یکشنبه 27/اکتبر/2024

اشغالگری با لایحه ممنوعیت تقسیم

شنبه 22-جولای-2017

در ادامهتحرکات رژیم صهیونیستی برای نابودی فلسطین، کمیته وزارتی در امور قانونگذاریکابینه رژیم صهیونیستی لایحه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن تقسیم بیت‌المقدسممنوع می‌شود.
کمیته یاد شده با تصویب این لایحهامکان تقسیم بیت‌المقدس در هر مذاکره صلحی در آینده با فلسطینیان را غیر ممکن کردهاست. براساس این لایحه که با اتفاق آرا به تصویب اعضای این کمیته رسید، از این پستقسیم بیت‌المقدس امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر اینکه ۸۰ درصد از نمایندگان مجلس(کِنِسِت) بار دیگر بر منع ممنوعیت آن رای دهند. این لایحه پس از آن در کابینهصهیونیستی مطرح شد که برخی رسانه‌های این رژیم از احتمال تصمیم “بنیامیننتانیاهو” نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی برای تقسیم بیت‌المقدس در روند مذاکراتسازش خبر دادند. لایحه جلوگیری از تقسیم بیت‌المقدس ازسوی احزاب راستگرای افراطی که ادعای مالکیت یهود بر بیت‌المقدس را دارند، موردحمایت است. این لایحه را پیش از این در سال ۱۳۹۲ نیر “یاکوف لیتزمن” ازحزب “یهودیت تورات متحد” در کمیته قانونگذاری ارائه کرده بود و وزراییاز سه حزب راستگرای “لیکود”، “اسرائیل بیتنا” و “خانهیهودیان” نیز از آن حمایت کرده بودند.
در مقابل وزیران دو حزب “یشعاتید” و “هاتنوعا” (جنبش) با آن مخالف کرده بودند. نتانیاهو، نخست‌وزیر(از حزب لیکود) و “زیپی لیونی” رهبر حزب “هاتنوعا” و مذاکره‌‌کنندهارشد رژیم‌صهیونیستی در مذاکرات سازش همواره با تصویب چنین طرحی مخالف بودند ومعتقدند که چنین طرحی می‌تواند موجب توقف زودهنگام مذاکرات شود.
در همین حال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستیدستور داد ردیاب‌ها و دوربین‌های مداربسته در ورودی‌های مسجدالاقصی نصب شود. شهادت۳ جوان فلسطینی در مسجدالاقصی در روز جمعه موضوع جدیدی نبود و از سال ۱۹۶۷ تا کنون۳۵ فلسطینی در مسجدالاقصی به شهادت رسیده‌اند.براساس گزارش وبگاه «وطن»، در تاریخ ۲۱/۸/۱۹۶۹ یک شهرک‌نشین صهیونیستمنبر تاریخی و باستانی «صلاح‌الدین» در مسجدالاقصی را به آتشکشید. در تاریخ ۱۱/۴/۱۹۸۲ یک نظامی ارتش صهیونیستی به مسجدالاقصی یورش برد و اقدامبه تیراندازی بی‌هدف به سمت فلسطینی‌ها کرد که طی آن دو نمازگزار به شهادت رسیدند.
یکی از وحشیانه‌ترین جنایت‌هایی کهسربازان صهیونیست در صحن مسجدالاقصی مرتکب شدند به ۸ اکتبر ۱۹۹۰ / ۱۳۶۹ باز می‌گردددر این تاریخ نمازگزاران مسلمان از ورود گروه تندرو و تروریست هیأت امنای معبد کهقصد قرار دادن سنگ بنای ساخت معبد خود را داشتند، ممانعت به عمل آوردند به دنبالآن سربازان صهیونیست به طرف نمازگزاران تیراندازی کردند که این اقدام به شهادت بیشاز ۲۰ فلسطینی و زخمی شدن ۱۱۵ تن دیگر انجامید. در تاریخ ۲۸/۹/۲۰۰۰ آرییل شارون باحمایت نظامیان صهیونیست وارد مسجدالاقصی شد، فلسطینی‌ها این را هتک حرمت مکان شریفمذکور دانستند و در روز بعد درگیری‌های گسترده‌ای رخ داد که طی آن ۹ فلسطینی بهشهادت رسیدند.
خبر دیگر از فلسطین آنکه فرانسویانخشمگین از سفر نتانیاهو به پاریس در میدان رپوبلیک تجمع اعتراض‌آمیز برپا کردند.تجمع‌کنندگان که در بین آنها مسلمانان مقیم فرانسه نیز حضور داشتند از اینکهامانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه دو روز پس از سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهورآمریکا، نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را دعوت کرده است به شدت عصبانی وخشمگین هستند.
تجمع‌کنندگان با در دست داشتن عکسسران فرانسه و رژیم صهیونیستی هر دو آنها را در جنایات انجام شده در سرزمین‌هایاشغالی شریک جرم اعلام و خواستار محاکمه آنها شدند. صدها اردنی نیز در محکومیتتجاوزات صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی و اعتراض به بستن دروازه‌های این مسجد به روینمازگزاران فلسطینی تظاهرات کردند. «وائل عربیات» وزیر اوقاف و مقدسات اسلامی اردننیز به رژیم صهیونیستی درباره بسته شدن مسجدالاقصی به بهانه مهار خشونت و تنش‌هاهشدار داد و تأکید کرد که این امر اقدامی خطرناک است که مسجدالاقصی از بیش از ۸۰۰سال پیش تا کنون شاهد آن نبوده است.
عبدالله دوم در این تماس ضمن محکومکردن این عملیات، گفتمن مخالف هرگونه خشونت در مکان‌هایعبادی هستم. ما باید از افزایش تنش اجتناب کرده و آرامش را در مسجدالاقصی برقرارکنیم

 

 

 

منبع : سیاست روز ، 26/04/1396

لینک کوتاه:

کپی شد