یکشنبه 22/سپتامبر/2024

تاکید بیانیه پایانی کنفرانس استانبول بر بازسازی سازمان آزادی بخش

یکشنبه 26-فوریه-2017

شرکت کنندگان در اولین کنفرانس مردمی فلسطینیان خارج دربیانیه پایانی بر تلاش برای اصلاح و بازسازی سازمان آزادی بخش و زمینه سازی برایبرگزاری انتخابات آن تاکید کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در متن بیانیه پایانیاین کنفرانس بر ضرورت بازسازی ساختار سازمان آزادی بخش، لغو توافقنامه اسلو وبرگزاری انتخاباتی دمکراتیک برای شورای ملی فلسطین تاکید شده است.

در این بیانیه آمده است که مقر اصلی کنفرانس فلسطینیان خارجدر بیروت ـ پایتخت لبنان ـ خواهد بود. در این بیانیه همچنین اشاره شده است کهفلسطینیان به هیچ وجه نقشی در تنش و درگیری های منطقه نداشته و نخواهند داشت.

این کنفرانس قرار شد به عنوان یک راهکار و چارچوب مردمیجامعه برای مبارزات فلسطینیان خارج باشد و منافع عالی ملت فلسطین بر هرگونه دیکتهها و اعمال فشارهای طرف های خارجی اولویت داده شود.

این کنفرانس در بیانیه پایانی خود امت اسلامی و عربی را بهحمایت از مقاومت ساکنان قدس با تمامی ابزارها و راهکارهای ممکن فراخواند.

نقطه تحول

رئیس انجمن ارتباط اروپایی فلسطینی و عضو هیات موسس کنفرانسمردمی فلسطینیان خارج این کنفرانس را نقطه تحولی در تاریخ فعالیت های مبارزاتی ملتفلسطین به ویژه فلسطینیان مقیم خارج دانستن که پس از معاهده اسلو تا حدود زیادی ازصحنه سیاسی فلسطین به حاشیه رانده شدند.

زاهر بیراوی تصریح کرد که سازمان آزادی بخش فلسطین هیچاعتنایی به این طیف وسیع از جامعه فلسطین ( فلسطینیان مقیم خارج) که نیمی از جمعیتفلسطین را تشکیل می دهند، ندارد، حال آنکه تشکیلات خودگردان نیز فلسطینیان خارج ازفلسطین را کاملا در حاشیه قرار داده است.

گامی رو به جلو

همچنین تحلیلگر سیاسی و سردبیر روزنامه “السبیل” اردنخاطر نشان کرد که برگزاری این کنفرانس گامی رو به جلو در مسیر فعال کردن نقشفلسطینیان مقیم خارج است. وی تصریح کرد که فلسطینیان خارج در مراحل قبلی در حاشیهقرار گرفته بودند و برخی تلاش می کردند تا مساله فلسطین را در کرانه باختری و نوارغزه خلاصه و محصور کنند.

عاطف جولانی اظهار داشت که این کنفرانس گامی مهم در راستایاعتبار بخشی مجدد به فلسطینیان مقیم خارج و فعالیت ها و برنامه های آنان بود ومشارکت گسترده فلسطینیان در این کنفرانس ثابت کرد که فلسطینیان در خارج بر عمل بهوظایف و مسئولیت های خود اصرار دارند.

جولانی اشاره کرد: درست است که آوارگان فلسطینی به حکمواقعیت های موجود در مناطق و کشورهای مختلفی قرار دارند، اما مطمئنا نقش و جایگاهمهمی می توانند داشته باشند. وی نگرانی برخی طرف ها نسبت به برگزاری این کنفرانسرا بی دلیل دانست و گفت که کنفرانس مذکور در چارچوبی کاملا طبیعی برگزار شد.

سردبیر روزنامه السبیل خاطر نشان کرد که ما نیازمند اجلاسها و کنفرانس های بیشتر و مشارکت پررنگ تر و گسترده تر فلسطینیان در این کنفرانسها هستیم.

عاطف جولانی تصریح کرد که هدف از برگزاری این کنفرانس  مقابله و رقابت با هیچ طرفی نبود، بلکه اینکنفرانس صرفا با هدف یک مساله مهم و اساسی که همان “چگونگی فعال سازی نقشفلسطینیان مقیم خارج” بود، برگزار شد.

جولانی ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس نتایج مثبت وسازنده ای داشته باشد.

مشارکت گسترده

حمزه عباس منصور فعال فلسطینی ساکن شهرک “المنسی”در حیفا که از جمله حاضران در این کنفرانس بود، تاکید کرد که کنفرانس استانبول نشانگرگسترده ترین حضور فلسطینیان خارج بود، به گونه ای که حدود 5 هزار فعال فلسطینی ازبیش از 50 کشور دنیا در این کنفرانس حضور به هم رساندند.

منصور جو حاکم بر کنفرانس و تاکید شرکت کنندگان در آن بربازیابی و فعال سازی نقش فلسطینیان خارج در عرصه سیاسی فلسطین را مورد تمجید و تقدیرقرار داد.

وی ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس در نهایت به تحققاهداف و خواسته های فلسطینیان مقیم خارج بینجامد و خلأ های موجود را پر کند.

منصور تصریح کرد که این کنفرانس به هیچ وجه در تضاد بافعالیت های هیچ نهاد یا مرجع فلسطینی برگزار نشده است، بلکه هدف از آن، صرفا دعوتبه تلاش برای اعتبار بخشی مجدد به مساله فلسطین و پیشبرد پروژه و برنامه هایی استکه سازمان های آزادی بخش به خاطر آن تشکیل شده اند.

لینک کوتاه:

کپی شد