یکشنبه 22/سپتامبر/2024

عباس: کنگره هفتم فتح باعث تقویت این جنبش خواهد شد

چهارشنبه 30-نوامبر-2016

رئیستشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که برگزاری کنگره هفتم این جنبش باعث تقویتارکان آن خواهد شد و به جبهه داخلی و ملت فلسطین اجازه تحقق اهداف خود را خواهدداد.

بهگزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، محمود عباس که در کنگره هفتم جنبش فتح سخنرانی میکرد، تصریح کرد که این جنبش هرگز از اصول و هویت و تصمیمات مستقل خود عقب نشینینکرده و نخواهد کرد و برگزاری این کنگره برای دومین بار طی 7 سال گذشته، نشانگراعتقاد و پایبندی فتح به برگزاری کنگره سراسری خود و حفظ روند دموکراتیک این جنبشحتی در سخت ترین شرایط است و جنبش بزرگ فتح نماینده اقشار مختلف ملت فلسطین است.

ویافزود که جنبش فتح یکی از مهمترین طرف ها در تاریخ معاصر فلسطین بوده و خواهد بودو نمی توان دستاوردهای این جنبش را در یک سخنرانی و یا کتاب خلاصه کرد.

عباسضمن نثار درود به روح یاسر عرفات “ابو عمار” رئیس فقید تشکیلات خودگردانو برادران شهید وی مانند ابو جهاد، ابو ایاد، ابو سعید و ابو یوسف نجار و نیز نثاردورد به روح رهبران شهید و بزرگ فلسطینی مانند جرج حبش، ابو علی مصطفی، شیخ احمدیاسین، فتحی شقاقی، احمد و سمیر گوشه، امیل جرجوعی و بشیر برغوثی، به اسرایفلسطینی دربند زندان های صهیونیستی و در راس آنها مروان برغوثی، احمد سعدات، فوادشوبکی و کریم یونس ملقب به “شیخ الاسرا” درود فرستاد و گفت ما تا آزادیاین اسرا آرام نخواهیم نشست.

عباسبا تاکید بر پایبندی فتح به اصول فلسطینی، انتفاضه اول فلسطین موسوم به انتفاضهسنگ را “انتفاضه عقل ها توصیف کرد و گفت ما قدم به قدم به سمت استقلال فلسطینپیش می رویم و با اشاره به وضعیت فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل گفت:« با وجود اینکهما کشور ناظر هستیم، اما بیشتر از دهها کشور عضو کامل قدرت تاثیرگذاری داریم.»

رئیستشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به اینکه پیوستن به 522 سازمان حق فلسطین است،گفت که ما تاکنون در 44 سازمان از جمله یونسکو و دیوان کیفری بین المللی عضو شده ایمو با عضویت کامل به شورای امنیت خواهیم رفت.

وی ضمنابراز تاسف نسبت به حوادث و تحولات جاری در سوریه، یمن و لیبی افزود که مسالهفلسطین همچنان مساله مرکزی امت خواهد بود و او مخالف اطلاق نام “بهارعربی” بر روی تحولات جاری در کشورهای عربی است؛ چرا که این تحولات نه بهارهستند و نه عربی هستند، بلکه می توان این تحولات را “سایکس بیکو”ی جدیددر جهان عرب نام گذاشت.

عباستاکید کرد که «ما در امور کشورهای عربی دخالت نمی کنیم و به کسی هم اجازه دخالت درامور خود را نمی دهیم». وی درباره شکاف داخلی فلسطین هم تاکید کرد که این شکاف وچند دستگی باید از بین برود و بدون باریکه غزه کشور تشکیل نخواهد شد.

رئیستشکیلات خودگردان فلسطین در عین حال از “خالد مشعل” رئیس دفتر سیاسیجنبش مقاومت اسلامی “حماس” به خاطر نامه ای که برای وی و کنگره هفتمجنبش فتح فرستاده بود، تشکر و قدردانی کرد. محمود عباس تصریح کرد که «من از نامه”خوب” خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به کنگره هفتم فتحفرستاده بود، تشکر می کنم و معتقدم که می توانیم این نامه را پایه و اساسی برایاقدامات بعدی قرار دهیم.»

وی درعین حال بر آمادگی جنبش فتح برای برگزاری انتخابات دموکراتیک و تکمیل روند آشتیملی تاکید کرد و گفت کنگره هفتم فتح باعث تقویت پایه و اساس این جنبش می شود و بهجبهه داخلی و ملت فلسطین اجازه تحقق اهداف ملی را می دهد.

عباسدر ادامه تاکید کرد که جنبش فتح هیچ وقت یک جنبش ایدئولوژیک نبوده و با شعارهایساده ای مانند عدم دخالت در امور کشورهای عربی و اجازه ندادن به دیگران برای دخالتدر امور خود، روی کار آمده است.

ویافزود که ما به تلاش های خود برای پایان دادن به شکاف داخلی و تقویت جبهه داخلیادامه می دهیم و ان شاء الله این امر محقق خواهد شد و هیچ کشور فلسطینی بدون غزهتشکیل نخواهد شد و پاتخت آن قدس خواهد بود.

رئیستشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به اینکه جنبش فتح همواره دست خود را برای تحققآشتی ملی به سوی جنبش حماس دراز کرده است، از مصر به خاطر نظارت بر گفتگوهای آشتیملی و از دیگر کشورهای عربی مانند قطر به خاطر میزبانی این گفتگوها تقدیر و تشکرکرد و از احتمال تکمیل آشتی ملی پس از برگزاری کنگره هفتم فتح خبر داد.

ویافزود اجرای آشتی ملی بر اساس انتخابات خواهد بود و «هر کس آرای ملت را به خوداختصاص دهد، امور را در اختیار خواهد گرفت. این کار باید از طریق انتخابات ریاستتشکیلات خودگردان، پارلمان و شورای ملی صورت گیرد و اگر می خواهند این کار باتشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت تمامی گروه ها از جمله حماس و جهاد اسلامی صورتگیرد، ما هیچ مشکلی نداریم.

محمودعباس تصریح کرد که وظیفه ما زمینه سازی برای تشکیل کشور فلسطین و تداوم بازسازی نوارغزه و لغو محاصره این منطقه است. عباس ضمن تاکید بر اهمیت گفتگو و آشتی با جنبشحماس، اعلام کرد که حوادث صورت گرفته در باریکه غزه (در سال 2007)”کودتا” نبود.

ویدرباره آتش سوزی های اخیر در فلسطین اشغالی هم اظهار داشت که ما آمادگی خود رابرای کمک به مهار این آتش سوزی ها اعلام کردیم و آنرا یک مساله انسانی و وظیفه خودمی دانیم و شرکت من در مراسم تشییع جنازه پرز نیز اقدامی در همین راستا بود.

لینک کوتاه:

کپی شد