یکشنبه 22/سپتامبر/2024

طرح جدید جان کری: یهودیت اسرائیل و حذف حق بازگشت

دوشنبه 26-دسامبر-2016

وزیر خارجه آمریکا سعی در تدوین طرحی برای مرحله آتی دارد که مقدمه ای برایتوافق و گفتگو بر سر پرونده های مشمول حل نهایی حتیپس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکاخواهد بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روزنامه فلسطینی “القدس” به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که کلیات این طرح که قرار است طی روزهای آیندهارائه شود، نشان می دهد که کری سعی در پیدا کردن راهی برای به رسمیت شناخته شدن “هویتیهودی اسرائیل”، تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 همراه با مبادله اراضیو باقی ماندن 75 الی 80 درصد از شهرک نشینان صهیونیست ساکن کرانه باختری تحتحاکمیت رژیم صهیونیستی را دارد.

بر اساس این طرح، طرف فلسطینی باید”یهودیت کشور اسرائیل” را به رسمیت بشناسد و در مقابل، اسرائیل هم کشورفلسطین به پایختی قدس شرقی را به رسمیت بشناسد و سپس طرفین پایان منازعه میان خودرا اعلام کنند.

بر اساس گزارش این روزنامه، سند مذکور هیچاشاره ای به حق بازگشت آوارگان فلسطین یا پرداخت غرامت مادی به آنها نکرده است ومساله قدس را هم مورد بررسی قرار نداده است، اما اتخاذ تدابیر امنیتی در منطقه غوراردن و مرزهای کشور آتی اسرائیل و اردن و نیز اتخاذ بسیاری از ساز و کارهای فنیپیشرفته را که زیر نظر سازمان ملل خواهند بود، مورد بررسی قرار داده است.

روزنامه فلسطینی قدس خاطر نشان کرده است که جانکری در جریان سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی صلح فرانسه یا قبل از آن، طرح خودبرای پایان منازعه فلسطینی ـ اسرائیلی را ارائه خواهد داد و به موجب آن، بخش شرقیقدس پایتخت کشور فلسطین خواهد شد و اسرائیل باید از کرانه باختری عقب نشینی کرده وبه مرزهای سال 1967 بازگردد. علاوه بر این، طرفین باید به مبادله اراضی میان خود بپردازندو شهرک های صهیونیست نشین تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی باقی بمانند.

این روزنامه به نقل از یک مسئول آگاه آورده استکه بخش شرقی قدس پایتخت کشور فلسطین خواهد بود و در مقابل، باید اسرائیل به عنوانوطن قومیتی ملت یهود به رسمیت شناخته شود، اما خبری از بازگشت آوارگان فلسطینی بهمناطق اشغالی سال 1948 نخواهد بود.

این مسئول خاطر نشان کرد که کری و دولت باراکاوباما و نیز اتحادیه اروپا در تلاش های خود برای نزدیک کردن دیدگاه های دو طرفاسرائیلی و فلسطینی جدی هستند و وزیر خارجه آمریکا با جدیت قصد ارائه طرحی برای حلمسائل اصلی منازعه فلسطینی ـ اسرائیلی را دارد.

در همین راستا، دیپلمات های اروپایی با ارسالپیامی آشکار و در جریان دیدارهای محرمانه با مقامات فلسطینی، وجود چنین طرحی راتایید کردند.

لینک کوتاه:

کپی شد