یکشنبه 22/سپتامبر/2024

دلیل احضار عباس در جریان سفرش به چین چه بود؟

پنج‌شنبه 20-جولای-2017

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با وجود گذشت 6 روز از آغاز حوادث و تحولات مسجدمبارک الاقصی و تلاش رژیم صهیونیستی برای تحمیل واقعیت های موجود از طریق نصب گیتهای الکترونیکی برای ورود نمازگزاران مسلمان به مسجد الاقصی، سیاست سکوت در پیشگرفته بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، آنچه باعث ناامیدی بیشتر نسبت به این سکوتمی شد، این بود که محمود عباس در جریان سفرش به چین بیش از 30 دقیقه سخنرانی کرد،اما هیچ اشاره ای به حوادث قدس که به خبر اول تمامی شبکه های تلویزیونی جهان عرب ودیگر نقاط جهان تبدیل شده است، نکرد؛ چرا که این مساله عقل و قلب عباس را به خودشمشغول نکرده است، بلکه وی تنها به فکر جلب رضایت نتانیاهو و دیدار با او در راستایاز سر گیری مذاکرات سازشی است که از آن چیزی به جز امتیازدهی های متوالی باقینمانده است.

اما در این میان، یکی از همراهان عباس در سفر چین همه را غافلگیر کرد و اعلامنمود که «عباس لحظاتی بعد به خاطر حوادث قدس به فلسطین باز خواهد گشت» و به عبارتدیگر، «عباس سفر خارجی خود را به خاطر پیگیری تحولات قدس ناتمام خواهد گذاشت.» اگراین حرف وی درست باشد، سوالی که باید مطرح کرد این است که چرا اصلا عباس روزدوشنبه گذشته به چین سفر کرد و قدس را در اوج تحولات و درگیری ها ترک کرد؟

اهمیت این سفر در مقابل حوادث و درگیری های خشمی که در قدس جریان دارد، چیست؟و این در حالی است که رژیم صهیونیستی به بهانه های امنیتی واهی سعی در تحمیلواقعیت های موجود را دارد و تحرکات فلسطینیان شدت گرفته است و آنها روز جمعه آیندهرا روز خشم و بسیج عمومی در سراسر اراضی فلسطینی و خارج از آن اعلام کرده اند.

پس از آنکه چشم رژیم صهیونیستی و جهانیان متوجه جمعه آینده شد و فراخوان ها وهشدارهای متعددی از سوی طرف های عربی درباره وخامت اوضاع قدس اعلام شد و عملاکنترل امور از دست این رژیم خارج شد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستیهمزمان با اعلام بازگشت عباس به اراضی فلسطینی، به فکر بررسی اهمیت وجود گیت هایالکترونیک در قدس افتاد.

 فایز ابو شماله تحلیلگر مسائل سیاسیفلسطین درباره دلایل بازگشت عباس و به عبارت دقیق‌تر “احضار عباس” توسطرژیم صهیونیستی به اراضی فلسطینی به خاطر ترس از وخامت اوضاع و رسیدن آن به نقطهغیرقابل بازگشت می گوید که این احضار به نفع رژیم صهیونیستی و اقدامی در راستایاجرای برنامه های آن است و به دلایل زیر صورت گرفت:

نخست؛ عباس احساس می کند که سلطه خود بر اهالی قدس را از دست داده است و زیرپای وی خالی شده است؛ به ویژه که قدس رهبری میدانی در دوره جدید را در دست گرفته وبه مرجع سیاسی تبدیل شده و مدیریت درگیری ها را در دست گرفته است و این، قدس استکه تصمیم می گیرد آیا مردم از گیت های الکترونیکی وارد مسجد الاقصی شوند یا از اینکار خودداری کنند و در واقع، با این کار نقش مقامات تشکیلات خودگردان فلسطیننادیده گرفته شده است.

دوم؛ ترس از گسترش درگیری ها به کرانه باختری و تشدید حوادث و تحولات قدس کهمی تواند زمینه ساز شکل گیری رهبری جایگزین عباس شود؛ به ویژه که کرانه باختریاعتماد خود به عباس را از  دست داده است وفضا برای این مساله مهیاست؛ لذا، عباس از ترس از دست رفتن تاج و تخت خود که باحوادث قدس به لرزه افتاده است، به اراضی فلسطینی باز می گردد.

سوم؛ فراخوانی عباس از ترس تشدید اوضاع و از کنترل خارج شدن آن؛ به ویژه درروز جمعه صورت می گیرد و در نتیجه نتانیاهو به این مساله چشم دوخته است که عباسبتواند اوضاع کرانه باختری را کنترل کند.

چهارم؛ نتانیاهو به دنبال راهی برای برون رفت از بحران کنونی و آرام سازیاوضاع یا حداقل کاهش شدت اوضاع کنونی است و تنها کسی که به ویژه در کرانه باختریمی تواند از عهده این کار برآید، محمود عباس و سرویس های امنیتی وی هستند. لذا،بازگشت عباس به اراضی فلسطینی به منزله قایق نجاتی برای نتانیاهوست تا اوضاع ازکنترل خارج نشود.

اما، آیا عباس می تواند با خیزش مردمی فلسطینیان علیه رژیم صهیونیستی مقابلهکند؟

ابو شماله در پاسخ به این سوال اعلام می کند که «اکنون دیگر اوضاع از آن حدخارج شده است که عباس بتواند آنرا کنترل کند و سرویس های امنیتی رژیم صهیونیستی براین باورند که درگیری های کرانه باختری و قدس به یک چالش جدی تبدیل شده اند وواقعیت های جدیدی را ایجاد کرده اند.

وی تصریح می کند که «عباس تلاش خواهد کرد با کمک سرویس های امنیتی خود باتظاهرات های فلسطینیان در مسجد الاقصی و شعارهای آنها علیه خود (عباس) و در حمایتاز مقاومت فلسطین مقابله کند؛ به ویژه که کار به جایی رسیده است که طرفداران عباساز سوی اهالی قدس بیرون رانده می شوند.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین خاطر نشان کرد که تمامی این مسائل نشان می دهدکه ملت فلسطین رهبری دوره جدید را در دست گرفته اند و می توانند تحولاتی را درعرصه میدانی ایجاد کنند.

فلسطینی ها پس از نصب گیت های الکترونیکی به منظور ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی، در قدس اشغالی و در داخل اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین و نیز در مقابلدروازه های این مسجد تظاهرات می کنند و حاضر به عبور از این گیت ها نیستند.

در مقابل، نظامیان صهیونیست نیز تدابیر امنیتی خود در اطراف مسجد الاقصی راشدت بخشیده و مانع از ورود خودروها به این منطقه می شوند. در همین حال، گروه هایملی و مردمی فلسطین خواستار این شده اند که روز جمعه آینده به روز خشم فلسطینیاندر حمایت از مسجد الاقصی تبدیل شود.

لینک کوتاه:

کپی شد