یکشنبه 27/اکتبر/2024

پیامدهای راهبردی سفر جیمز متیس به رژیم صهیونیستی

جمعه 28-آوریل-2017

درچنین شرایطی سفر وزیر دفاع دولت جدید آمریکا به سرزمین های اشغالی را می توانپاسخی به انتظار مقامات صهیونیستی برای تقویت روابط دو طرف دانست، ضمن آنکهدر این سفر جیمز متیس با اولویت قرار دادن دغدغه های امنیتی تل آویو در موضوعاتمنطقه ای از جمله سوریه و ایران و اتخاذ مواضع مشترک در راستای حمایت از امنیتپایدار رژیم صهیونیستی این پیام را به مقامات صهیونیستی رساند که سیاست های ترامپدر قبال منطقه و رژیم صهیونیستی بسیار متفاوت از دوره اوباما خواهد بود.

الوقت- جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در ادامه سفر دوره ای خود بهخاورمیانه، عصر روز بنج شنبه (31 فروردین) در اولین سفرش به سرزمین‌های اشغالی به‌عنوانوزیر خارجۀ امریکا وارد تل‌آویو شد و با مقامات این رژیم از جمله بنیامین نتانیاهودیدار کرد. سفر این مقام بلندپایه آمریکایی از آن جهت برای مقامات رژیم صهیونیستیدارای اهمیت است که آنها بسیار امیدوار هستند که با کنار رفتن اوباما از منصبریاست جمهوری و روی کار آمدن ترامپ که در دوره رقابت های انتخاباتی و پس از آن،مواضعی نزدیک به این رژیم اتخاذ کرده است، بتوانند اختلافات گذشته با واشنگتن رابه فراموشی سپرده و در قبال مسائل مهم منطقه ای از جمله بحران سوریه و همچنین نفوذروافزون ایران در منطقه به رویکردهای مشترکی دست یابند.

از نگاه رژیمصهیونیستی، موقعیت آمریکا در خاورمیانه در دوره اوباما به دلیل پیروی از سیاست هایبه ظاهر دموکراتیک و عدم مداخله نظامی، تا حد زیادی تضعیف شد. چرا که رژیم هایدیکتاتوری منطقه از این موضوع نگران بودند که آمریکا آنها را برای گسترش دموکراسیتحت فشار گذاشته و در تهدیدهای داخلی از آنها حمایت نخواهد کرد، و همین موضوع نیزبه تدریج باعث فرسایش موقعیت آمریکا در خاورمیانه شد. براین اساس، هر چند که دولتاوباما طی سال های ریاست جمهوری خود، سیاست خود را با توجه به شرایط منطقه اتخاذمی کرد و ثبات و فرایند آهسته و تدریجی را بر تغییرات ناگهانی و اصلاحات گستردهترجیح می داد اما نتیجه این روند تنها به قدرت گیری روسیه و ایران منجر شد. ضمنآنکه تاکید اوباما بر راهبرد چرخش به آسیا نیز عامل دیگری بود که باعث تقویت اینتصور شد که آمریکا خاورمیانه را رها کرده است و فعالان منطقه، از جمله رژیمصهیونیستی، را نسبت به آینده تحولات خاورمیانه نگران کرد. و این در حالی بود که روابط ویژه رژیم صهیونیستی با آمریکا یکی از عناصر مهم قدرت بازدارندگی اینرژیم محسوب می شود. از همین رو تصور خروج آمریکا از خاورمیانه به موازات تنش متداولبین دولت اوباما و رژیم صهیونیستی، می توانست پیامدهای منفی بسیاری برای برایمقامات صهیونیستی به دنبال داشته باشد. همچنانکه عدم حمایت کامل اوباما از تفاهمنامه حمایت امنیتی آمریکا از رژیم صهیونیستی در دهه آینده و همچنین اختلافات دوطرف بر سر توافق هسته ای با ایران و سیاست آمریکا در مورد شهرک های یهودی در کرانهباختری ( که مهمترین مانع در فرایند سیاسی قلمداد می شد) روابط آمریکا و رژیمصهیونیستی را دچار اختلافات اساسی کرده بود، اگرچه این اختلافات تحت فشار لابی هاییهودی هیچ گاه منجر به تنش های جدی نشد و دو طرف همواره سعی داشتند به رغماختلافات جاری مانع از برهم خوردن اتحاد تاریخی شان شوند.

با توجه بهاین پیش زمینه، رژیم صهیونیستی پایان دوره اوباما را فرصتی اساسی تلقی کرده و اینکانتظار دارد که با روی کار آمدن ترامپ روابط با آمریکا بیش از پیش بهبود یابد،تحولی که در بازسازی اعتماد و نزدیکی بین رهبران این دو کشور و نیز، همکاری نزدیکدر مورد موضوعات راهبردی نمود می یابد.

در چنینشرایطی سفر وزیر دفاع دولت جدید آمریکا به سرزمین های اشغالی را می توان پاسخی بهانتظار مقامات صهیونیستی برای تقویت روابط دو طرف دانست، ضمن آنکه در این سفر جیمزمتیس با اولویت قرار دادن دغدغه های امنیتی تل آویو در موضوعات منطقه ای از جملهسوریه و ایران و اتخاذ مواضع مشترک در راستای حمایت از امنیت پایدار رژیمصهیونیستی این پیام را به مقامات صهیونیستی رساند که سیاست های ترامپ در قبالمنطقه و رژیم صهیونیستی بسیار متفاوت از دوره اوباما خواهد بود.

استمرار چنینرویکردی از سوی ترامپ نه تنها می تواند چشم انداز بهبود سریع روابط آمریکا و رژیمصهیونیستی را متصور نماید، بلکه فرصتی را برای مقامات صهیونیستی فراهم خواهد آوردتا بتوانند بیش از گذشته بر سیاست ها و راهبردهای کاخ سفید در منطقه تاثیر گذاشتهو به تبع آن، تحولات منطقه ای را براساس منافع خود پیش برند. برهمین اساس نیز، میتوان پیش بینی کرد که با فعال شدن دوباره لابی های صهیونیستی در کنگره، سنا و سایرنهادهای تصمیم گیری آمریکا، شاهد نزدیک تر شدن مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی درمسائل منطقه باشیم و به تبع آن بخش عمده ای از کارکرد سیاست خارجی آمریکا درراستای تامین منافع و امنیت رژیم صهیونیستی به کار گرفته شود. از همین رو احتمالتشدید دوباره شهرک سازی های صهیونیستی در مناطق فلسطینی، افزایش موج ایران هراسی،حضور فعال تر آمریکا در صحنه مخالفان اسد و … در دوره نزدیکی دوباره آمریکا ورژیم صهیونیستی و افزایش تاثیرگذاری لابی صهیونیستی بر تصمیمات خارجی دولت ترامپچندان دور از ذهن نخواهد بود.   

 

 

 

منبع: الوقت ، جواد مددی  ، 03/02/1396

 

لینک کوتاه:

کپی شد