سه شنبه 24/سپتامبر/2024

احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در فلسطین اشغالی

یکشنبه 19-مارس-2017

دیوید بیتان رئیس فراکسیون حزب “لیکود” در کنست ورئیس ائتلاف دولتی رژیم صهیونیستی تهدید کرد که در صورت ادامه اختلافات میانبنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و برخی وزیران کابینه اش، این ائتلاف و کنسترا منحل خواهد کرد. 
بهگزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دیوید بیتان با ایراد نطقی در مراسم هفتگی “شنبهفرهنگی” گفت:« در صورتی که نتانیاهو از این اختلافات احساس بیزاری کند اینائتلاف را منحل خواهیم کرد و انتخابات جدیدی را برگزار خواهیم کرد.»
وی خاطرنشان ساخت که اختلافاتشدیدی میان نتانیاهو و موشه کحلون رئیس حزب “کولانو” و همچنین میان نتانیاهو و نفتالیبینیت وزیر آموزش و رئیس حزب “خانه یهودی” وجود دارد.
ویتاکید کرد : حزب حاکم هرگز اجازه نخواهد داد که وزیران آراء و نظرات خود را بر اینحزب تحمیل کند و آنچه در صحنه سیاسی رخ می دهد حکایت از برگزاری یک انتخاباتزودهنگام دارد. 
وی درادامه سخنرانی خود تصریح کرد که کابینه نتانیاهو با بحران های عدیده ای مواجه است و شرایط کنونی منجر به برگزاری انتخابات زودهنگامخواهد شد. 
بیتانخاطرنشان ساخت:« روسای احزاب های خانه یهودی و کولانو کابینه نتانیاهو را تهدید میکنند و می گویند که بقای این دولت در گرو آن دو حزب است اما ما در پاسخ به روسایاین احزاب می گوییم که کارد به استخوان رسیده است و اگر نتانیاهو و لیکود از ادامهاین روند به ستوه آیند همه چیز را منحل می کنیم و دست به انتخابات زودهنگام میزنیم.»
ویتصریح کرد که لیکود تمایلی به برگزاری انتخابات زودهنگام ندارد، اما اگر برخی وزیرانکابینه نتانیاهو بخواهند آراء و نظرات و تصمیمات خود را بر این حزب تحمیل کنند درآن صورت برگزاری این انتخابات حتمی و قطعی خواهد بود.
از سویدیگر، آریه درعی وزیر امور داخلی اسرائیل و رهبر حزب شاس گفت که در صورت ادامهاختلافات میان احزاب و اتهام زنی های آنها به همدیگر از ائتلاف دولتی عقب نشینیخواهد کرد. 
بحرانهایی که بیتان در مورد آنها صحبت کرد، ریشه در اختلافات بی سابقه ای میان نتانیاهو وکحلون در خصوص سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل دارد، زیرا نتانیاهو از کحلون خواست تاتصمیم مربوط به بستن این سازمان را به مدت 6 ماه دیگر به تعویق بیندازد که این امربا مخالفت کحلون مواجه شد. امااختلافات میان نخست وزیر و وزیر آموزش اسرائیل زمانی هویدا شد که بینیت، نتانیاهو را به چشم پوشی از صهیونیسم دینی متهم کرد.

تنش واختلاف میان نتانیاهو و کحلون زمانی تشدید یافت که نتانیاهو از کحلون خواستتا به پیش نویس قانون که به وی اختیار نظارت کامل بر رسانه های دولتی را می دهد،رای مثبت دهد، اما او مخالفت کرد و در پاسخ به این درخواست گفت:« تو می خواهی بررسانه ها سلطه پیدا کنی.»
از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو تهدید کرد که در صورت عدم موافقت کحلون با خواسته اش، دست به یک انتخابات زودهنگام خواهد زد و این امر به پایان موجودیت حزب کولانو خواهد انجامید.

لینک کوتاه:

کپی شد