سه شنبه 24/سپتامبر/2024

چهارمین جنگ ؛ بررسی نگاه ژنرال های صهیونیستی به استراتژی های مقاومت

پنج‌شنبه 18-آگوست-2016

رژیم صهیونیستی و به طور ویژه بعد از ضربات و خساراتی که ارتش این رژیم درمقابل مقاومت فلسطین متحمل شد همچنان درگیر پیامدهای جنگ اخیر غزه می باشد و همینامر سبب شده است تا مراکز امنیتی و سیاسی تل آویو برای کشف حقائق موجود در خصوصعملیات موسوم به «العصف المأکول» و بررسی آمادگی مقاومت و استراتژی آن ـ در صورتوقوع جنگ جدید در غزه ـ در حالتی از سرگردانی به سر ببرند.

در همین راستا، بخش ترجمه وتحقیق «مرکز اطلاع رسانی فلسطین» تمام گزارشات «یوسی ملمن» روزنامه نگار و کارشناسامنیتی- نظامی رژیم اشغالگر قدس و «عودید تیره» ژنرال صهیونیستی را در خصوص آمادگیمقاومت و راهبرد آن در جنگ آتی را رصد کرده است.

راهبردهای جنگی

یوسی ملمان، کارشناس صهیونیستی در گزارشی تحت عنوان «دو راهی غزه» بیانمی کند که جنبش حماس نیز مانند رژیم صهیونیستی مشغول بررسی و مطالعه عملیات «پاکسازیپایدار» (جنگ اخیر غزه) است و در حال طراحی راهبردی جدید ـ در صورت وقوع جنگ جدیدعلیه نوار غزه ـ است.

وی ضمن ابراز این مطلب که بزرگترین تهدید برای آرامش غزه اوضاع طاقتفرسای اقتصادی و انسانی این منطقه می باشد، افزود که بر اساس گزارشات تلویزیونی و مطالبمنتشر شده در شبکه های اجتماعی نوار غزه و کرانه باختری، از زمان پایان عملیات «پاکسازیپایدار» (جنگ اخیر غزه) رهبران حماس برای اتخاذ موضع و نیز ترسیم راهبرد مبارزه بارژیم اشغالگر قدس مشغول بحث و تبادل نظر هستند ؛ البته اطمینان نسبت به صحت ایناخبار دشوار است.

تحلیلگر ارشد نظامی- امنیتی رژیم اشغالگر درباره درس های نظامی کهرهبران حماس می توانند از جنگ اخیر غزه بگیرند، با وجود طرح این ادعا که حماس منآنها یلیلدر حوزه نظامی و عملیاتی موفقبه تحقق دستاوردهای نظامی و راهبردی خاصی نشده است، تاکید می کند: «درسی که رهبرانحماس می گیرند، این است که موضع گیری ها و رویکردهای شان در جنگ درست بوده و بایدتقویت گردد. بهبود توانمندی های حماس و ادامه روند حفر تونل های زیر زمینی از جملهاین رویکردهاست، تونل هایی که تا خاک اسرائیل ادامه دارد و هدف از حفر آنها انتقالبخشی از جنگ احتمالی به بیرون از غزه است.»

این نویسنده صهیونیستی می گوید: «برای ارتش اسرائیل کاملا روشن است که حماسدر طول جنگ اخیر درس مهمی از اشتباه خود در به کار گیری موشک های دوربرد گرفته است،موشک هایی که به وسیله آنها تل آویو و فرودگاه «بن گوریون» در شرق آن را هدف قرارداده بود ؛ زیرا نه تنها در تحقق اهداف از پیش طراحی شده ناکام ماند بلکه خوشبختانهنتوانست خسارت مالی و جانی چندانی به اسرائیل وارد کند. در نتیجه به استفاده مجدداز موشک های کوتاه برد علیه مناطق هم مرز با نوار غزه روی می آورد.»

فاجعه انسانی

وی تاکید کرد که بر خلاف وعده های پیشین شرکت فناوری و تولید جنگ ‌افزارهایصهیونیستی «رافائل»، گنبد آهنین قابلیت رهگیری و انهدام موشک و خمپاره های کوتاهبرد (کمتر از 7 کیلومتر) با فاصله زمانی کوتاه (25 ثانیه از زمان پرتاب تا بهاصابت به هدف) در مناطق اطراف غزه از جمله شهرک اسدوروت را ندارد. گفتنی است کهمناطق مرزی غزه از جمله مناطقی هستند که در جنگ بعدی بیشتر از سایر مناطق موردحملات موشکی از سوی حماس قرار خواهند گرفت. 

«یوسی ملمن» اشاره کرد که به تعبیر کارشناسان سازمان ملل متحد ودولت و ارتش رژیم اشغالگر قدس، تل آویو به تدریج متوجه می شود که فاجعه انسانی درغزه در حال وقوع است و انتظار می رود که طی 3 الی 4 سال آینده شاهد چنین فاجعه ایباشیم.

وی در ادامه افزود که از نظر دستگاه های امنیتی اسرائیل از قبیل (ارتش،شاباک و موساد) ساخت بندر در نوار غزه بلا مانع است البته با این شرط که رژیمصهیونیستی به خاطر جلوگیری از قاچاق اسلحه و مواد سازنده آن، از حق نظارت کامل برکالاهایی که وارد آن می شود، برخوردار باشد.

این نویسنده صهیونیست بیان داشت که طرح موسوم به احداث «جزیره جداگانه»و ساخت بندر مشتمل بر طرح احداث جزیره ای مصنوعی در فاصله 4.5 کیلومتری سواحل غزهاست که به وسیله یک سرمایه گذاری بین المللی صورت خواهد گرفت. طرح احداث این جزیرهکه توسط شرکت بنادر رژیم صهیونیستی پیشنهاد گردیده است، مبتنی بر ایجاد جزایریمصنوعی در مقابل سواحل غزه و ایجاد واحدهای مسکونی بر روی آنها است. شایان ذکر استکه علاوه بر این جزیره، تاسیسات برق، کاخانه های آب شیرین کن، فرودگاه و هتل نیز دردستور کار این شرکت می باشد.

وی افزود که مسئولیت تامین امنیت و تفتیش و بازرسی بندر بر عهده تلآویو خواهد بود و جزیره مصنوعی به وسیله یک پل که یک ایست بازرسی با نظارت بینالمللی بر روی آن قرار خواهد داشت، به نوار غزه متصل خواهد شد.

خطر تونل های زیر زمینی غزه

از سوی دیگر، «عودید تیره» ژنرال صهیونیستی در مقاله ای تحت عنوان «پرحرفیدرباره تونل ها» می نویسد: «در نبرد علیه حماس، خود را در برابر دو تهدید میبینیم. یک مجموعه تونل در زیر شهر غزه که عنوان مترو بر آن اطلاق می شود و مجموعهاز تونل ها که با گذر از مرز به اسرائیل می رسند.»

وی ادامه داد : «اصطلاح مترو بر شبکه ای از تونل زیر زمینی و راه هایزیر زمینی اطلاق می گردد که زمینه انتقال فعال رهبران و حرکت یگان ها از یک مکانبه مکانی دیگر را در زیر زمین فراهم می کند که علت نامگذاری این شبکه شباهت زیادآن به متروهای شلوغ شهر پاریس می باشد. به خاطر وجود چنین تونل هایی، رهبران حماسو نیروهای آن در طول جنگ از احساس امنیت بسیاری برخوردارند.»

ژنرال صهیونیستی افزود: «شبکه تونل زیر زمینی شهر غزه از هجوم مستقیمارتش اسرائیل به رهبران و گردان‌های عزالدین قسام جلوگیری می کند و همین امر باعثمی شود تا رهبران حماس و دیگر رهبران مقاومت به خوبی درگیری های موجود را رهبریکنند چون علاوه بر آنکه این رهبران (در تونل) شخصا در معرض خطر قرار نمی گیرند،نیروهای شان نیز تنها در همان زمان های کوتاهی که به بیرون از تونل و به سطح زمینمی آیند، در معرض خطر واقع می شوند. پس تا زمانی که اسرئیل به یک راه حل فناورانهجهت حل این مسئله دست نیابد شبکه تونل های موسوم به مترو راه پیروزی بر حماس رابرای آن دشوار خواهد ساخت.»

این مقام صهیونیستی، شبکه تونل های موسوم به «مترو» را پشتوانه راهبردیحماس توصیف کرد و اهمیت آن را بیشتر از تونل های منتهی به خارج مرزهای نوار غزهدانست و افزود: «مهمترین دلیل اهمیت این تونل این است که طی حمله ارتش اسرائیل- باوجود شمار متعدد تونل های منتهی به آن سوی مرزهای نوار غزه ـ نیروهای حماس تنها یکبار از این تونل استفاده کردند ؛ زیرا این تونل ها تنها برای ربودن نظامیان و غیرنظامیان به کار می رود و این همان چیزی است که به آنها قدرت می دهد. شبکه مترو امابه حماس این اجازه را می دهد تا با آرامش کامل جنگ را اداره کند، بدون آنکه چیزیرهبران و نیروهای نظامی اش را تهدید کند و همین احساس امنیت یک گنج راهبردی بزرگبرای جنبش حماس به شمار می آید همانطور که در تمام ارزیابی های راهبردی از اوضاع، نابودکردن رهبران طرف مقابل یک گام سرنوشت ساز در جنگ قلمداد می شود.»

«عودید تیره» در پایان متذکر می شود: «این مجادله های سطحی در خصوصتونل های زیر زمینی غزه خسارات زیادی را بر امنیت رژیم صهیونیستی تحمیل می کندبنابراین بررسی این موضوع نیازمند یک سیاست داخلی است نه راهبردی و به نظر من اگراین پرحرفی ها ادامه پیدا کند در آخر، ارتش متهم می گردد که در زمینه توسعه فناوریهای مناسب گام بر نداشته و برای شروع جنگ خود را آماده نکرده است ؛ البته شروع جنگهمیشه ممکن و مطلوب نیست ؛ زیرا دشمنی که در برابر ما قرار دارد، نادان نیست و اوهم فکر دارد.»

توهمات لیبرمن

به نوبه خود، تحلیلگر امور صهیونیستی در «مرکز اطلاع رسانی فلسطین» باتوجه به برآوردهای های رژیم اشغالگر بیان داشت: «در سایه وجود مشکلات حل ناشده ونیز عدم حصول راه حل برای موضوعاتی همچون نظامیان اسیر صهیونیستی (در کوتاه مدت)، طرحموضوع راه اندازی چهارمین جنگ این رژیم علیه غزه به خاطر جلب حمایت افکار عمومی رژیمصهیونیستی است و یک جنگ روانی میان جنبش مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی به شمارمی رود و اقدامی برای تحریک طرف مقابل جهت اطلاع از میزان آمادگی اش برای جنگ میباشد.»

به گفته وی؛ فضای حاکم و عوامل پیرامونی آن نشان می دهد که احتمال وقوعجنگ آتی بسیار بعید است و شاید مسئله نظامیان صهیونیستی اسیر حماس مانع از بروزچنین جنگی شود. در حال حاضر کاری که رژیم صهیونیستی باید انجام بدهد عبرت گرفتن ازاسارت «گلعاد شالیت» و توجه به اظهارات مادر «شائول آرون» نظامی اسیر صهیونیستیاست که اعتقاد به زنده بودن فرزندش دارد.

وی در پایان اظهار داشت که ژنرال های رژیم صهیونیستی حداقل در حال حاضرمخالف آغاز یک جنگ جدید هستند و صحبت های آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم اشغالگر وبرخی دیگر از اعضای راستگرا و تندروی پارلمان کنست (در خصوص حمله مجدد به غزه) مربوطبه توهمات آنان است و اگر این جنگ احتمالی صورت گیرد به شکست وزیر جدید جنگ رژیمصهیونیستی و ناکامی این رژیم منتهی می گردد. 

لینک کوتاه:

کپی شد