یکشنبه 27/اکتبر/2024

حماس: مستثنی کردن غزه از انتخابات شکاف داخلی را افزایش می دهد

سه‌شنبه 28-فوریه-2017

جنبش مقاومت اسلامی “حماس” تصمیم دولت رامی حمد الله نخست وزیرتشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله مبنی بر برگزاری انتخابات شهرداری ها تنها درکرانه باختری و مستثنی کردن نوار غزه از این انتخابات را عامل تشدید شکاف داخلیدانست.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، عبد اللطیف قانوع سخنگوی رسمی حماس تصریحکرد که این تصمیم بر اساس میل و خواسته های جنبش فتح اتخاذ شده است و باعث تشدیدشکاف داخلی و نابودی فرآیند دموکراتیک و مشارکت سیاسی می شود.

قانوع در گفتگوی ویژه با مرکز اطلاع رسانی فلسطین خاطر نشان کرد که تصمیم دولتحمد الله اقدامی در راستای دامن زدن به سیاست تحمیل واقعیت های موجود و پیچیده ترکردن اوضاع فلسطین است و حماس خواهان برگزاری انتخابات آزاد و سالم به دور ازتعقیب و بازداشت های امنیتی اعضای خود در کرانه باختری است.

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات دولت رام الله در مرحله قبل از برگزاری انتخاباتشهرداری ها طی ماه های گذشته باعث شکست انتخابات شد و  همه طرف ها باید به توافقات صورت گرفته میانگروه های فلسطینی و کمسیون مرکزی انتخابات پایبند باشند و بدانند که «مشارکت درانتخابات بدون مشارکت ملی و اجماع ملی سخت است.»

قانوع تصریح کرد که هدف از اقدامات سرویس های امنیتی در کرانه باختری و اعمالسیطره امنیتی شدید و نیز بازداشت سیاسی اعضای حماس، به شکست کشاندن فرآینددموکراسی در فلسطین بود.

وی افزود:«تصمیمات محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره تشکیلدادگاه ویژه مسائل انتخاباتی باعث منحرف شدن روند قانونی سالم فرآیند انتخاباتی ازمسیر خود شد.»

دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله در جریان نشست امروز سه شنبه خود دربیت لحم، تصمیم به برگزاری انتخابات شهرداری ها تنها در کرانه باختری و مستثنیکردن نوار غزه از این انتخابات گرفت. دولت رامی حمد الله تاریخ 13/5/2017 را بهعنوان موعد برگزاری انتخابات یک روزه در کرانه باختری و تعویق برگزاری اینانتخابات در نوار غزه به خاطر مخالفت جنبش مقاومت اسلامی “حماس” و دیگرگروه های فلسطینی با برگزاری انتخابات در این منطقه معین کرد.

جنبش حماس قبلا خواستار تحقق 3 شرط برای تضمین فرآیند برگزاری انتخاباتشهرداری های فلسطین به صورت دموکراتیک شده بود که عبارت بودند از: «لغو تمامیتصمیمات اخیر مرتبط با انتخابات، پایبندی به قانون انتخابات شهرداری ها که طرف هایفلسطینی در سال 2005 با آن موافقت کرده بودند و لغو “سیطره امنیتی” علیهاعضا و رهبران خود در کرانه باختری.»

لینک کوتاه:

کپی شد