دوشنبه 23/سپتامبر/2024

موضوع فلسطین بیش از 70 سال وجدان جامعه جهانی را به درد آورده است

چهارشنبه 22-فوریه-2017

رییس جمهور ایران تاکید کرد که یکبار دیگرموضوع فلسطین ما را گرد هم آورد تا درباره زخمی عمیق و جانکاه سخن بگوییم که بیشاز 70 سال است که وجدان جامعه جهانی و پیکره جهان اسلام را به درد آورده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از خبرگزاری هایایران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در آئین پایانی ششمینکنفرانس حمایت از انتفاضه مردم فلسطین اظهار داشت: در آغاز مایلم به همه میهمانانارجمند، روسای مجالس، هیات های پارلمانی، رهبران نهضت ها و جریان های مقاومت،اندیشمندان، شخصیت ها و فعالان عرصه های سیاسی، فرهنگی، رسانه ای و احزاب و تشکلهای حامی فلسطین، سفرا، دیپلمات های خارجی و روسای سازمان های منطقه ای و بینالمللی مقیم تهران که در این کنفرانس حضور دارند خوش آمد و خیر مقدم عرض نمایم.

وی افزود: همچنین مایلم خالصانه ترین درود و سلام های خود رابه روح بلند حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) و ارواح همه شهدای مقاومت و جانبازان،مجروحان و همه کسانی اهدا نمایم که در راه آرمان فلسطین و قدس شریف از خودگشذتگی وفداکاری نمودند.

روحانی گفت: یک بار دیگر موضوع فلسطین ما را گرد هم آورد تادرباره زخمی عمیق و جانکاه سخن بگوییم که بیش از 70 سال است وجدان جامعه جهانی وپیکره جهان اسلام را به درد آورده است.


فلسطین مشکل یک قوم یا یک ملت نیست
رئیس جمهور ایران ادامه داد: فلسطینمشکل یک قوم یا یک ملت نیست بلکه از یک سو نشانه ظلم و ستم و نادیده گرفتن حقوقبین الملل و ناکارآمد بودن سازمان های بین المللی است و از سویی دیگر نماد تلاشهای مجاهدانه و مستمر یک ملت برای احقاق حقوق خود در کنار سرشکستگی جامعه جهانی وشرمساری برخی کشورهای اسلامی است.
وی گفت: از سال 1948 تاکنون، نسل هایی در این منطقه با آوارگیو جنگ زندگی کرده اند؛ نسل هایی که هنوز در جای جای جهان آواره اند و میراثی که بهآنها رسیده چیزی جز رنج، آوارگی، شکنجه و شهادت نیست
.

روحانی اظهار داشت: رهبران کشورهای سلطه گر غربی هفت دهه پیشبه منظور دستیابی به اهداف سلطه جویانه و استعماری خود کوشیدند تا سرنوشتخاورمیانه سرشار از نعمت، ثروت، فرهنگ های متنوع و ادیان آسمانی را از طریق دگرگونساختن ساختارهای دینی – فرهنگی و با نشاندن نهال خشونت، اشغال و جنایت در قدس شریفو فلسطین عزیز به دست بگیرند.

وی گفت: رهبران آن روزگار غرب در اشتباهی راهبردی و برایفرافکنی معضلات اجتماعی و اقتصادی خویش بعد از دو جنگ خانمان سوز به تاسیس رژیماشغالگر قدس دست زدند تا با غصب ثروت و سرمایه های این منطقه توسط رژیمی جعلی و تادندان مسلح، بحران های ایجاد شده در جنگ های جهانی و متعاقب آن، جنگ سرد را بهبدترین شکل به سامان برسانند. اما این مشکل رژیم غرب ساخته به تدریج دامن خودپدیدآورندگان آن را هم فرا گرفت و آرام آرام بر اعتقاد و ارزش های آنان نیز غلبهکرد. معیارهایانسانی و بین المللی را به زیر کشید و سیاست های دو گانه و ضرورت حراست از وضعموجود را برآنان تحمیل نمود.

وی افزود: اقدامات تحریک آمیز در تداوم غصب سرزمین های مردممظلوم و تلاش های هدفمند برای تغییر هویت تاریخی و تمدنی این سرزمین به تدریجنتایج ویرانگری برای صلح و امنیت جهانی به بار آورد.

رییس جمهور ایران ادامه داد: ارتکاب این حجم از جنایات ضد بشریهم حمایت از غاصبان را در جهان غرب به چالش کشید و هم در سرزمین های اسلامی افکارعمومی مردم مسلمان را بر علیه این حمایت غرب شوراند.

روحانی گفت: مسلمانان تنها راه خویش در برابر این اشغالگری،تجاوز، غصب و کشتار را در مقاومت دیدند و همواره کوشیدند جهان را نسبت به این ظلمآشکار آگاه سازند. باید به روان پاک مجاهدان درود فرستاد که جان بر کف در سال های تاریکو سیاه دهه 60 و 70 میلادی بار سنگین مقاومت و آگاه سازی جهانی را به دوش کشیدند وبه تدریج مقاومت و قیام مثنی و فرادا را به انتفاضه ای تبدیل نموند که طلیعهدگرگونی های اساسی در منطقه و شروع عقب نشینی هایی غاصبان گردید.

وی گفت: مهمترین هدف اسرائیل در وضعیت کنونی طبیعی جلوه دادن شرایطموجود است؛ صهیونست ها در پی آنند که جهانیان باور کنند که فلسطینیان آوارگانیهستند که باید بدون تعلق به سرزمین، گذران عمر کنند. تبدیل عنوان مقاومت بهتروریسم و تلاش طولانی برای عادی سازی تسلیم و سارزش به همین دلیل است.

روحانی اظهار داشت: در ادبیات امروز، رژیم صهیونیستی خواستار عادیسازی روابط خود با جهان اسلام است و این معنایی ندارد مگر فراموشی و نادیده گرفتنتمام جنایات آنان در فلسطین و دیگر سرزمین های اسلامی. این رژیم جعلی چنان برخیرهبران غربی را به گروگان گرفته است که گویی هر گونه مقابله با آن در حکم حمله بهمنافع حیاتی آمریکا و اروپاست.
رییس جمهور ایران گفت: سنگها در دست کودکان فلسطینی و قلمها دردست شاعران و نویسندگان فلسطین، حقیقت واحدی را فریاد می زنند؛ شور آزادی و شادیزیستن در وطن.

روحانی افزود: اینک فلسطین به نمادی برای تمام ملتهای تحت ستم تبدیلشده که برای احقاق حقوق سلب شده و آزادی های نقض شده وحق تعرض به سرنوشت فراموششده خود به پاخاسته اند؛ از این رو انتفاضه مظهر مقاومت و مقاومت مظهر وجدانانسانی است.

وی با بیان این که انتفاضه بیان خشم وخروش نسلی از ملت جدیدفلسطین در پاسخ به ناکامی های نسلهای گذشته است،‌ گفت: این ملت فلسطین است کهدوباره به میدان آمده است؛ نسلی که در اردوگاه های آوارگان و شهرها و روستاهایمحاصره شده به دنیا آمده اند، اینک با صدای بلند و با بغضی در گلو فریاد می زنندبا سلاح وپول نمی توان ستم وظلم را ادامه داد و مقاومت یک ملت را نادیده انگاشت.

روحانی خاطر نشان کرد:اکنون جهان اسلام و بویژه منطقه خاورمیانه پر آشوب و متلاطماست و اندیشه ای خشن و افراطی به نام دین، جان انسانها را می گیرد. متاسفانه برخی دولتهایاسلامی درگیر انواع مشکلات ناشی از بی کفایتی، ناتوانی و فساد ساختاری شده اند.

وی افزود: در حال حاضر، تعداد دولتهای فرومانده در این منطقهرو به افرایش است ودولتهای مستقر نیز از تهدید بی ثباتی وبی آیندگی رنج می برند.جنگ و درگیری و ترور در یمن و عراق و سوریه و افغانستان هر روز جان صدها انسان رامی گیرد و دولتهای اسلامی به جای همکاری به پایان درگیری ها وکشتار بی هدفمسلمانان به اتهام زنی علیه یکدیگر و فرافکنی می پردازند که سود چنین شرایطاسفباری تنها نصیب رژیم اشغالگر قدس می شود.

روحانی افزود: صهیونیستها امروز در جنگها و اختلافات داخلیمسلمانان برای خود یک فرصت تاریخی می بینند؛ حتی از متحدین جدید سخن می گویند وتلاش می کنند تا با دمیدن بر مقاومت هراسی کشورهای عربی واسلامی حامی، فلسطین رااز دشمن به متحد خود علیه مقاومت وحامی اصلی آنان یعنی ایران تبدیل کنند؛ پروژه ایکه هوشیاری مضاعف و نگاه بلند مدت ما ودولتهای عربی بویژه همسایگان ما را می طلبد.

وی ادامه داد: رژیم اشغالگر در تلاش برای عادی سازی وضعیتخویش، برای نخستین بار برخی کشورهای عربی را نه دشمن که متحد خود علیه خود مقاومتمی نامد و ادعا می کند اکثر کشورهای عربی دیگر دشمن صهیونیسم و مخالف اشغالگرینیستند بلکه در مقاومت هراسی با آن شریک هستند.

رییس جمهور ایران تاکید کرد: کشورهای منطقه باید هوشیار باشندواز خود بپرسند که چشم امید رژیم صهیونیستی به کیست؟ جهان اسلام باید موضع خود رادر برابر این عادی سازی روشن کند و نشان دهد که آیا مسوولین آنها رهبران امت اسلامهستند یا بخشی از روند عادی سازی اشغالگران وستمگران؟ آیا نفس همین واقعیت تلخ کهامروز میان مقاومت هراسی و صهیونیست پذیری هم پوشانی به وجود آمده؟ باید نسبت بهدرستی رویکردهای منطقه ای برخی کشورها تردید ایجاد نمود.

وی گفت: آیا زمان آن نرسیده که همسایگان یک بار و برای همیشهبه جنگ و برادرکشی نه بگویند؟ آیا زمان آن نرسیده که همه قوای خود را صرف حلمساله اصلی دنیای اسلام نمایند؟ روحانی خاطر نشان کرد: دیروز سخنان حکیمانه مقاممعظم رهبری را شنیدیم که چه حساسیت فوق العاده ای در مقوله وحدت و همگرایی جهاناسلام با همه تنوعات و تکثرهای ملی وقومی حول دفاع از مقاومت مشروع ملت فلسطیندارند؛ ایشان به نقشی که علمای اسلام و روشنفکران می توانند در جهت حل اختلافاتتحمیلی داشته باشند نیز تاکید ویژه نمودند که امیداست راهگشای اسلامی باشد.

رییس جمهوری گفت: مقاومت فلسطینموفق شده همدلی بخشی قابل توجهی از افکار عمومی جهان را به خود جلب کند. اکنون صلحدوستان از سراسر جهان به حمایت از این گفتمان برخاسته اند و از زندگی و حق تعیینسرنوشت فلسطینیان دفاع می کنند. باید سپاسگزار حامیان غیرمسلمان فراوانی بود کهزندگی خود را با زندگی ملت فلسطین درآمیخته و مقاومت فلسطین را از آن خود می دانند.

وی اضافه کرد: انزوای رژیمصهیونیستی در رخدادهای سالهای اخیر چون قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل و حتیاخیرا شورای امنیت سازمان ملل ویونسکو نشان می دهد که علاوه بر مقاومت مشروعفلسطینیان در اراضی اشغالی، عرصه های جدیدی برای پیشبرد مبارزه در جهان سیاست وفرهنگ کشورشده است.

رییس جمهور ایران گفت: ما از کسانی که بر ماهیت اسلامی بیتالمقدس پای فشردند تشکر می کنیم و قدردان همه دولتهایی هستیم که علیه اعمالمحدودیت عبادت مسلمانان در قدس شریف و دفاع از حقوق مسلم فلسطینی ها گام بلندی درمجامع بین المللی برداشته اند .

روحانی افزود: گذشت آن دوره ای که قدرت ایستادگی هر فلسطینیتنها در پرتاب تکه ای از سنگ متبلور بود؛ امروز قدرت فلسطین بر بستر رسانه هایاجتماعی متجلی است تا پیام مظلومیت وظلم ستیزی را به گوش جهانیان برسانند.

وی ادامه داد: اکنون جهانیان در انتفاضه ای دیگر به وسعتجغرافیای رسانه های اجتماعی که صلح طلبان سراسر جهان در آن مشارکت دارند به دفاعاز فلسطین و مقاومت برخاسته اند.

رئیس جمهور ایران گفت: در این راستا بر این باوریم که برقراری صلحعادلانه و فراگیر در خاورمیانه جز از طریق پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطینواحقاق حقوق کامل این ملت از جمله حق تعیین سرنوشت بازگشت کلیه آوارگان به سرزمینآبا و اجدادی خویش و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شریف از طریق برگزاری یکهمه پرسی با حضور اقوام وساکنان اصلی این سرزمین اعم از مسلمان ومسیحی و یهودیحاصل نمی شود.

وی اضافه کرد: اقدام ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران در حمایتبی دریغ از آرمان فلسطین و قدس شریف و مبارزات مشروع این ملت برخاسته از نگاهاعتقادی و دیدگاه ما در لزوم رعایت حقوق مشروع ملت ها ، اصل انصاف و عدالت در نظامبین الملل و وظیفه ما در حمایت و دستگیری از مستضعفین و مظلومان است و در اینچارچوب بر حمایت خود از محور مقاومت تاکید می ورزیم. در پایان مجددا یاد و خاطرههمه شهدای فلسطین و امت اسلامی را گرامی می دارم.

ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین روز سهشنبه(سوم اسفندماه) با حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، روسای سهقوه و شخصیت های برجسته جهان اسلام با شعار «همه باهم در حمایت از فلسطین» در سالناجلاس سران کشورهای اسلامی گشایش یافت. بیش از 80 هیات و 700 میهمان خارجی در اینکنفرانس دو روزه شرکت دارند. روز پنج شنبه نیز نشستی باسازمان های مردم نهاد و نهادهای غیردولتی حامی مقاومت فلسطین در محل اجلاس سرانبرگزار می شود.

لینک کوتاه:

کپی شد