یکشنبه 27/اکتبر/2024

غزه تا اطلاع ثانوی در تاریکی کامل فرو رفت

یکشنبه 16-آوریل-2017

در سایهلجبازی های دولت رامی حمد الله و پافشاری آن بر اعمال مالیات “بلو” برروی سوخت وارداتی به تنها نیروگاه برق باریکه غزه و ناتوانی شرکت نیروی غزه درخرید این سوخت مشمول مالیات، باریکه غزه بار دیگر و تا اطلاع ثانوی در تاریکی فرورفت.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی فلسطین، پس از چند روز درخواست متوالی شرکت نیروی غزه مبنی بر لزوملغو مالیات اعمال شده بر روی سوخت وارداتی به تنها نیروگاه برق غزه؛ به ویژه پس ازاتمام محموله های سوخت ارسالی از سوی قطر و ترکیه، این نیروگاه پس از اتمام ذخیرهسوخت، به ناچار تعطیل شد.

شرکت نیرویبرق غزه روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که تنها نیروگاه برق غزه روز یکشنبه به خاطرپایان محموله سوخت ارسالی کشور قطر و در سایه عدم لغو مالیات اعمال شده بر رویسوخت مورد نیاز این نیروگاه از سوی دولت رام الله، از کار خواهد افتاد.

شرکت نیرویغزه آمادگی کامل خود برای خرید سوخت معاف از مالیات را که می تواند ضامن فعالیتنیروگاه برق غزه و تداوم برنامه توزیع برق باشد، اعلام کرده است و در نتیجه،مالیات های اعمال شده بر روی سوخت ها، دلیل اصلی بحران کنونی هستند.

اما دولت حمدالله حاضر به لغو مالیات های سنگین اعمال شده بر روی سوخت های مورد نیاز نیروگاهغزه نیست و این در حالی است که این مالیات ها باعث افزایش قیمت سوخت ها به سهبرابر قیمت اصلی آنها شده است.

البته نمیتوان بحران برق غزه را جدای از مساله تشدید محاصره غزه از سوی تشکیلات خودگردان ودولت حمد الله طی هفته های اخیر و اتخاذ اقدامات بی سابقه از سوی عباس علیه باریکهغزه مورد بررسی قرار داد.

لازم بهیادآوری است که دولت رام الله قبلا تحت فشار گروه های فلسطینی و ملت فلسطین و طرفهای منطقه ای مجبور به لغو مالیات بلو شده بود، اما این بار با این مساله مخالفتمی کند و این نشان می دهد که دولت حمد الله به صورت عامدانه سعی در تداوم بخشیدنبه بحران برق غزه و تشدید آنرا دارد و بدین ترتیب می خواهد جنبش حماس را از لحاظسیاسی تحت فشار قرار دهد.

شرکت توزیعبرق غزه درباره جزئیات وضعیت کنونی برق باریکه غزه اعلام کرده است که با توقففعالیت نیروگاه برق غزه، جدول توزیع 6 ساعت وصلی جریان برق در مقابل 12 ساعت قطعبرق اعمال خواهد شد.

باریکه غزهبرق مورد نیاز خود را از سه منبع اصلی؛ شبکه برق مصر به میزان 23 مگاوات، شبکه برقرژیم صهیونیستی به میزان 120 مگاوات و نیروگاه برق غزه به میزان 150 مگاوات تامینمی کند.

گفتنی است که بااین وضعیت، باریکه غزه تا زمانی که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطیندستوری مبنی بر لغو اقدامات بی سابقه خود علیه نوار غزه صادر نکند، در تاریکی کاملباقی خواهد ماند.

لینک کوتاه:

کپی شد