جمعه 20/سپتامبر/2024

پشت پرده سفرهای عباس به ترکیه و قطر

سه‌شنبه 25-اکتبر-2016

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از شامگاه روزیکشنبه طی سفر رسمی 3 روزه وارد آنکارا پایتخت ترکیه شده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این سفرعباس به ترکیه همزمان با حضور “تمیم بن حمد” امیر قطر در آنکارا صورت میگیرد و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان این سفر با رجب طیب اردوغان رئیسجمهور، بن علی ییلدیریم نخست وزیر و اسماعیل قهرمان رئیس پارلمان ترکیه دیدار کردهاست.

در همین راستا، “عطا الله خیری” سفیرفلسطین در امان در گفتگو با روزنامه “الغد” اردن اعلام کرد که عباس روزسه شنبه راهی دوحه ـ پایتخت قطر ـ خواهد شد تا با امیر قطر دیدار و گفتگو کند.

اما همان روزی که محمود عباس وارد آنکارا شد،محمد دحلان عضو برکنار شده جنبش فتح در گفتگو با شبکه تلویزیونی “بی بیسی” عربی در قاهره به شدت به عباس حمله کرد و بار دیگر او را به ایجاد چنددستگی در داخل فتح و تضعیف آن در راستای اهداف و منافع خود متهم کرد و برگزاری هفتمینکنگره سراسری جنبش فتح و کودتا علیه توافقات صورت گرفته با کشورهای عربی دربارهآشتی ملی فلسطین را نمونه ای از اقدامات وی توصیف کرد و در عین حال گفت که «ما ازاتخاذ اقداماتی که ضامن احیای وحدت جنبش فتح باشد، عاجز نیستیم.»


ائتلاف با طرف های دیگر

در همین راستا، مصطفی صواف نویسنده و تحلیلگرسیاسی فلسطینی اهل غزه تاکید کرد که عباس با سفر به ترکیه و قطر می خواهد این پیامرا به اعمال کنندگان فشار علیه خود بفرستد که «امکان برقراری ائتلاف با طرف هایدیگر که شما علاقه ای به آن ندارید، وجود دارد.»

صواف در گفتگو با پایگاه خبری “عربی21” خاطر نشان کرد که در سایه فشارهای گسترده علیه عباس و بن بست چشماندازها، ائتلاف با ترکیه و قطر می تواند به آشتی با حماس هم ختم شود، اما آنکاراو دوحه بارها عباس را امتحان کرده اند و بی عهدی های او را دیده اند.

این تحلیلگر فلسطینی تصریح کرد که ترکیه و قطرخواهان تحقق وحدت فلسطینی واقعی هستند، اما عباس به هیچ وجه تغییر نکرده است وهمین مساله تحقق آشتی ملی در فلسطین را غیر ممکن می سازد و در مقابل، ائتلاف واقعیبا ترکیه و قطر و در ادامه با حماس را امری بعید می کند و به نظر می رسد که هدف ازسفر عباس به آنکارا و دحه صرفا تهدید مصر است.

صواف همچنین احتمال وقوع عملیات های ترور درکرانه باختری بعید ندانست و اعلام کرد که جنبش فتح در گذشته هم از این روش برای حلاختلافات خود استفاده کرده است.


روزهای پرتنش

روزهای اخیر شاهد تحولات گسترده بوده اند و چندروز پس از برگزاری کنفرانس “العین السخنه” در شهر سوئز مصر که از آن بهعنوان کنفرانس طرفداران دحلان یاد شد، صبح روز جمعه 20 اکتبر درگیری های مسلحانهشدیدی میان سرویس های امنیتی فلسطین و عناصر مسلح در اردوگاه بلاطه در شرق نابلسواقع در شمال کرانه باختری، که از آنجا به عنوان یکی از سنگرهای دحلان یاد می شود،به وقوع پیوست.

روز بعد از آن هم، عناصر سرویس های امنیتیتجمعی را در اردوگاه امعری رام الله واقع در وسط کرانه باختری متفرق کردند که درآن دهها نفر از اعضا و رهبران فتح که از نزدیکان دحلان بودند، حضور داشتند.

عباس پس از این تجمع، دستور برکناری “جهادطملیه” عضو شورای انقلابی جنبش فتح و یکی از نمایندگان پارلمانی این جنبش رابه اتهام جناح بندی در داخل فتح صادر کرد و کمیته مرکزی فتح نیز “رأفتعلیان” سخنگوی جنبش فتح در قدس را با اتهام مشابه برکنار کرد.

سیاست واکنش

علاوه بر این، “نشأت أقطش” استادرسانه در دانشگاه بیرزیت اعلام کرد که سفر عباس به آنکارا و دوحه واکنشی بهفشارهای اعمال شده علیه او از سوی کمیته چهار جانبه عربی (مصر، اردن، عربستان وامارات) به منظور مصالحه در داخل جنبش فتح و روی کار آمدن مقامات جدید در این جنبشو تشکیلات خودگردان است.

أقطش در گفتگو با “عربی 21″ خاطرنشان کرد که پس از اینکه همپیمانان قبلی عباس پشت او را خالی کردند، وی ائتلاف”ترکیه ـ قطر” را پناهگاهی برای خود می داند، اما این مساله نمی تواندبیانگر تحولی راهبردی باشد، بلکه صرفا یک واکنش است.

وی اعلام کرد که در همین راستا، احتمال دیدارابو مازن (عباس) با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی”حماس” و دستیابی طرفین به توافق هم وجود دارد.

این استاد دانشگاه بیرزیت از دحلان به عنوانفرد مورد حمایت برخی نظام های عربی و رژیم صهیونیستی یاد کرد و گفت این طرف ها سعیدر روی کار آوردن مقامات جدید در جنبش فتح و تشکیلات خودگردان را دارند و اینمساله ای خطرناک است و نشان می دهد که طرف های مذکور فلسطین را “مزرعه”خود می دانند و خودشان را وکلای ملت فلسطین می دانند و این در حالی است که خود ملتفلسطین آنها را برای این سمت قبول ندارد.

أقطش اعلام کرد که مقامات فلسطینی باید برایمقابله با این چالش ها تصمیمی جسورانه اتخاذ کرده و خواستار برگزاری انتخاباتریاستی و پارلمانی شوند و سپس زمام امور را به طرف پیروز انتخابات واگذار کنند.

وی در عین حال احتمال برگزاری هفتمین کنگرهسراسری جنبش فتح را بعید دانست و گفت برگزاری این کنگره در وضعیت کنونی می تواندباعث بروز تنش های گسترده در داخل فتح و نیز تشدید اختلافات در داخل فلسطین شود.

لینک کوتاه:

کپی شد