یکشنبه 22/سپتامبر/2024

ابو مرزوق: دولت فدرالی پروژه ای برای پایان دادن به شکاف داخلی نیست

دوشنبه 2-ژانویه-2017

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی “حماس” تاکید کرد که ما دولت فدرالی را به عنوان پروژه ای برای پایان دادن به شکاف داخلی مطرح نکردیم و اینمساله اصلا در داخل نهادهای وابسته به جنبش حماس مورد بررسی قرار نداده ایم.

موسی ابو مرزوق طی بیانیه ای مطبوعاتی که نسخه ای از آن در اختیار مرکز اطلاعرسانی فلسطین قرار گرفت، تاکید کرد که حماس موضع ثابتی در قبال تاکید بر تحقق آشتیملی و پایان دادن به شکاف داخلی فلسطین دارد.

وی با اشاره به اینکه «هیچ کشوری در غزه و هیچ کشوری هم بدون غزه تشکیل نخواهدشد» از تمامی طرف ها خواست که هشیاری خود را حفظ کرده و از برداشت های نادرستی کهبه رقابت های سیاسی دامن می زنند، خودداری کنند.

گفتنی است که موسی ابو مرزوق اخیرا در گفتگو با شبکه ماهواره ای الغد اعلامکرده بود که «حماس مخالف تشکیل کشور در غزه و یا تشکیل کشور بدون غزه است و اگرشکاف داخلی به شکل کنونی ادامه پیدا کند، دولت فدرالی یکی از راهکارهای ممکن خواهدبود که بهتر از شکاف داخلی است.»

از سوی دیگر، جنبش مقاومت اسلامی “حماس” اظهارات عزام احمد رئیسفراکسیون پارلمانی جنبش فتح را تنش زا و خارج از مرزهای تعادل سیاسی و ادبیاتگفتگوی ملی دانست که نشانگر اهداف شوم در قبال آشتی ملی است.

عبد اللطیف قانوع سخنگوی حماس از این اظهارات احمد پس از مشارکت حماس در کنگرهسراسری هفتم جنبش فتح و دعوت از گروه های فلسطینی برای مشارکت در کمیته مقدماتیبرگزاری نشست شورای ملی و نیز تسهیلات ایجاد شده برای برگزاری مراسم سالروز تاسیسفتح در غزه، ابراز تعجب کرد و از  جنبش فتحخواست که به این رفتارهای عاری از احساس مسئولیت رهبران خود که بر روی تلاش هایصورت گرفته در راستای تحقق وحدت و آشتی ملی تاثیر منفی می گذارند، پایان دهد.

این رهبر جنبش فتح مدعی شده بود که حماس جز با پایان شکاف داخلی به عضویتسازمان آزادی بخش فلسطین درنخواهد آمد و از همین رو، کمیته اجرایی این سازمانتصمیم به دعوت از اعضای شورای ملی قدیم گرفت و حماس با وجود حضور 70 نفر از اعضایشدر پارلمان و به تبع آن، عضویت آنها در شورای ملی، عضو این شورا محسوب نمی شود.

وی همچنین با حمله شدید به موسی ابو مرزوق، او را به خاطر اظهاراتش دربارهاینکه دولت فدرالی می تواند به شکاف داخلی پایان دهد، به خیانت متهم کرد، اما ابومرزوق این برداشت های گزینشی را رد کرد. عزام احمد مدعی شده است که اگر حماس آمادهتشکیل دولت وحدت ملی نباشد، ما آماده برگزاری نشست شورای ملی هستیم و برخی طرف هاخواستار برگزاری این نشست در داخل و در شهر رام الله یا در خارج از اراضی فلسطینیشده اند و اگر شرایط حضور همه طرف ها در رام الله فراهم شود، این نشست باید در اینشهر برگزار شود.

لینک کوتاه:

کپی شد