جمعه 20/سپتامبر/2024

واکنش نتانیاهو به قطعنامه شورای امنیت موجب انزوای بیشتر اسرائیل می شود

چهارشنبه 28-دسامبر-2016

برخی روزنامه های انگلیسی در افتتاحیه و سرمقاله های خود بهبررسی قطعنامه اخیر شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی و رای ممتنعآمریکا به آن شدند که در نهایت زمینه را برای تصویب آن فراهم کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، سایمون تیسدل معاون سردبیرروزنامه گاردیان در همین راستا در مقاله ای تحت عنوان “ضربه قوی اوباما بهنتانیاهو بی فایده بود”، اظهار داشت که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درتصویب قطعنامه اخیر در شورای امنیت نقش داشت اما این اقدامی کوچک بود که بسیار دیربه وقوع پیوست و بعید است موجب پیشبرد پرونده مذاکرات سازش بین طرفین فلسطینی وصهیونیستی شود.

تیسدل اشاره کرد که اوباما و نتانیاهو مناسب یکدیگر هستند،زیرا هر دو وعده های زیادی داده بودند اما در بروز وضعیت کنونی و تنش در روابطدوجانبه و وضعیت جاری در خاورمیانه از سال 2009 سهیم بودند.

وی خاطر نشان کرد که این اقدامات صرفا اقداماتی رمزی ونمادین در واکنش به رای گیری نمادین شورای امنیت می باشد به گونه ای که قطعنامه2334 قابل اجرا نیست و همانند قطعنامه های سابق سازمان ملل در رابطه با مسالهفلسطین و منازعه فلسطینی صهیونیستی به فراموشی سپرده خواهد شد، زیرا این قطعنامهاز آنچه باید رخ دهد سخن می گوید اما در مورد اینکه چگونه این مساله باید رخ دهد،چیزی نمی گوید.

سایمون تیسدل تصریح کرد که نتانیاهو روابط به مراتب بهتریبا دونالد ترامپ رئیس جمهور آتی آمریکا که بارها با این رژیم ابراز همدردی کردهاست، خواهد داشت اما باید دانست که همپیمانی میان آنان به گونه ای کاملا متفاوتخواهد بود، زیرا هر دو از ویژگی هایی برخوردارند که به آن ها اجازه همکاری نمیدهد، از جمله احساس ناامنی و سیاست های خودسرانه که ممکن است بسیار زود به تیرگیروابط دو طرف بینجامد.

این نویسنده صهیونیستی اظهار داشت که قطعنامه 2334 ممکن استموجب تسریع در روند پیگرد رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین المللی شود ودستورالعمل هایی را نیز به اعضای سازمان ملل به منظور تمییز میان سرزمین های تحتتصرف “اسرائیل” و سرزمین های اشغالی 1967 ارائه خواهد داد و زمینه رابرای تحریم و اعمال مجازات ها و محدودیت های بیشتر بر رژیم صهیونیستی فراهم تر میکند.

در همین راستا، شبکه الجزیره به نقل از راشل شابی نویسنده روزنامهایندیپندنت تاکید کرد که واکنش نتانیاهو به قطعنامه اخیر شورای امنیت موجب عزل وانزوای هرچه بیشتر این رژیم خواهد شد، زیرا جامعه بین الملل شهرک سازی رژیمصهیونیستی را بزرگ ترین مانع بر سر راه تحقق صلح و سازش می داند و این مساله درنهایت طی سال های آینده موجب یاس و ناامیدی بیشتر جامعه جهانی نسبت به تحقق صلح درفلسطین خواهد شد.

همچنین روزنامه تایمز در سرمقاله خود آورده است راهکارتشکیل دو کشور همچنان امید اصلی فلسطینیان و صهیونیست ها است و قطعنامه اخیر شورایامنیت نیز رژیم صهیونیستی را به سمت انزوای بیشتر پیش برده و احتمال تحقق صلح رانیز کاهش می دهد.

این روزنامه در واکنش به رای ممتنع آمریکا به قطعنامه ضدشهرک سازی شورای امنیت گفت که این اولین بار طی 40 سال گذشته است که آمریکا به جایاینکه از حق وتو استفاده کرده و موضع اسرائیل را تقویت کند، به قطعنامه ای رایممتنع می دهد و این قطعنامه تا زمانی که روسیه و چین به حق وتوی ویژه خود برایجلوگیری از هر اقدام و تحرکی برای لغو قطعنامه مذکور پایبند باشند، همچنان فعال وقابل اجرا خواهد بود.

روزنامه مذکور تصریح کرد که تصویب این قطعنامه عامل وانگیزه ای برای فلسطینیان و دشمنان اسرائیل در منطقه و عرصه بین الملل خواهد بود ونتانیاهو را بیش از پیش به سمت افراطی گری می کشاند و در نهایت او را وادار به اهتمام بیشتر به احزاب حامی شهرکنشینان صهیونیست در کنست صهیونیستی خواهد کرد اما به احتمال زیاد اصلی ترین قربانیدر این وسط راه حل تشکیل دو کشور باشد.

لینک کوتاه:

کپی شد