سه شنبه 24/سپتامبر/2024

نگرانی محافل صهیونیستی از تغییر و تحولات کشورهای عربی

چهارشنبه 12-آوریل-2017

سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی شدید نسبت به تغییر و تحولاتجاری در کشورهای عربی نگران است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ژنرال “دورونشالوم” فرمانده بخش تحقیقات شعبه اطلاعات نظامی رژیم صیونیستی “امان”اظهار داشت که جهان عرب در آستانه تحولاتی جدید قرار دارد که می تواند بر روابطکنونی اسرائیل با برخی کشورهای عربی تاثیر گذار باشد.

شالوم در مصاحبه با پایگاه خبری عبری زبان “والا”تصریح کرد که موج تازه ای از تحولات در کشورهای عربی در راه است که بر بقا واستقرار بسیاری از نظام های کنونی تاثیر گذار خواهد بود.

وی بدون اشاره به کشورهایی که تحت تاثیر موج جدید تحولات درجهان عرب قرار می گیرند، تصریح کرد که این تحولات روابط اسرائیل با برخی کشورهایمهم عربی را مخدوش کرده و تحت تاثیر قرار می دهد.

از سوی دیگر، ژنرال آموس گلبوع که در گذشته فرمانده بخشتحقیقات “امان” بوده است، مراجع تصمیم گیری در تل آویو را از تکیه برائتلاف و همپیمانی های کنونی را کشورهای عربی برحذر داشت.

گلبوع در مقاله ای در روزنامه عبری زبان “معاریو”پیش بینی کرد که جهان عرب شاهد تحولات گسترده ای باشد که جایگاه منطقه ای اسرائیلرا پیچیده تر کند و همین مساله می طلبد که رژیم صهیونیستی خود را برای چنین وضعیتیآماده کند تا از عواقب و پیامدهای احتمالی آن بکاهد.

وی اشاره کرد که تحولات جاری در کشورهای عربی به شکلی بسیارسریع در جریان است تا جایی که رژیم صهیونیستی قادر به همسویی با آن و یا کسب تجربههای مناسب از آن نیست.

فرمانده سابق بخش تحقیقات شعبه اطلاعات نظامی رژیم صیونیستی”امان” بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را به خاطر تکیه بر کشورهایعربی مورد انتقاد قرار داد و گفت که نتانیاهو گمان می کند وضعیت این کشورها ثابت وبدون تغییر خواهد ماند اما واقعیت این است که اینچنین نخواهد بود و این با منطقهمخوانی ندارد.

در همین راستا، اخیرا کتابی تحت عنوان “خاورمیانه،بحران بزرگ تر از زمان صعود محمد” توسط پروفسور حجای ارلیخ خاورشناس سرشناساسرائیلی منتشر شده است. نویسنده کتاب معتقد است که تحولات جاری در کشورهای عربیفعلا در مراحل اولیه خود  است و شرایطبسیار سخت تر و ناگوارتری انتظار اسرائیل را می کشد.

لینک کوتاه:

کپی شد