یکشنبه 22/سپتامبر/2024

افسر اطلاعاتی سابق عربستان: آماده عادی سازی روابط با اسرائیل هستیم

پنج‌شنبه 29-ژوئن-2017

یک افسر بازنشسته سازمان اطلاعات عربستان و مدیر مرکز مطالعات راهبردیخاورمیانه تاکید کرد که این کشور پس از تحویل گرفتن دو جزیره “تیران” و”صنافیر” با تصویب توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی عربستان و مصر درپارلمان مصر، با توافقنامه صلح کمپ دیوید که دیگر تنها یک توافقنامه مصری ـاسرائیلی نیست، تعامل خواهد کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، “انور عشقی” در گفتگو با شبکه”دویچه وله” آلمان خاطر نشان کرد که عادی سازی روابط عربستان با اسرائیلمنوط به موافقت تل آویو با طرح صلح عربی است که ملک عبد الله بن عبد العزیز در سال2002 آنرا ارائه کرده بود.

وی افزود: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم طرحی را برای صلحارائه داده است که تفاوت های جزئی با طرح صلح عربی دارد و در حال حاضر در آمریکادر دست بررسی است و پس از آن درباره آن نظر خواهیم داد و در صورتی که برادرانفلسطینی با آن موافقت کنند، من مطمئن هستم که عربستان هم اعتراض به آن نخواهد کرد.

عشقی در پاسخ به سوالی درباره برگه های تضمین کننده صلح در منطقه خاورمیانهتصریح کرد که «مهمترین برگه ای که عربستان در اختیار دارد، عادی سازی روابط بااسرائیل است.» وی مدعی شد که این بزرگترین تضمین در حال حاضر است که حقوقفلسطینیان احقاق شود؛ چرا که همان طوری که در جریان نشست سران کشورهای اسلامی مشخصشد، موضع ریاض حجتی برای دیگر کشورهای اسلامی است و در صورتی که این کشور روابطخود با اسرائیل را به حالت عادی درآورد، همه کشورهای اسلامی روابط شان با آنراعادی سازی خواهند کرد و شاید حصار کنونی میان اسرائیل و کشورهای منطقه برداشتهشود.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه تصریح کرد که در طرح اخیر اسرائیل بهنوعی در قبال اعطای حقوق فلسطینیان نرمش نشان داده شده است و این رژیم در حال حاضرتنها به دنبال حل جامع اختلافات خود با کشورهای عربی و فلسطینی هاست.

لینک کوتاه:

کپی شد