یکشنبه 27/اکتبر/2024

تشریح محورهای اصلی تفاهمات صورت گرفته میان حماس و دحلان

پنج‌شنبه 13-جولای-2017

رئیس فراکسیون پارلمانی تغییر و اصلاح وابسته به جنبش مقاومت اسلامی تاکید کردکه تفاهمات صورت گرفته میان جنبش مقاومت اسلامی “حماس” و “محمددحلان” بیشتر بر روی سه موضوع؛ احیای پارلمان فلسطین، تحقق مساله آشتیاجتماعی و فعال سازی کمیته همبستگی ملی اسلامی و پروژه های فقرا متمرکز است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، محمود زهار همچنین از برگزاری نشست قریبالوقوع مشترک میان نمایندگان نزدیک به محمد دحلان در پارلمان فلسطین و نمایندگانحماس به منظور بررسی این سه مساله خبر داد.

وی افزود: «این حق نمایندگان است که با قانونگذاری در صدد خدمت به مسالهفلسطین برآیند.»

این رهبر برجسته جنبش حماس با اشاره به توافق بر روی مساله آشتی اجتماعی کهمستلزم پرداخت غرامت به خانواده هایی است که فرزندان شان را در جریان درگیری هایاخیر سرویس های امنیتی از دست داده اند، تصریح کرد که گروه های فلسطینی در سال2011 بر روی آشتی اجتماعی توافق کردند، اما محمود عباس مخالف تحقق این مساله است.

وی افزود قرار شده است پروژه های کوچکی برای استفاده خانواده های فقیر بهعنوان منبع درآمدشان راه اندازی شود و بودجه لازم برای اجرای این طرح از طریق چندکشور عربی تامین شود.

زهار در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که جنبش حماس روابط متوازن و برابرخود با تمامی کشورهای عربی را حفظ کرده و وارد جناح بندی ها نمی شود، بلکه به شدتمخالف این خط کشی هاست و بر عدم ورود به این بازی تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه پذیرش موضع حماس از سوی کشورهای عربی منجر به نزدیکیروابط این جنبش با مصر شد، ابراز امیدواری کرد که این تحولات تکمیل شود و ایناقدام موقتی تبدیل به روابطی دائمی و به دور از اختلافات سیاسی شود تا منافع ملتهای فلسطین و مصر به صورت برابر رعایت شود.

رئیس فراکسیون پارلمانی حماس خاطر نشان کرد که توافق کنونی با مشارکت طرف هایمتعدد از جمله محمد دحلان به دست آمده است و مساله انتخاب دحلان به عنوان رئیس غزهاز طریق انتخابات امکانپذیر است و جنبش حماس در جریان اخبار و شایعاتی که در زمینهانتصاب افراد به برخی سمت ها در غزه مطرح شده، قرار ندارد.

زهار تصریح کرد که طرف تصمیم گیرنده درباره رئیس غزه، ملت فلسطین است و اینکار از طریق انتخابات صورت خواهد گرفت و جنبش فتح الان آماده مشارکت در انتخاباتنیست؛ چرا که از عدم پیروزی خود مطمئن است.

وی افزود عباس سعی در به شکست کشاندن تفاهمات قاهره از طریق مانورهای غیر قابلتصور دارد و وی با این اقدامات و ممانعت از صدور مجوزهای پزشکی و دارویی لازم براینوار غزه و نیز قطع حقوق کارمندان، مسئول کشته شدن کودکان غزه ای است.

لینک کوتاه:

کپی شد