شنبه 21/سپتامبر/2024

اوباما: با وجود ادامه شهرک سازی، تشکیل کشور فلسطین ممکن نخواهد بود

چهارشنبه 11-ژانویه-2017

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که سیاست های بنیامین نتانیاهونخست وزیر رژیم صهیونیستی در زمینه حمایت از شهرک سازی این رژیم در اراضی اشغالی،تشکیل کشور فلسطین را به امری غیر ممکن تبدیل کرده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، باراک اوباما شامگاهدیروز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت که نتانیاهو می گوید به راهحل تشکیل دو کشور پایبند است اما با این حال عملکرد و سیاست هایش همواره نشان دادهکه هرگاه برای توسعه شهرک سازی در اراضی فلسطینی تحت فشار قرار می گیرد، بدون هیچتوجهی به تعهدات و اظهارات خود در مورد راه حل تشکیل دو کشور، این کار را انجام دادهو به شهرک سازی ادامه می دهد.

این در حالی است که هم اکنون حدود 570 هزار شهرک نشینصهیونیست در کرانه باختری و قدس شرقی که بالغ بر 2.6 میلیون فلسطینی در آن زندگیمی کنند، سکونت دارند.

اوباما که 20 ماه جاری کاخ سفید را ترک کرده و جای خود رابه دونالد ترامپ می دهد، اظهار داشت که او و جان کری وزیر خارجه آمریکا بارها طیسال های گذشته از نتانیاهو خواسته اند شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین را متوقفکند اما او هرگز اعتنایی به این مساله نشان نداده است.

او در ادامه تصریح کرد که با وجود ادامه شهرک سازی رژیمصهیونیستی در اراضی فلسطینیان، تشکیل کشور فلسطین به امری غیر ممکن یا لااقل بسیارسخت و دشوار تبدیل شده است.

دولت رژیم صهیونیستی منتظر روی کار آمدن دونالد ترامپ استتا با توجه به اعلام حمایت های همیشگی وی از رژیم صهیونیستی و به ویژه شهرک سازیاین رژیم در اراضی فلسطینی بتواند راحت تر سیاست های خود را پیش ببرد.

دونالد ترامپ قبلا نیز سیاست های اوباما در قبال اسرائیل رامورد انتقاد قرار داده بود و متعهد به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شدهبود که این مساله خشم گسترده فلسطینیان و حامیان مساله فلسطین را در پی داشته است.

رابطه اوباما و نتانیاهو طی سال های گذشته به سبب اختلاف برسر شهرک سازی این رژیم در اراضی اشغالی و مخالفت آن با امضای توافق هسته ای باایران در سال 2015 شاهد تنش زیادی بوده است.

لازم به ذکر است که آخرین دور از مذاکرات سازش میان طرفینفلسطینی و صهیونیستی تحت نظارت آمریکا در سال 2014 انجام شد و از آن زمان تاکنونمذاکرات به خاطر سیاست های خودسرانه دشمن صهیونیستی به ویژه اصرار این رژیم برادامه شهرک سازی  در اراضی فلسطینی که بهموجب قطعنامه ها و کنوانسیون های بین المللی امری کاملا غیر قانونی است، به بن بسترسیده است و تلاش های صورت گرفته هم برای احیای آن تاکنون هیچ نتیجه ای در پینداشته است.

لینک کوتاه:

کپی شد