شنبه 26/اکتبر/2024

عباس: فلسطین بزرگ ترین آزمون پیش روی شورای حقوق بشر است

دوشنبه 27-فوریه-2017

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که فلسطین همچنانبزرگ ترین آزمون پیش روی شورای حقوق بشر سازمان ملل است و موفقیت این نهاد بینالمللی در این پرونده، می تواند تعیین کننده تداوم فعالیت های آن باشد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، محمود عباس امروز دوشنبهدر 34 امین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اظهار داشت که فلسطین یک حقیقتثابت است که دارای ریشه هایی عمیق در نظام بین الملل است و اظهار نظر برخی طرف هادر مورد راه حل های موقت یا تشکیل کشوری واحد و یا تلاش های رژیم صهیونیستی برایوارد کردن مساله فلسطین به مسائل منطقه ای یا زیر پا گذاشتن توافقنامه های قبلی،به هیچ وجه نمی تواند در خدمت صلح و سازش و عدالت باشد.

عباس از تمامی کشورهایی که اسرائیل را به رسمیت شناخته و راهحل تشکیل دو کشور را قبول دارند، دعوت کرد که از این راهکار حمایت کرده، کشورفلسطین را به رسمیت شناخته و از آن در برابر خطرات و تهدیدات موجود دفاع کنند.

ابومازن بار دیگر از آمادگی خود برای مبادرت به اقدامات وتحرکات مثبت در عرصه بین الملل از جمله با همکاری دولت جدید آمریکا به ریاستجمهوری دونالد ترامپ برای تحقق صلح و سازش بر پایه قوانین و معاهدات بین المللیتاکید کرد، به گونه ای که راه حل تشکیل دو کشور با استناد به مرزهای سال 1967 محققشده و دو طرف در امنیت و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند که این مساله موجب تقویتصلح و سازش جهانی نیز خواهد شد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به هرگونه اقدامی کهموجب تثبیت اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین شود، از جمله ادامه شهرک سازی، سکوتدر برابر هتک حرمت مقدسات فلسطینیان، انتقال سفارت آمریکا یا هر کشور دیگری از تلآویو به قدس ـ که پایتخت کشور آینده فلسطین خواهد بود ـ شدیدا هشدار داد و با ورودمساله دین به راه حل های سیاسی اعلام مخالفت کرد.

محمود عباس از کمیساریای عالی حقوق بشر خواست همانند گذشته بهتهیه لیست شرکت هایی که قوانین بین المللی را نقض می کنند، ادامه داده و براینظارت هرچه بیشتر بر حقوق ملت فلسطین در اراضی اشغالی و حمایت از این حقوق از طریقمشارکت در اعمال و کارهای بند هفتم که یکی از بندهای ثابت منشور حقوق بشر است،اهیمت ویژه ای قائل باشد که این مساله همسویی سازمان ملل با مسئولیت های تاریخیخود را در قبال مساله فلسطین تا زمان حل تمامی مسائل مورد اختلاف نشان می دهد.

عباس نقش شورای حقوق بشر سازمان ملل در دفاع از حقوق بشر وپاسداری از ارزش ها و اصولی را که بخاطر آن تشکیل شده است، ستود.

وی همچنین شورای حقوق بشر را در جریان آخرین تحولات حقوقبشر در اراضی اشغالی فلسطین قرار داد و گفت که اسرائیل که یک رژیم اشغالگر است،علنا منشور جهانی حقوق بشر را نقض می کند و خود را فراتر از قوانین و مقررات بینالمللی می بیند و صراحتا قوانین و معاهدات بین المللی از جمله کنوانسیون ژنو رانقض می کند.

ابو مازن از سازمان ملل و تمامی نهادها و موسسات وابسته بهآن به ویژه شورای امنیت دعوت کرد به مسئولیت های خود در پرتو تشدید تجاوزات وجنایت های رژیم صهیونیستی و نقض حقوق ملت فلسطین در اراضی اشغالی عمل کنند.

محمود عباس بار دیگر خواستار ایجاد نظامی بین المللی برایحمایت از ملت فلسطین شد به گونه ای که این نظام بین المللی جلوی ادامه نقض حقوقاساسی فلسطینیان را گرفته و راهکار الزام آور و جدولی زمانی برای پایان اشغالگریدر فلسطین ایجاد کند و تمامی آثار و پیامدهای اشغالگری اعم از ساخت دیوار حائل وشهرک های صهیونیست نشین را از میان بردارد تا بدین گونه کشور فلسطین به پایتختیقدس شرق در مرزهای سال 1967 تشکیل شده و این کشور از استقلال کامل برخوردار باشد وساکنان آن بتوانند با امنیت و آرامش زندگی کنند.

از سوی دیگر، عباس بر ضرورت اجرای قطعنامه 2334 شورای امنیتدر محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی در اسرع وقت تاکید کرد تاملت فلسطین بتواند کشور مستقل خویش را تشکیل داده و راه را بر تلاش های اشغالگرانبرای تشکیل کشوری واحد با دو نظام ببندد، زیرا این یعنی همان نظام آپارتاید کهمنشا تمامی خشونت ها و درگیری ها است.

در عرصه داخلی نیز ابو مازن بر ادامه تلاش ها برای وحدتبخشی به موسسات و نهادهای ملی بر اساس حاکمیت قانون و تلاش برای پیشبرد و ارتقایاقتصاد فلسطین و تحقق توسعه پایدار در تمامی عرصه ها تاکید کرد. او همچنین برحمایت از آوارگان فلسطینی در سوریه و لبنان تاکید کرد.

محمود عباس در پایان سخنان خود بار دیگر شورای حقوق بشر راخطاب قرار داد و گفت که فلسطین همچنان بزرگ ترین آزمون و آزمایش پیش روی این نهادبین المللی خواهد بود و موفقیت شورای حقوق بشر در این پرونده، می تواند زمینه سازتداوم فعالیت های آن در سرتاسر جهان باشد و همه ما باید تلاش کنیم که در این آزمونشکست نخوریم و سرافراز بیرون بیاییم.

 

لینک کوتاه:

کپی شد