یکشنبه 22/سپتامبر/2024

برگزاری انتخابات بدون توافق باعث تشدید شکاف داخلی می شود

یکشنبه 5-مارس-2017

رهبران احزاب و گروه های ملی فلسطین تاکید کردند که تصمیم محمود عباس رئیستشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری انتخابات شهرداری ها در کرانه باختری ومستثنی کردن باریکه غزه از این انتخابات، فرصت تاریخی به وجود آمده برای ساماندهیبه اوضاع داخلی فلسطین و پایان شکاف داخلی را از بین برد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، گروه های فلسطینی در جریان کارگاهی که جنبشآزادگان فلسطین با عنوان “ابعاد و خطرات سیاسی برگزاری انتخابات شهرداری هابدون توافق ملی” برگزار کرد، اعلام نمودند که تصمیم دولت و تشکیلات رام اللهباعث تشدید شکاف داخلی فلسطین و افزایش دو دستگی در عرصه داخلی و فعالیت به نفع یکحزب و گسترش تفکر یکجانبه گرایی می شود.

این رهبران فلسطینی خواستار فراهم شدن فضای سیاسی، حقوقی، اجتماعی و امنیتیقبل از برگزاری انتخابات شهرداری ها و تلاش برای یکپارچه سازی فضای داخلی فلسطین وتعیین اولویت های واحد در فلسطین شدند.

“یاسر خلف” از رهبران جنبش آزادگان فلسطین در این مراسم تصریح کردکه برگزاری انتخابات در کرانه باختری و مستثنی کردن نوار غزه از این مساله، باعثتشدید درد و رنج ساکنان این منطقه خواهد شد. وی این سوال را مطرح کرد که «آیا فضایکرانه باختری برای برگزاری چنین انتخاباتی آماده است؟!»

خلف تاکید کرد که «فکر می کنم در سایه عدم حضور رهبران فلسطینی در عرصه و نقضقانون از طریق تشکیل دادگاه انتخابات در کنار تعقیب و پیگردهای امنیتی علیه اسرایآزاد شده فلسطینی و دانشجویان و اعضای گروه های فلسطینی، فضای کرانه باختری برایبرگزاری انتخابات آماده نباشد.»

وی افزود: تشکیلات خودگردان به همه فلسطینیان اجازه استفاده از حق خود در عرصهانتخابات را نخواهد داد؛ چرا که خواهان پیروزی جنبش فتح است.

اسماعیل رضوان از رهبران جنبش حماس نیز در ادامه این مراسم با تایید اظهاراتخلف خاطر نشان ساخت که تصمیم عباس و رامی حمد الله نخست وزیر تشکیلات خودگرداندرباره انتخابات شهرداری ها باعث تشدید شکاف داخلی فلسطین و تقسیم وطن فلسطینی میشود.

یاسر خلف در بخش دیگری از صحبت های خود خواستار تحقق وحدت ملی شد که زمینه سازفراهم شدن فضای مناسب و اولویت بندی مشترک گردد و سپس امکان تشکیل دولت وحدت ملی وبرگزاری انتخابات فراگیر و عمومی فراهم شود. وی در عین حال، خواستار تجمع ملیگسترده به منظور مقابله با تصمیم اخیر دولت رامی حمد الله و سلب مشروعیت از ایندولت شد که در راستای اهداف حزبی و نه اهداف ملی گام بر می دارد.

فرصت تاریخی

از سوی دیگر، اسماعیل رضوان نیز در جریان سخنرانی خود تاکید کرد که تفکریکجانبه گرایی عباس و حمد الله باعث از دست رفتن فرصت تاریخی برای ساماندهی بهاوضاع داخلی فلسطین شد؛ به ویژه که انتخابات دروازه طبیعی ساماندهی به اوضاع داخلیفلسطین و تحقق دموکراسی بود که ما به آن اعتقاد داریم و در نهادهای داخلی حماسپیاده می کنیم.

وی افزود برگزاری انتخابات تنها در کرانه باختری در این شرایط سختی که مسالهفلسطین پشت سر می گذارد و در سایه چالش های پیش روی ملت و مساله فلسطین مانندتداوم شهرک سازی و یهودی سازی قدس و محاصره غزه و نیز تکمیل پروزه های صهیونیستیباعث تشدید وخامت اوضاع در عرصه داخلی و بین المللی می شود که بیشتر به نفع رژیمصهیونیستی است.

این رهبر جنبش حماس خاطر نشان کرد که جنبش متبوعش در جریان تصمیم اول اتخاذشده برای برگزاری انتخابات شهرداری ها نیز قرار نداشت و تصمیم مذکور بدون توافقملی با دیگر طرف های فلسطینی اتخاذ شده بود، اما با این وجود، حماس با آن موافقتکرد، اما این فرآیند در همان مراحل اولیه با شکست مواجه شد.

رضوان همچنین بر لزوم پایبندی به توافقنامه های فلسطینی و قانون مصوب سال 2005تاکید کرد و خواستار فراهم شدن فضای سیاسی شد که در آن مرامنامه امضا شده میانگروه های فلسطینی مراعات شود. وی در عین حال نسبت به تفکر یکجانبه گرایی کهاعتقادی به مشارکت ملی ندارد، هشدار داد و گفت این تفکر در حالی بر جامعه فلسطینیحاکم شده است که آرمان فلسطین در معرض پروژه های تقسیم و اسکان آوارگان فلسطینی درجایی غیر از وطن اصلی شان قرار گرفته است.

این رهبر برجسته حماس در ادامه این سوال را مطرح کرد که «عباس حاضر نیست حماسرا به عنوان شریک فرآیند انتخاباتی قبول کند، پس چطور می خواهد آنرا به عنوان شریکملی و فرآیند تصمیم گیری قبول کند؟»

رضوان با تاکید بر لزوم فراهم شدن فضای سیاسی، امنیتی و حقوقی که تفکر مشارکتو تلاش برای خروج از دایره یکجانبه گرایی و احیای وحدت به منظور مقابله با خطراتمتوجه مساله فلسطین را قبول داشته باشد. وی همچنین از تشکیلات خودگردان فلسطینخواست که روند تعقیب و پیگردهای امنیتی در کرانه باختری علیه طرفداران جنبش حماسرا که باعث تعطیلی فرآیند انتخابات شد، متوقف کند.

این رهبر جنبش حماس تصریح کرد که در سایه دستور محمود عباس رئیس تشکیلاتخودگردان فلسطین در زمینه تشکیل دادگاه انتخابات، فضای حقوقی برای برگزاری انتخاباتمناسب نیست و این تصمیم وی نقض قانون انتخابات تصویب شده در سال 2005 به شمار میرود.

در همین راستا، “احمد مدلل” از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطیناعلام کرد که این جنبش نیز مانند دیگر گروه های فلسطینی از تصمیم های عباس شوکهشده است و وی با تصمیم اخیر خود در واقع از همان آغاز اعلام کرده است که هیچ خبریاز مشارکت ملی نیست.

مدلل تصریح کرد که اوضاع سیاسی، امنیتی و اجتماعی آمادگی برگزاری انتخابات درحال حاضر را ندارد و چنین انتخاباتی باعث تشدید شکاف داخلی و دو دستگی می شود واین در حالی است که به جای آن باید اولویت را به وحدت ملی داد و سازمان آزادی بخشفلسطین را فعال کرد تا نهادی جامع برای تمامی طرف های فلسطینی باشد.

“اسامه الحاج” از  رهبرانجبهه خلق برای آزادی فلسطین هم در ادامه این مراسم تاکید کرد که برگزاری انتخاباتدر کرانه باختری و مستثنی کردن باریکه غزه از آن، بسیار خطرناک است و این جنبش ضمنبررسی این تصمیم، آمادگی خود برای مشارکت در انتخابات را اعلام کرده است.

الحاج خاطر نشان کرد که برگزاری انتخابات مستلزم وجود توافق ملی است و اینتوافق تنها عاملی است که می تواند باعث اتخاذ تصمیم فلسطینی درست برای مقابله باخطرات پیش روی مساله فلسطین شود.

وی افزود:« تصمیم مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات به معنای تداوم گفتگوها بادیگر گروه ها و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور برگزاری انتخابات در نوارغزه و رفع تمامی موانعی است که قبلا باعث به شکست کشیده شدن برگزاری انتخابات میشد و در کنار آن باید وحدت ملی احیا شود تا دستاوردهای مورد نظر محقق شود.»

این رهبر جبهه خلق همچنین خواستار لغو توافقنامه اسلو و مذاکراتی شد که باعثمشروعیت بخشی به اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان می شوند. وی در عین حال برلزوم برگزاری جلسات شورای ملی فلسطین به منظور تحقق وحدت ملی تاکید کرد.

“نائل ابو عوده” از رهبران جنبش مجاهدین فلسطین هم اظهار داشت کهتصمیم برگزاری انتخابات خطرات مختلفی را با خود به دنبال دارد که مهمترین آنهاتشدید شکاف و دو دستگی در داخل و عدم اولویت بخشی به مساله ساماندهی اوضاع داخلیفلسطین است.

لینک کوتاه:

کپی شد