یکشنبه 27/اکتبر/2024

روسیه بخش غربی قدس را به عنوان پایتخت اسرایئل به رسمیت شناخت

شنبه 8-آوریل-2017

در حالی که روسیهطی چندین دهه گذشته تنها تل آویو را پایتخت اسرائیل می دانست، اخیرا قدس غربی رابه عنوان پایتخت این رژیم به رسمیت شناخت.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی فلسطین، روزنامه صهیونیستی “یدیعوت أحرونوت” امروز شنبه طیگزارشی خاطر نشان کرد که سیاست خارجی روسیه در قبا ل منازعه عربی ـ اسرائیلی تحولغیرمنتظره ای را به خود دیده است و بر اساس بیانیه دیروز جمعه وزارت امور خارجهاین کشور، مسکو بخش غربی قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد و قدسشرقی را هم پایتخت کشور آتی فلسطین می داند.

این روزنامهاعلام کرده است که بیانیه وزارت خارجه روسیه در راستای دعوت مسکو از تشکیلاتخودگردان فلسطین و اسرائیل برای از سرگیری مذاکرات سازش و هشدار این کشور نسبت بهتبعات تداوم بن بست در این زمینه صادر شده است.

ایتمار آیخنرتحلیلگر مسائل دیپلماتیک در روزنامه یدیعوت خاطر نشان کرده است که از زمان جنگ سال1967، اتحادیه جماهیر شوروی سابق و پس از آن روسیه، تل آویو را پایتخت اسرائیل میدانستند و با به رسمیت شناختن حاکمیت آن بر هر بخشی از قدس مخالفت می کردند.

وی افزود روسها در گذشته خواستار اعمال نظام قیمومیت بین المللی بر قدس بودند و از همین رو، موضعجدید این کشور، تحولی دراماتیک در موضع مسکو در قبال منازعه عربی ـ اسرائیلی بهشمار می رود.

این تحلیلگرصهیونیست خاطر نشان کرد که هر چند دولت صهیونیستی واکنش رسمی به این اقدام روسیهاز خود نشان نداده است، اما منابع رسمی این رژیم اعلام کرده اند که بیانیه اخیرروسیه نشانگر اهتمام مسکو به همسویی با تلاش های آمریکا برای حل منازعه فلسطینی ـاسرائیلی از طریق برگزاری کنفرانسی منطقه ای است و در عین حال، این اقدام می تواندزمینه سازی برای از سر گیری مذاکرات میان تشکیلات خودگردان و اسرائیل باشد.

وی افزود کهروسیه از مدت ها قبل سعی در برگزاری دیدار میان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردانفلسطین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مسکو را دارد، اما نتانیاهو ازموافقت با حضور در این دیدار طفره می رود.

آیخنر تصریحکرد که در بیانیه وزارت خارجه روسیه موضعی در قبال اختلافات میان اسرائیل وتشکیلات رام الله درباره مسائل اصلی منازعه فلسطینی ـ اسرائیلی گرفته نشده است،بلکه بر اهمیت حل اختلافات از طریق مذاکرات میان طرفین تاکید شده است.

در همینراستا، محافل رسمی رژیم صهیونیستی اعلام کردند که به احتمال زیاد، حمله آمریکا بهپایگاه هوایی نظام بشار اسد در نزدیکی حمص سوریه باعث تقویت جایگاه اسرائیل نزدروسیه خواهد شد.

رادیو ارتشصهیونیستی جمعه شب گذشته به نقل از برخی منابع در وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستیاعلام کرد که شاید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، نتانیاهو را کانال ارتباطیمناسب برای ارتباط با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و پایان دادن به بحرانو تنش های موجود میان واشنگتن و مسکو می داند.

این منابعخاطر نشان کرده اند که پوتین از حجم تاثیرگذاری نتانیاهو بر روی دولت جدید آمریکاو محافل اکثریت جمهوری خواه کنگره آگاه است، اما به احتمال زیاد، نتانیاهو هر گونهمیانجیگری میان مسکو و واشنگتن را منوط به بازنگری پوتین در موضع مثبت مسکو درقبال حضور و نقش آفرینی گسترده ایران و حزب الله در سوریه خواهد کرد.

منابع مذکورتاکید کردند که حمله اخیر آمریکا به سوریه باعث گسترش میدان مانور اسرائیل درسوریه و کاهش وابستگی آن به هماهنگی هر گونه حمله خود به اهداف سوری با روسیهخواهد شد.

از سوی دیگر،پژوهشی که اخیرا از سوی مرکز پژوهش های امنیت داخلی اسرائیل منتشر شد، اعلام کردهاست که با وجود مصادیق گسترش روابط میان مسکو و تهران که توافقات و تفاهمات صورتگرفته در جریان سفر اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به روسیه یکی از آنها بود،این روابط مبتنی بر منافع است و روابط راهبردی نیست.

در این پژوهشکه “سیما شاین” رئیس اسبق بخش پژوهش های سازمان موساد و “زیپیمگین” مامور اطلاعاتی و سفیر اسبق اسرائیل در مسکو آنرا تهیه کرده اند، همچنینآمده است که اختلافات عمیقی میان تهران و مسکو درباره آینده سوریه وجود دارد کهامکان حل آنها وجود ندارد.

این پژوهشتاکید کرده است که مسکو در راستای رویکرد خود به حل سیاسی منازعه می داند که حضورایران در سوریه، برای آن مشکل ساز است؛ چرا که تمامی گروه های مخالف سوری مخالفاعطای هر گونه نقش و جایگاهی به تهران در سوریه در چارچوب حل منازعه جاری در سوریههستند.

پژوهش مذکورهمچنین به انتقادات روزافزون محافل ایرانی از سکوت روسیه در قبال بمباران هایاسرائیل علیه اهداف و مواضع حزب الله در داخل سوریه اشاره شده و تاکید گردیده استکه موفقیت اسرائیل در تداوم حملات و بمباران های خود در داخل سوریه، باعث شده استکه روسیه به آن به چشم بازیگر منطقه ای مهم نگاه کند که رعایت منافع آن واجب است.

لینک کوتاه:

کپی شد