شنبه 21/سپتامبر/2024

انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس؛ از شعار تا عمل

دوشنبه 26-دسامبر-2016

دونالد ترامپ را شاید بتوان متفاوت ترین نامزد ریاست جمهوریتاریخ ریاست جمهوری آمریکا دانست. او به عنوان نامزد جمهوری خواهان در شعارهایانتخاباتی اش از مسائلی سخن می گفت که در ضدیت با زنان، ادیان و مهاجران دسته بندیمی شد و همین مساله نگرانی هایی را در میان مخالفان ترامپ به وجود آورد.

ترامپ درکارزار رقابت های انتخاباتی اعلام کرد مرز مشترک آمریکا با مکزیک را دیوار خواهدکشید تا مانع ورود مهاجران غیرقانونی مکزیکی به این کشور و بازار کار شود. ویهمچنین گفت که مهاجران مسلمان باید برای ورود به آمریکا امتحان عقیدتی بدهند.نامزد جمهوری خواهان در راستای سیاست های انزواگرایانه خود تاکید کرد تعرفهکالاهای وارداتی چینی را 45 درصد افزایش می دهد تا تولید کنندگان و کارگرانآمریکایی بیش از این متضرر نباشند.

اما نکتهقابل تامل در این شعارها این بود که پس از پیروزی ترامپ در انتخابات، بحث دیوارکشیمرزی از صفحه تویتر رئیس جمهور منتخب حذف شد و دیگر بحث آزمون عقیدتی مسلمانانادامه نیافت.

با این حالدر حالی که کمتر از یک ماه به ورود ترامپ به کاخ سفید باقی مانده، مشاور ارشد اودر یک مصاحبه رادیویی بیان کرد رئیس جمهور جدید تصمیم دارد در راستای حمایت ازسیاست های اسرائیل در منطقه، سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس انتقال دهد.

این مساله دردوران مبارزات انتخاباتی ترامپ نیز مطرح شد و گمان می رفت مانند دیگر شعارهایتندروانه او به بوته فراموشی سپرده شود. به ویژه آنکه بیت المقدس خط قرمز مردمفلسطین، حماس و حتی تشکیلات خودگردان است و هرگونه دست اندازی افزون تر، می تواندبه تشدید تنش و حتی جنگ در این سرزمین استراتژیک منجر شود.

در همینراستا با توجه به وضعیت شکننده خاورمیانه و تحولات سریعی که هم اکنون منطقه را دربرگرفته است، به نظر نمی رسد به رغم تاکید کالیان کانوی بر انتقال سفارت آمریکا بهشهر بیت المقدس چنین امری به وقوع بپیوندد.

موضع گیریترامپ در این خصوص را صرفا تلاش برای جلب حمایت صهیونیست ها و آیپک باید قلمدادکرد. زیرا در دوران رقابت های انتخاباتی، صهیونیست ها عمدتا از هیلاری کلینتونطرفداری کردند و اکنون رئیس جمهور جدید با توجه به قدرت لابی گری آنها، شعار خودرا دوباره مطرح کرده است.

اما واقعیتاین است که ترامپ هنوز هم در سمت تصمیم گیر اصلی آمریکا قرار نگرفته است و با توجهبه هزینه ها و عواقبی که می تواند این طرح برای کاخ سفید به دنبال داشته باشد،بازهم در مورد اجرایی شدن آن تردید وجود دارد. آمریکایی ها و همچنین متحدانصهیونیستی آنها به خوبی می دانند محقق شدن این شعار می تواند جرقه ای برای شروع یکجنگ بزرگ منطقه ای باشد که نابودی کامل رژیم صهیونیستی هدف غایی آن در نظر گرفتهشود.

انتفاضه سومیا انتفاضه ساکت از سال 2014 در سرزمین های اشغالی آغاز شده و کرانه باختری نسبتبه غزه در این برهه فعال‌تر عمل کرده است. در صورتی که ترامپ بخواهد وعده خود راعملیاتی کند باید انتظار شدت یافتن این انتفاضه و ورود حماس و همچنین نوار غزه رابه این نبرد داشته باشد. این در شرایطی است که مقام معظم رهبری نیز چندی قبل برمسلح کردن کرانه باختری اشاره داشت و همین مساله می تواند رژیم حاکم بر تل آویو رااز صحنه حذف کند.

اهمیت سیاسیو مذهبی بیت المقدس برای فلسطین و حامیان آن از یک سو و ایجاد فرصتی برای مقابله بااسرائیل در خاورمیانه، استراتژیست های تل آویو و واشنگتن را از انجام انتقال سفارتبرحذر خواهد کرد.

بنابراین باروی کار آمدن ترامپ در آمریکا این شعار به افزایش کمک های مالی و نظامی کاخ سفیدبه اسرائیل تغییر ماهیت می دهد. چرا که پایداری بشاراسد در سوریه، تقویت دولتمرکزی عراق و همچنین ارتقا قدرت مانور حزب الله در خاورمیانه پایه های امنیت و بقارژیم صهیونیستی را تهدید می کند.

 

منبع :الوقت ، 24/09/1395


 

لینک کوتاه:

کپی شد