستاورهای بی نظیری کسب کند و بر همین اساس، سیاستمداران عرب مقاومت قهرمانانهفلسطینیان در این جنگ را مقدمه ای برای بازپس گیری حقوق غصب شده توسط اشغالگرانصهیونیست می دانند.

در این گزارش،مهم ترین آرا و نظراتی که به بررسی جنگ 51 روزه در غزه پرداخته است، بیان می شود:

هند فایزنماینده پارلمان اردن تاکید کرد که نوار غزه با ثبات و پایداری که در جنگ 51 روزهبه رغم کمبود امکانات به نمایش گذاشت، به نماد و الگویی برای ملت های ضعیف و مظلومتبدیل شده است.

فایز در گفتگوبا الرساله نت اظهار داشت که نوار غزه درست کرامت و چگونگی دفاع از خود به ملت هایمنطقه داد و توانست دستاوردهای مادی و معنوی زیادی از راه وارد کردن ضرباتی سخت وکاری به دشمن صهیونیستی به رغم کمبود امکانات و تجهیزات کسب کند.

وی همچنینافزود که پیروزی و دستاوردهای غزه پیامی به تمامی کشورهای عربی بود مبنی بر اینکهحفظ عزت و کرامت به مراتب مهم تر از امنیت است.

این نمایندهپارلمان اردن خاطر نشان کرد که اهداف دشمن صهیونیستی و برخی طرف هایی که از جنگ علیهغزه حمایت می کردند مبنی بر نابودی حماس و براندازی آن در نوار غزه کاملا ناکامماند و در آینده نیز اینچنین خواهد بود.

هند فایز دردومین سالروز جنگ 51 روزه غزه تصریح کرد که نظام های عربی هجمه گسترده ای را علیهجنبش حماس آغاز کرده و به هر شیوه ای درصدد تخریب وجهه آن هستند اما ملت هایی کهاز حماس حمایت می کنند و برای آن احترام قائل هستند، هرگز تحت تاثیر این تبلیغات وهجمه منفی قرار نمی گیرند.

فایز اشارهکرد که غزه قادر است به نبرد با دشمن صهیونیستی ادامه داده و خود را از درگیری هاو تنش های موجود در منطقه دور بدارد.

وی عنوان کردکه محافل رسمی عربی از دشمن صهیونیستی جانبداری می کنند و در کمترین حالت در برابرجنایت های این رژیم سکوت کرده و موضعی اتخاذ نمی کنند.

از سوی دیگر،حسن حب الله مسئول پرونده فلسطین در جنبش حزب الله تاکید کرد که مقاومت طی ده هایگذشته و با دستاوردهایی که کسب کرده، ثابت کرده است که دشمن صهیونیستی هرگز قادربه شکست آن نخواهد بود.

حب الله درگفتگو با الرساله نت اظهار داشت که دشمن صهیونیستی بارها به ناتوانی خود در کسبهرگونه پیروزی و دستاورد در برابر مقاومت فلسطین اذعان کرده است و جنگ اخیر علیهغزه نیز ثابت کرد که تمامی رویاپردازی های این رژیم برای شکست مقاومت نقش بر آبشده و این رژیم ضعیف تر از آن است که بتواند دست به چنین کاری بزند.

وی تصریح کردکه مقاومت باید به آماده سازی خود ادامه دهد زیرا هر لحظه انتظار جنایت و حمله ایدیگر از سوی دشمن صهیونیستی می رود، بنابر این مقاومت باید خود را برای هرسناریویی آماده کند.

این مسئول حزبالله ضمن رد هرگونه اختلاف با مقاومت فلسطین، تاکید کرد که صرفا اختلافاتی جزئی برسر پاره ای مسائل میان حزب الله و مقاومت فلسطین وجود دارد اما نقاط مشترک بسیاریزیادی میان دو طرف وجود دارد.

حسن حب اللهخاطر نشان کرد که اگر بحث مقابله با دشمن صهیونیستی مطرح باشد، راهی جز وحدت وهمدلی برای مقابله با این رژیم اشغالگر نداریم و اختلاف نظر در برخی مسائل هرگزوحدت و رابطه دوستانه مقاومت فلسطین و لبنان را بر هم نمی زند هرچند برخی طرف هابه هر شیوه ای می خواهند اختلافات ناچیز میان دو طرف را بزرگ جلوه داده و میان آنها تفرقه اندازی کنند.

حب الله بااشاره به اینکه مساله ای مهم و اساسی که مقابله با دشمن صهیونیستی است، عامل اصلیحدت جریان های مقاومت است، تصریح کرد که حزب الله روابط خوب و نزدیک با جنبش هایحماس و جهاد اسلامی دارد و همواره با این جنبش ها در ارتباط بوده و نشست ها ودیدارهای زیادی نیز میان آن ها چه در لبنان و چه در دیگر کشورها صورت می گیرد.

همچنین محمدعوضی مبلغ و اندیشمند کویتی نیز خاطر نشان کرد که مقاومت فلسطین در غزه نه تنها ازفلسطین بلکه از سراسر امت اسلام دفاع می کند. وی همچنین اشاره کرد که حملاتناجوانمردانه دشمن صهیونیستی علیه باریکه غزه پرده از چهره زشت و کریه برخی طرفهای عربی و فلسطینی که علیه مقاومت توطئه چینی می کنند، برداشت.

عوضی ضمنانتقاد شدید از طرف هایی که می خواهند وجهه مقاومت را تخریب کنند، به ویژه تشکیلاتخودگردان فلسطین که رهبران آن تاجرانی هستند که مساله فلسطین را به سمت نابودی پیشمی برند، تاکید کرد که تشکیلات خودگردان یکی از ابزارهایی است که برای نابودیمساله فلسطین بکار گرفته می شود. وی همچنین کشورهای عربی را به همدستی در جنگ علیهباریکه غزه متهم کرد.

وی اظهار داشتکه تشکیلات خودگردان در واقع شرکتی برای سرمایه گذاری است و هیچ ربطی به فلسطینندارد و مجموعه ای از افراد سرمایه گذار و تاجر که هدفی جز به تاراج گذاشتن مسالهفلسطین ندارند، آن را اداره می کنند.

محمد عوضیتصریح کرد که تشکیلات خودگردان جزئی از نظامی علیه توطئه گر علیه مساله فلسطین تحتنظارت آمریکا است. وی همچنین سکوت کشورهای عربی در قبال جنایت های دشمن صهیونیستیعلیه ملت فلسطین را به شدت محکوم کرد.

عوضی خاطرنشان کرد که ما با یک توطئه عربی به رهبری آمریکا علیه مساله فلسطین مواجه هستیم وسکوت کشورهای عربی در قبال جنایت های دشمن صیهونیستی نیز موجب تشدید جنایت های اینرژیم شده است.

وی تاکید کردکه مساله فلسطین مساله ای اصولی و قدیمی است که هرگز با گذر زمان نابود و حذف نمیشود و غیر قابل تصرف و مذاکره است و کسی حق چشم پوشی از آن را ندارد.

عوضی تصریحکرد که مساله فلسطین در پرتو ظلم و ستم برخی نظامی های رسمی عربی همچنان در راساهتمام ملت های عربی قرار دارد. وی از مبلغین و اندیشمندان اسلامی خواست نهایتتلاش خود را برای حمایت از مساله فلسطین مبذول دارند.

از سوی دیگر،رئیس حزب حمس الجزایر نیز تاکید کرد که جنگ اخیر علیه غزه موجب پیشبرد پروژهمقاومت به رغم تمامی توطئه های منطقه ای و بین المللی شد.

عبدالرزاقمقری ضمن اشاره به افزایش اعتماد ملت های عربی به پروژه مقاومت، تصریح کرد که هرگونهجنگ جدید علیه غزه موجب قدرتمند شدن مقاومت و جلب حمایت بشردوستانه بیشتر از مسالهفلسطین می شود و بی اعتمادی به گزینه مذاکرات سازش با دشمن صهیونیستی را نیز بیشترمی کند.

مقری خواستارحمایت همه جانبه ملت و دولت الجزایر از مردم غزه شد و تاکید کرد که ملت فلسطین درجنگ اخیر ثابت کرد که به رغم تمامی جنایت های دشمن و محاصره و توطئه ها همچنان درسرزمین خود ثابت بوده و به مقاومت ادامه می دهد.

وی مشروط کردنامدادرسانی به نوار غزه به مسائل سیاسی را اقدامی نادرست و ناکارآمد خواند.

دکتر محمدمسفر اندیشمند و استاد علوم سیاسی دانشگاه قطر نیز تاکید کرد که مهم ترین دستاوردغزه از جنگ 51 روزه این بود که هیبت و عظمت مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی ثابتشد و مفهوم ثبات و پایداری نهادینه شد و شمار حامیان مقاومت فلسطین در کشورهایعربی به طور چشمگیری افزایش یافت.

دکتر مسفراظهار داشت که از جمله دستاوردهای سیاسی جنگ 51 روزه طرح مجدد مساله فلسطین درمحافل بین المللی و تغییر دیدگاه برخی طرف های منطقه ای نسبت به غزه بود.

دکتر ناصرسودانی رئیس کمیته فلسطین در پارلمان ایران نیز تاکید کرد که جنگ 51 روزه غزه موجبایجاد تحولاتی اساسی در روابط و مناسبات بین المللی شد و زمینه را برای نزدیک ترشدن مواضع سیاسی محور مقاومت به یکدیگر فراهم کرد.

سودانی تصریحکرد که دیدارها میان مسئولان ایرانی و رهبران حماس هرگز قطع نشده و همچنان ادامهدارد و طرفین بارها با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده اند و در آینده زمینه برای ایجادکانال های ارتباطی بیشتر میان دو طرف در عرصه سیاسی هموارتر نیز خواهد شد.

لینک کوتاه:

کپی شد