دوشنبه 23/سپتامبر/2024

ابعاد مختلف روز جهانی قدس و متغیرات منطقه ای

پنج‌شنبه 22-ژوئن-2017

چهارمین جلسه کمیسیون سیاسی و امور بین الملل جمعیتدفاع از ملت فلسطین با حضور کارشناسان، تحلیلگران مسائل منطقه و اصحابرسانه عصر روز گذشته برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از خبرگزاری قدس (قدسنا)،چهارمین جلسه کمیسیون سیاسی و امور بین لملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین باحضور کارشناسان و تحلیلگران مسائل منطقه و اصحاب رسانه عصر روز گذشتهبرگزار شد.

 

بر اساس این گزارش در این نشست ابعاد مختلف روز جهانی قدس و متغیرات منطقه ای آن مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت.

 

 

در ابتدای این نشست دکتر «حسین رویوران»کارشناس مسائل سیاسی گفت: تحولاتی که در منطقه به وقوع می پیوندد بعد ازسفر ترامپ به منطقه ایجاد چند دستگی قابل مشاهده است و با تغییر دشمن اصلیمنطقه یعنی رژیم صهیونیستی به ایران است.

 

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: روز قدس که از جانب حضرت امام (ره) مطرح شد یک پروژه استراتژیک است.

 

وی ادامه داد: غرب در دو قرن اخیر سعی کردمدل ملت – دولت را به عنوان یک مدل برتر در اداره جامعه ارائه دهد.متاسفانه جوامعی همچون عربستان ساختاری قبیله ای و بدوی داشتند اما وروداسلام همه چیز را بطور کل دگرگون کرد.

ریوران گفت: حضرت امام (ره) به دنبالاحیای تفکر جدید اسلامی بود. که مهمترین رکن آن وحدت امت اسلامی بود. بهعبارت دیگر تنها محوری که قلب جهان اسلام نام دارد فلسطین است. فلسطین عاملوحدت و اولویت جهان اسلام است.

 

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه تاکید کرد:امام (ره) برای تحقق این آرمان چند راهکار ارائه داد: 1. ایجاد دگرگونیاسلامی تحت عنوان «روز قدس»، روز بیعت با آرمان فلسطین است پس یک روز نیست وباید بیعت در طول سال مطرح باشد. 2. ایجاد نیروی قدس سپاه که یک پایه آنبسیج مردمی و پایه دوم آن نیروی قدرتمند نظامی می باشد. 3. ایجاد الگویبومی در منطقه باشد. (امام بعد از اینکه متوجه شدند نیروهای سپاه و ارتشبعد از حمله اسرائیل به لبنان، به آنجا رفتند آنها را باز داشتند و به جاینیروهای نظامی، نیروهای تبلیغی به لبنان برای صدور انقلاب اسلامی اعزامکردند و این به عنوان الگو درآمد و مقام معظم رهبری هم همین شیوه و الگو راادامه می دهند).

 

وی ادامه داد: نوع الگوهایی که در نظام اسلامی طراحی شد، الگوهای خاصی بود. ایجاد الگوهای مقاومتی در سطح منطقه باز تعریف شد.

 

رویوران افزود: در سال 1967 رژیمصهیونیستی حدود 21 هزار کیلومتر سرزمین فلسطین را اشغال کرده بود که اینمیزان در سال های بعد به حدود 90 هزار کیلومتر مربع رسید.

 

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: آنچه کهدر حال حاضر در منطقه به وقوع می پیوندد یک ارتباط معکوس با روز قدس دارد.عربستان سعودی با دعوت حدود 54 کشور در اجلاس ریاض آن هم همزمان با سفرترامپ که هدفش دشمنی و مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. که در این پروژهاسرائیل به عنوان هم پیمان معرفی شده است و حزب الله و حماس به عنواندشمنان آن معرفی شدند.

 

وی ادامه داد: خط ریاض – تل آویو بازگشاییشد و توافق صعودی – صهیونیستی که در آن حجاج از یکی از شهرهای سرزمین هایاشغالی به جده سفر خواهند کرد. از نظر محور سعودی – غربی – عبری آرمانآزادی فلسطین باید ذبح شود. بنابراین ترامپ برای رسیدن به این منظور یکهیئتی به مدت 2 سال گفتگوهایی میان اسرائیل- فلسطینی ها کلید زده شود.  

 

ریوران همچنین گفت: ملک سلمان، تصمیم گرفتپسرش را ولیعهد خود کند (محمد بن سلمان به حاشیه رفت) و بحث بیعت شورایبیعت (31 نفر از 34 نفر) با ایشان واقعیت ندارد. محمد بن سلمان انسانیبسیار گستاخ، ریسک پذیر است و تحریم قطر و جنگ یمن با سناریوی محمد بنسلمان عملیاتی شد. وی با گستاخی تمام گفت ما جنگ را به داخل ایران میکشانیم.

 

کارشناس مسائل سیاسی افزود: شبکه های غرباعلام کرد (چشم انداز 2030) ایشان طرحش این است که «آرامکو» را بفروشد و باپولش اقتصاد بدون نفت را اجرایی کند. البته 51 درصد آن متعلق به عربستان و49 درصد آمریکایی است. ولی بعد از مدتی با ایجاد مشکلاتی که ایجاد شد ازطرحش صرفنظر کرد.

 

وی ادامه داد: نزدیکترین جامعه به وهابیگری عربستان، قطر بود. لذا قطر روی اخوان سرمایه گذاری کرد که نفوذ خود رادر منطقه گسترش دهد. لذا مشعل و نیروهای مقاومت تعارض بین قطر و عربستانبعد از اجلاس ریاض نشانه شکست اجلاس ریاض است. (اعزام نیرو از ترکیه وپاکستان به قطر هم قابل توجه می باشد).

 

رئیس کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملتفلسطین تاکید کرد: اختلاف میان عربستان و قطر نباید ما را از دشمن اصلییعنی آمریکا غافل کند. روز قدس امسال اهمیتش از سال های گذشته بیشتر شدهاست. برای دفاع از آرمان فلسطین و خنثی کردن توطئه های دشمنان باید شرکتحداکثری در این راهپیمایی داشته باشیم.

 

 

در ادامه این نشست «سلمان رضوی»کارشناس روابط بین الملل و عضو کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطینگفت: تحولات ممتاز روز قدس امسال نسبت به سال گذشته در سطح فرا منطقه ای رااین گونه می شود برشمرد: انتخاب ترامپ و سیاست های جانبدارانه تری که وینسبت به اوباما در خصوص اسرائیل دارد به عنوان نمونه طرح انتقال سفارت ازتل آویو به بیت المقدس، بحث شهرک سازی و اهتمام جدی برای احیای شهرک سازی،طرح تحریم ایرن، قطر و حماس که 10 نفر از اعضا کنگره ایالات متحده آمریکاپیشنهاد دادند.

 

کارشناس روابط بین الملل در ادامه افزود:تداوم بحران های منطقه ای در سوریه و عراق، آزاد سازی حلب و در آینده نزدیکموصل، نشست ریاض و تروریست اعلام کردن جنبش حماس در این اجلاس که قراردادن حماس، سپاه و داعش به عنوان تروریست، اختلافات قطر عربستان، ترکیه –مصر، بسته بودن گذرگاه رفح در مصر و فشار به حماس، بحث حمله نظامی به نوارغزه در تابستان از مهمترین عناصر تحلیل در  سطوح منطقه ای هستند.

 

 

در ادامه این نشست دکتر «علیرضا عرب» کارشناسمسائل سیاسی و عضو کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین گفت: به نظر میرسد ترامپ از سفر به منطقه سه هدف و استراتژی را دنبال می کرد. اول عادیسازی روابط اعراب – اسرائیل دوم مقابله با جبهه مقاومت با محوریت ایران وسوم احیای فرایند سازش است.

 

عضو کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملتفلسطین ادامه داد: همچنین بحران قطر سبب شد تا مصر و عربستان سعودی بهیکدیگر نزدیک تر شوند. از طرف دیگر رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد کانالیمقابل کانال سوئز بین دریای سرخ و مدیترانه به نام کانال بن گورین احداثکند. نکته حائز اهمیت این است که تمامی این تحولات در یک منطقه در حال وقوعاست.

 

وی افزود: بحران قطر، نزدیکی مصر بهعربستان، مسئله واگذاری دو جزیره به مصر و احداث کانال بن گورین همگی درسناریوی عادی سازی روابط اعراب – اسرائیل قابل تحلیل است.

 

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: به نظر میرسد فرایند دیگری که در منطقه دنبال می شود احیای فرآیند سازش است. فشاربه قطر و حماس همگی در راستای پروژه احیای فرآیند سازش است. همچنین ممکناست ابومازن از نفس افتاده را به واسطه محمد دحلان کنار گذارند.

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه:

کپی شد