شنبه 21/سپتامبر/2024

خلیل حیه: حماس از رویکرد جدید مصر در قبال نوار غزه حمایت می کند

پنج‌شنبه 3-نوامبر-2016

رئیس فراکسیون پارلمانی “تغییر واصلاح” وابسته به جنبش مقاومت اسلامی “حماس” و عضو دفتر سیاسی آنتاکید کرد که این جنبش به دقت رویکرد جدید مصر در قبال نوار غزه و اقدامات مثبتیرا که قرار است در قبال این منطقه اتخاذ کند، زیر نظر دارد و تلاش می کند ایناقدامات قاهره با موفقیت همراه شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، خلیل حیه درگفتگوی ویژه با روزنامه فراکسیون تغییر و اصلاح تصریح کرد که مصر رویکرد جدیدی در قبالباریکه غزه اتخاذ کرده است که هدف از آن کاهش شدت محاصره غزه در دو بخش اقتصادی وتردد افراد از طریق گذرگاه مرزی رفح است و ما امیدواریم که این تلاش ها با موفقیتهمراه شود.

حیه تصریح کرد که دیدار اخیر خالد مشعل رئیس واسماعیل هنیه نایب رئیس دفتر سیاسی حماس با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردانفلسطین در دوحه هیچ نتیجه ای در زمینه حصول تحول و پیشرفت واقعی در زمینه آشتی ملیفلسطین و پایان دادن به شکاف داخلی فلسطین نداشت و این ناشی از لجبازی های عباس وتاکید وی بر برنامه سیاسی ناکارآمد خود و نادیده گرفتن توافقات صورت گرفته در قالبتوافقنامه های آشتی ملی قاهره و الشاطئ است. وی در عین حال از تلاش های تمامی طرفها برای تحقق آشتی ملی در فلسطین تشکر کرد.

این عضو دفتر سیاسی حماس خاطر نشان ساخت که«متاسفانه، دیدار رهبران حماس با رئیس تشکیلات خودگردان هیچ پیشرفتی به دنبالنداشت و این ناشی از پافشاری رئیس (تشکیلات خودگردان) بر برنامه سیاسی ناکارآمدخود است که به بن بست خورده و نمی توان بر اساس آن گام در مسیر آشتی ملی گذاشت.»

وی افزود عباس بر این مساله تاکید دارد که همهطرف های فلسطینی را با رویکرد و برنامه سیاسی ناکارآمد خود همراه کند و مشخص استکه نمی تواند به دو دلی و شکست خود پایان دهد.

حیه تاکید کرد که هیچ تغییری در موضع مبتنی برلجباری رئیس تشکیلات خودگردان به وجود نیامده است و وی همچنان مخالف از سر گیریفعالیت پارلمان فلسطین و احقاق حقوق کارمندان دولتی است و انگار می خواهد همهتوافقات صورت گرفته در قاهره را نادیده بگیرد و هیچ کدام از توافقات صورت گرفته درگذشته را به رسمیت بشناسد، بلکه فقط می خواهد برنامه خود را ادامه دهد.

وی افزود کسی که پروژه اش شکست خورده ونتوانسته است زمینه وحدت و یکپارچگی جنبش فتح را فراهم کند و با پایان دادن بهشکاف داخلی، زمینه تحقق آشتی ملی فلسطین را طی 10 سال گذشته فراهم کند، شایستگیاصلاح ساختار و بازسازی نهادهای فلسطینی را ندارد و در این زمینه موفق نخواهد بود.چنین فردی نمی تواند به اوضاع داخلی فلسطین سر و سامان ببخشد و بر اساس اصول ومعیارهای درست به شکاف داخلی پایان دهد.

رئیس فراکسیون پارلمانی جنبش حماس همچنیندرباره اظهارات خود مبنی بر چراغ سبز مصر برای کاهش شدت محاصره غزه هم تصریح کردکه حماس رویکرد جدید مصر و اقداماتی را که قصد دارد در راستای بهبود وضعیت نوارغزه اتخاذ کند، زیر نظر دارد و تلاش می کند زمینه موفقیت این تلاش ها را فراهمکند.

وی ضمن ابراز امیدواری برای موفقیت این تلاشها، تاکید کرد که هیات بازرگانان و شخصیت های برجسته فلسطینی به زودی راهی قاهرهخواهد شد و مصر را در جریان موضع طرف های مختلف و نیازهای غزه قرار خواهد داد.

خلیل حیه اظهار داشت که «ما اطلاعات و تماس هایصورت گرفته را دنبال می کنیم و مشخص است که مصر رویکرد جدیدی در این زمینه اتخاذکرده و اهداف جدیدی را دنبال می کند. به نظر می رسد که این کشور قصد کاهش شدتمحاصره غزه و کمک به بهبود شرایط اقتصادی این منطقه را دارد و ما از این تلاش هاحمایت می کنیم و امیدواریم که زمینه کاهش شدت محاصره غزه فراهم آید و گذرگاه رفحبه گذرگاهی تجاری برای عبور افراد و انتقال کالاها تبدیل شود.»

این عضو دفتر سیاسی حماس در عین حال از مصر وتمامی کشورهایی که سعی در کمک به کاهش درد و رنج ملت فلسطین و تقویت جبهه داخلیفلسطین در برابر رژیم صهیونیستی را دارند، تقدیر و تشکر کرد.

وی درباره اولویت های حماس در مرحله آتی اظهارداشت که این جنبش پس از تحولات اخیر قصد ساماندهی به اوضاع داخلی فلسطین، بسیج تمامیامکانات و یکپارچه سازی مواضع در راستای تغییر نقش تشکیلات خودگردان، اتخاذ رویکردسیاسی مبتنی بر مقاومت به منظور مقابله با اشغالگران و تداوم راهکار مقاومت و حاکمکردن آن بر عرصه سیاسی را دارد و می خواهد میان تمامی طرف های ملی فلسطین و امتعربی و اسلامی همدلی و همبستگی ایجاد کند.

لینک کوتاه:

کپی شد