یکشنبه 27/اکتبر/2024

7 مخبر سازمان ملل خواستار حل فوری بحران برق غزه شدند

پنج‌شنبه 13-جولای-2017

7 مخبر سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای مشترک از تمامی طرف های ذیربطخواستند بحران تشدید قطع برق غزه را حل کرده و سیاست های مجازات ساکنان این منطقهبه منظور کسب برخی دستاوردهای سیاسی را متوقف کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دیده بان حقوق بشر اروپایی مدیترانه ای کهمقر آن در ژنو ـ سوئیس ـ قرار دارد، با صدور بیانیه ای به نمایندگی از مخبرانسازمان ملل، بر لزوم پایبندی تمامی طرف ها به اصل دور نگه داشتن غیرنظامیان ازتبعات و پیامدهای منازعه و اختلافات سیاسی تاکید کردند.

این سازمان خاطر نشان کرد که بی توجهی به موضع مخبران سازمان ملل به منزله نقضتمامی اصول و معاهدات بین المللی است و باید موضع بین المللی یکپارچه ای در قبالاقدامات خطرناک وضع شده علیه ساکنان غزه اتخاذ گردد.

در این بیانیه آمده است که کاهش 40 درصدی میزان برق ارسالی به غزه (از سویرژیم صهیونیستی) به درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین منجر به وخامت بی سابقه خدماترسانی در بخش های اساسی و حیاتی به این منطقه شده است.

مخبران سازمان ملل همچنین تاکید کرده اند که “اسرائیل” به عنوان طرفاشغالگری که کنترل واردات و صادرات کالاها و خروج و ورود افراد را در دست دارد،مسئول درجه یک وخامت اوضاع غزه است و باید به تعهدات خود بر اساس قوانین انساندوستانه و حقوق بشر بین المللی عمل کند.

این مسئولان سازمان ملل خاطر نشان کردند که تشدید بحران برق غزه باعث افزایشدرد و رنج ساکنان این منطقه شده است که اصولا از جنگ و فقر طی سالیان متمادی گذشتهرنج کشیده اند. علاوه بر این، این وضعیت باعث احساس یاس و ناامیدی روزافزون می شودو پس از گذشت 10 سال از محاصره غزه و بسته شدن گذرگاه ها، باریکه غزه امروز بابیشترین نرخ بیکاری در جهان مواجه است و در کنار آن، رکود اقتصادی نیز زندگی رابرای ساکنان این منطقه سخت کرده است.

آنها تصریح کردند که تشدید بحران برق غزه تاثیرات ناگواری بر روی وخامت اوضاعبهداشتی و تمامی بخش های زندگی غزه دارد و وقتی این وضعیت منجر به کاهش سطح ارائهخدمات بهداشتی می شود، وقوع فاجعه حتمی به نظر می رسد.

مخبران سازمان ملل در ادامه بیانیه خود اعلام کرده اند که بحران شدید غزه برمردمی تحمیل شده است که زندگی شان عملا در آستانه فروپاشی بود و در این شرایط،اقتصاد می تواند ضررهای غیر قابل جبرانی متحمل شود.

این مسئولان سازمان ملل همچنین تاکید کرده اند که خانواده های غزه ای برایآماده و ذخیره کردن مواد غذایی به صورت سالم و بدون دسترسی به سیستم های سرمایشی(یخچال) تلاش می کنند و وسایل پخت و پز، گرمایشی و روشنایی و غیره که از اساسیترین نیازهای انسان است، در این منطقه در دسترس نیست و بیشترین افرادی هم که دراین شرایط آسیب می بینند، افراد معلول و سالخورده و زنان هستند.

در این بیانیه همچنین آمده است که آب شیرین قابل شرب هر روز در غزه کمتر وکمتر می شود و این در حالی است که هر روزه 100 میلیون لیتر فاضلاب تصفیه نشده به دریایمدیترانه وارد می شود که شاید باعث آلودگی بیشتر آب های زیرزمینی شود. در همینحال، بخش کشاورزی هم با کمبود آب مواجه است و در صورت تداوم این وضعیت، امنیتغذایی ساکنان غزه در معرض خطر قرار می گیرد.

این مسئولان سازمان ملل تاکید کردند که محموله های سوخت ارسالی مصر به غزه درهفته های اخیر باعث از سر گیری فعالیت تنها نیروگاه برق غزه و کمک به کاهش درد ورنج ساکنان این منطقه شده است، اما این راه حل دائمی نیست.

مخبران این سازمان همچنین از جامعه بین المللی خواستند که از بی توجهی بهاوضاع نوار غزه خودداری کرده و راه حلی فوری برای محاصره این منطقه و بسته بودنگذرگاه ها طی 10 سال گذشته پیدا کنند؛ چرا که این وضعیت شبیه یک مجازات دسته جمعیاست که اقدامی مغایر قوانین بین المللی است.

این مخبران سازمان ملل عبارتند از:

مایکل لینک مخبر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در اراضی اشغالی سال 1967 فلسطین

داینیوس بوراس: مخبر ویژه حق انسان ها در برخورداری از بالاترین سطح سلامتجسمی و عقلی (حق سلامت)

خانم لیلانی فرحه: مخبر ویژه تامین مسکن مناسب به عنوان یکی از حقوق معیشتیمناسب انسان ها و حق عدم تبعیض.

هلال الور: مخبر ویژه حق برخورداری از غذا.

فیلیپ الستون: مخبر ویژه فقر شدید و حقوق بشر

لئو هیلر: مخبر ویژه حق انسان ها در دسترسی به آب شرب سالم و خدمات فاضلاب.

سعد فرارچی: مخبر ویژه حق توسعه.

هیات دیده بان حقوق بشر اروپایی ـ مدیترانه ای در تاریخ 28 ژوئن گذشته باتعدادی از مخبران ویژه سازمان ملل دیدار کرده و آنها را در جریان تحولات اوضاعباریکه غزه و به ویژه بحران برق و تاثیرات آن بر تمامی خدمات اساسی مورد نیازساکنان این منطقه و به ویژه بیماران قرار داده بود.

از سوی دیگر، روبرت پایپر هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در اراضی اشغالیفلسطین نیز چند روز پیش در گفتگو با خبرگزاری فرانسه نسبت به وضعیت نابسامان باریکهغزه هشدار داد و گفت که تمامی شواهد و قرائن حاکی از این است که وضعیت این منطقه روزبه روز بدتر می شود.

پایپر خاطر نشان کرد که ما چند سال قبل بر اساس برخی شاخص ها پیش بینی کردهبودیم که باریکه غزه به محلی فاقد امکان زندگی تبدیل شود و موعد نهایی آن هم عملازودتر از آنچه ما پیش بینی کرده بودیم، فرا می رسد.

وی افزود این وضعیت هم خدمات بهداشت، هم برق و هم آب را شامل می شود و وقتیساعت های وصل جریان برق به 2 ساعت در روز می رسد ـ که این شاهد آن هستیم ـ و وقتینرخ بیکاری در میان جوانان به 60 درصد می رسد و تا حد زیادی جلوی دسترسی افرادبسیار ضعیف مانند بیماران سرطانی به خدمات بهداشتی پیشرفته گرفته می شود، به نظرمن، بسیاری از ما از کمترین سطح نیازهای زندگی هم چندین گام تنزل کرده ایم.

این مسئول سازمان ملل در عین حال تاکید کرد که ساکنان غزه به هر طریقی که شدهاست، با وجود تمامی مشکلات به زندگی خود ادامه می دهند.

لینک کوتاه:

کپی شد