شنبه 26/اکتبر/2024

مخالفت نتانیاهو لیبرمن با احداث بندر در غزه

شنبه 6-آگوست-2016

نخستوزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با طرح “اسرائیل کاتس” وزیر راه وترابری این رژیم برای احداث بندر در نوار غزه مخالفت کردند.

بهگزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از روزنامه صهیونیستی “اسرائیلالیوم” بنیامین نتانیاهو و اویگدور لیبرمن با طرح احداث بندر در نوار غزهمخالفت کردند.

اینروزنامه همچنین مدعی شد که نمی تواند بررسی دقیق کالاها و مسافرانی را که واردبندر غزه و یا از آن خارج می شوند، تضمین کرد؛ حتی در صورتی که این جزیره کاملاجدا از منطقه نوار غزه باشد.

نتانیاهوطی هفته جاری در پاسخ به سوالی درباره احداث بندر در غزه اعلام کرده بود که مسالهبررسی امنیتی کالاها و مسافران یک مشکل بزرگ است.

اویگدورلیبرمن هم تاکید کرده بود که «من به شدت با این مساله مخالف هستم؛ چرا که نمی توانهیچ گونه تفتیش و بازرسی کارآمد را تضمین کرد.»

از سویدیگر، مسئولان سیاسی بلند پایه اسرائیلی اعلام کردند که ارتش و سازمان اطلاعاترژیم صهیونیستی “شاباک” هیچ مشکل امنیتی با احداث بندر غزه ندارند و حتیمراجع ذیربط در وزارتخانه های امور خارجه و دارایی معتقدند که این راهکار از لحاظسیاسی و اقتصادی گزینه مناسبی به شمار می رود.

کاتساخیرا از کابینه امنیتی خواسته بود که کمیته ای وزارتی برای پیشبرد طرح احداث بندردر غزه تشکیل دهد، اما این درخواست وی رد شد.

گفتنیاست که طرح احداث بندر در سواحل غزه سه سال پیش و در راستای پایان دادن به وابستگیفلسطینیان به رژیم صهیونیستی ارائه شد و به موجب آن باید جزیره ای مصنوعی باسرمایه گذاری طرف های خارجی در غزه احداث شود. این پروژه همچنین احداث فرودگاه،هتل ها و تاسیسات زیربنایی تولید برق و ایستگاه های آب شیرین کنی به ارزش 5میلیارد دلار را هم شامل می شود.

لینک کوتاه:

کپی شد