جمعه 25/اکتبر/2024

حمدان: روابط ایران و حماس در مسیر درست قرار دارد

پنج‌شنبه 17-نوامبر-2016

مسئولروابط خارجی جنبش مقاومت اسلامی “حماس” تاکید کرد که روابط ایران و حماسدر مسیر درست قرار گرفته است و در حال اصلاح و ترمیم است و ادامه روند حمایت ازمقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست به شمار می رود.

بهگزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اسامه حمدان در گفتگو با روزنامه “الاخبارانفو” که در شماره دیروز چهارشنبه آن به چاپ رسیده بود، خاطر نشان کرد کهحماس و ایران روابط دیرینه 25 ساله دارند و هر گونه خللی در آن، مطمئنا تاثیر منفیبر مناسبات طرفین می گذارد، اما این روابط مبتنی بر حمایت از مقاومت و مسالهفلسطین است و امکان اصلاح آنها وجود دارد.

حمدان دربخش دیگری از این گفتگو، موریتانی را نماد کامل حمایت رسمی و مردمی از مسالهفلسطین دانست و تاکید کرد که “محمد ولد عبد العزیز” رئیس جمهور این کشورموضع آشکاری در حمایت از آرمان فلسطین داشت که همسو با موضع مردم این کشور در قبالمساله فلسطین بود و نقطه ای روشن و درخشان و تاثیرگذار در ریاست وی بر اجلاس سرانعرب به شمار می رود.

وی ضمنتاکید بر لز وم تحقق آشتی ملی فلسطین، بن بست در روند تحقق این مساله را تاسف باردانست و با اشاره به پیشرفت کند فرآیند آشتی ملی، تجاوزات رژیم صهیونیستی، تلاش هابرای یهودی سازی و مصادره اراضی کرانه باختری و توسعه شهرک های صهیونیست را که بهمرور زمان باعث پیچیدگی اوضاع می شود، در کنار چشم امید بستن برخی طرف ها به دولت هایکنونی و آتی آمریکا با وجود روی کار آمدن دونالد ترامپ نژادپرست و مواضع آشکار ویدر حمایت از رژیم صهیونیستی را مانعی بر سر راه تحقق آشتی ملی اعلام کرد و گفت مادر 4 سال آینده نباید امیدی به آمریکا داشته باشیم، بلکه بیشتر باید به خود و امتمان تکیه کنیم.

مسئولروابط خارجی جنبش حماس تصریح کرد که به نظر من، آشتی ملی امروزه مساله ای ضروری ونیازی مبرم است و ما اهتمام زیادی به تحقق هر چه سریعتر آن داریم.

ویدرباره برگزاری همایش دوم قدس در موریتانی که خود حمدان هم در آن حضور داشت، تصریحکرد که «مغرب عربی نقطه تلاقی مهمی با آفریقا بود و موریتانی نقش مهمی در اینزمینه ایفا می کرد و نقطه اتکایی در روابط با غرب آفریقا بود و اسلام تا حد زیادیاز طریق این کشور به غرب آفریقا گسترش پیدا کرد. روابط اقتصادی، تجاری و علمی میانموریتانی و غرب آفریقا همچنان به قوت خود باقی است و در نتیجه، این کشور نقش محوریدر منطقه ایفا می کند.»

حمداندر پایان به مساله اسرا و نقش آفریقا در حمایت از قدس و مساله فلسطین اشاره کرد وگفت: « آفریقا تاریخ پرباری در زمینه مقاومت در برابر استعمار و ایستادگی در برابرنژاد پرستی و تبعیض نژادی و دیگر مسائل دارد.»

لینک کوتاه:

کپی شد