سه شنبه 24/سپتامبر/2024

مروری بر انتفاضه الاقصی در شانزدهمین سالروز شکل گیری آن

چهارشنبه 28-سپتامبر-2016

امروز چهارشنبه مصادف با شانزدهمینسالروز شکل گیری انتفاضه الاقصی است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اینانتفاضه به دنبال یورش آریل شارون نخست وزیر پیشین اسرائیل به همراه گروهی از وزیرانکابینه اش به محوطه مسجد الاقصی شکل گرفت.  
به دنبال این تعرض درگیری هایخونینی میان نظامیان اسرائیلی و فلسطینیان حاضر در این مکان مقدس صورت گرفت که بهشهادت شماری از فلسطینیان و مجروحیت تعدادی دیگر انجامید. مشخصه این قیام مردمی تشدید درگیریها میان اشغالگران صهیونیست و فلسطینیان و پرتاب سنگ و کوکتل مولوتوف توسطفلسطینیان به سوی نیروهای ارتش اسرائیل است.
فلسطینیان در جریان این انتفاضه شیوههای مبارزاتی خود را توسعه دادند و به اجرای عملیات های شهادت طلبانه و شلیک موشکها روی آوردند، این عملیات ها رژیم صهیونیستی را نقره داغ کرد.
فلسطینیان در جریان این انتفاضه 334 نظامی و افسراسرائیلی و 735 شهرک نشین یهود را به هلاکت رسانده و هزاران تن دیگر را زخمیکردند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که شهرک نشینان و نظامیان اسرائیلی در شانزدهمین سالروزانتفاضه الاقصی هر روز به شهر بیت المقدس و مسجد الاقصی حمله ور می شوند . 
از سوی دیگر،
 عضو کمیته عالی اسلامی شهر قدس گفت کهانتفاضه الاقصی در سال 2000 در واکنش به تعرض آریل شارون به مسجد الاقصی شکل گرفت. 
جمیل حمامی افزود که انتفاضه الاقصی سهم بسزایی در پایانبخشیدن به تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه شهر قدس و مسجد الاقصی داشت. 
وی خاطرنشان ساخت: دشمن صهیونیستی اینگونه می پندارد کهبا اعمال سیاست زور و تهدید و سرکوب و همکاری و هماهنگی امنیتی می تواند مانع از تداوممبارزات ملت فلسطین در راستای احقاق حقوق حقه شان گردد.
از سوی دیگر، متخصص امور قدس و عضو کمیته دفاع ازمردم بیت المقدس گفت که تمامی انگیزه ها و علل شکل گیری انتفاضه الاقصی در سال 2000همچنان به قوت خود باقی است. همین علل و انگیزه ها به انتفاضه قدس انجامید. 
مراد ابوشافع افزود که تعرضات شهرک نشینان اسرائیلی بهمسجد الاقصی افزایش یافته است، علاوه بر یهودیان تندرو، مقامات سیاسی اسرائیل نیزبه این مکان مقدس تعرض می کنند.
وی خاطرنشان ساخت که انتفاضه قدس نقطه عطفی در تاریخ ملتفلسطین به شمار می رود، این خیزش مردمی نتیجه تجاوزات روزمره شهرک نشینان ونظامیان اسرائیلی به مسجد الاقصی است.

لینک کوتاه:

کپی شد