جمعه 25/اکتبر/2024

روسای پارلمان های عربی خواستار تحریم کنست صهیونیستی شدند

یکشنبه 12-فوریه-2017

روسای پارلمان های عربی از اتحادیه ها و جمعیت های پارلمانیمنطقه ای و فرامنطقه ای و در راس آنها اتحاد بین المجالس بین المللی خواستند که بهخاطر تصویب قانون مشروعیت بخشی به شهرک های صهیونیست نشین و سرقت اراضی فلسطینی ونیز نهادینه کردن شهرک سازی در این مناطق، عضویت کنست صهیونیستی را در نهادها وموسسات زیرمجموعه خود به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع مصری،روسای پارلمان های عربی تصویب این قانون و دیگر قوانین نژاد پرستانه توسط کنستصهیونیستی را نقض آشکار قوانین بین المللی و منشورها و اصول و اهدافی دانستند کهاین اتحادیه های پارلمانی در راستای تحقق آنها تشکیل شده اند.

روسای این پارلمان ها امروز در بیانیه پایانی دومین کنفرانسخود در قاهره که با مشارکت هیات شورای ملی فلسطین به ریاست “سلیم زعنون”رئیس این شورا برگزار شد، تصویب قانون اخیر مشروعیت بخشی به شهرک های صهیونیستی وسرقت اراضی فلسطینی و نیز مشروعیت بخشی به شهرک های غیر قانونی را محکوم کردند وآنرا نقض آشکار قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل دانستند و تاکید کردند کهتصویب این قانون، اقدامی خطرناک در راستای تضعیف اجماع بین المللی درباره عدممشروعیت اشکال مختلف شهرک سازی رژیم صهیونیستی است. آنها از کشورهای جهان خواستندکه مخالفت خود با این قانون را اعلام نموده و آنرا محکوم کنند. 

روسای پارلمان های عربی در این بیانیه همچنین خواستارمقابله با تمامی طرح ها و سیاست ها و پروژه های شهرک سازی در شهر قدس و ایستادگی دربرابر تلاش های هر کدام از طرف های بین المللی برای انتقال سفارت هایشان به قدسشریف و در راس آنها مواضع و تهدیدات دولت جدید آمریکا در این زمینه شدند.

آنها ضمن تاکید بر پایبندی خود به تداوم طرح مساله فلسطین وحق مشروع ملت فلسطین در تشکیل کشور مستقل خود، در محافل و کنفرانس ها و همایش هایپارلمانی منطقه ای و بین المللی به منظور جلب حمایت از خواسته ها و نیازهای ملتفلسطین، اعلام کردند که این راه تا بسیج افکار عمومی پارلمان های بین الملی درراستای حمایت از حقوق غیر قابل تصرف ملت فلسطین و حمایت از روند سازش از طریق تلاشهای عملی مستقیم ادامه خواهد یافت.

بیانیه پایانی اجلاس روسای پارلمان های عربی ضمن تاکید برمحوریت مساله فلسطین در جهان عرب، از دولت های عربی خواسته است که مصوبات اینپارلمان و کنفرانس اول روسای پارلمان های عربی درباره مساله فلسطین را که در ماهفوریه سال 2016 برگزار شد، به مرحله اجرا درآورند.

در این بیانیه همچنین رژیم صهیونیستی مسئول شکست روند سازشمعرفی شده و آمده است که صلح  سازش بدوندستیابی ملت فلسطین به کشور مستقل فلسطینی در مرزهای سال 1967 و به پایتختی قدسشرقی و حل مساله آوارگان محقق نخواهد گشت.

روسای پارلمان های عربی همچنین از قطعنامه 2334 شورای امنیتدر محکومیت شهرک سازی های رژیم صهیونیستی و غیر قانونی اعلام کردن تمامی شهرک هاتاکید نمودند و اعلام کردند که این شهرک سازی ها باعث تضعیف راهکار تشکیل دو کشورمی شود و اقدامی در حد جنایت جنگی به شمار می روند.

سلیم زعنون رئیس شورای ملی فلسطین نیز در پایان این کنفرانساز تصمیمات و توصیه های این اجلاس تمجید کرد و از اجلاس آتی سران کشورهای عربی دراردن خواست که در راستای کمک به ایستادگی ملت فلسطین در سرزمین خود و مقابله باجنگ تمام عیار رژیم صهیونیستی علیه آن، از این تصمیمات حمایت کند.

گفتنی است که بیانیه پایانی اجلاس روسای پارلمان های عربیبه همراه برخی تصمیمات و توصیه های مربوط به تمامی مسائل و تحولات جهان عرب بهتصویب و امضای شرکت کنندگان در این اجلاس رسید.

لینک کوتاه:

کپی شد