شنبه 21/سپتامبر/2024

ترامپ از ترس تبعات انتقال سفارت به قدس از آن صرف نظر کرد

سه‌شنبه 14-فوریه-2017

سناتور باب کراکر که ریاست کمیته روابط خارجی مجلس سنایآمریکا را بر عهده دارد، فاش کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور قصد داشت دراولین روز ورود به کاخ سفید سفارت این کشور را از تل آویو به قدس انتقال دهد امااز ترس عواقب و پیامدهای منطقه ای این اقدام، از انجام آن منصرف شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، سناتور باب کراکر درگفتگو با روزنامه “پولیتیکو” خاطر نشان کرد که ترامپ آماده بود تا راسساعت 12:01 روز بیستم ژانویه که رسما وارد کاخ سفید شد، دستور انتقال سفارت آمریکااز تل آویو  به قدس را صادر کند.

کراکر اظهار داشت که قرار بر این بود انتقال سفارت آمریکابه قدس اولین اقدام ترامپ پس از ورود به کاخ سفید باشد اما پس از ورود او به کاخسفید، شرایط تا حدود زیادی عوض شد و دیدگاه او نسبت به این مساله تغییر کرد و دولتجدید آمریکا دریافت که اوضاع بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که فکرش را می کرد.

البته قبلا نیز شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید در 19 ماهژانویه گذشته یعنی یک روز قبل از اینکه ترامپ مراسم تحلیف را به جای آورد و رسماوارد کاخ سفید شود، گفته بود که ترامپ فعلا از تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکابه قدس منصرف شده است.

اسپایسر در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرامون انتقال سفارت بهقدس گفته بود که این مساله به زودی اعلام خواهد شد و از رسانه های می خواهم که آنرا پیگیری کنند. رسانه های صهیونیستی نیز همزمان با آن به نقل از برخی منابع صهیونیستیاعلام کردند که ترامپ طی روزهای آینده سفارت آمریکا را به قدس انتقال خواهد داداما اکنون یک ماه بیشتر از ورود او به کاخ سفید گذشته و هنوز خبری از انتقال سفارتنیست.

کراکر در مصاحبه با روزنامه “پولیتیکو” در مورددلایل تعویق انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت که نخست قرار بود 20 ژانویه این کارانجام شود و قرار بر این بود که این اولین اقدام دولت جدید آمریکا باشد اما اگراین اقدام انجام می شد، ممکن بود روابط اسرائیل و کشورهای عربی تحت تاثیر اینمساله قرار گیرد.

وی افزود که در نتیجه امضای توافق هسته ای با ایران که بهرغم مخالفت شدید اسرائیل و برخی کشورهای سنی عرب انجام شد، این کشورها روابط خوب ونزدیکی با اسرائیل برقرار کردند و در چنن شرایطی، آیا می توان بخاطر انتقال سفارت،این روابط صمیمانه و بی سابقه را از بین برد؟

سناتور کراکر خاطر نشان کرد که هنوز احتمال انتقال سفارتآمریکا به قدس وجود دارد اما این اقدام تنها پس از مشورت و رایزنی ها کشورهای مهمعربی در منطقه انجام خواهد گرفت.

لینک کوتاه:

کپی شد