شنبه 21/سپتامبر/2024

مهمترین دستاوردهای جمعه خشم در قدس برای قضیه فلسطین

دوشنبه 24-جولای-2017

پس از حوادث و رخدادهای جمعه خشم در قدس و مسجد الاقصی کهبه شهادت 3 فلسطینی و مجروح شدن نزدیک به 500 نمازگزار دیگر منجر شد، بار دیگرتوجه جهانیان به سمت این مسجد مبارک معطوف شد و این مساله روح تازه ای به مسالهفلسطین بخشید. همزمان با حضور هزاران فلسطینی مقابل درهای مسجد الاقصی و درگیریشدید با اشغالگران صهیونیست، هزاران نفر هم در کشورهای مختلف اسلامی و عربی و حتیاروپایی اقدام به برپایی تظاهرات هایی گسترده در حمایت از قدس و مسجد الاقصی واعلام همبستگی با ملت فلسطین کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رژیم صهیونیستی از 2هفته پیش درهای مسجد الاقصی را به روی نمازگزاران فلسطینی بسته و اقدام به نصب گیتهای امنیتی در ورودی های آن کرده است اما فلسطینیان به هیچ وجه حاضر به ورود بهمسجد از طریق این گیت های امنیتی نیستند و تاکید کرده اند که این مسجد تنها متعلقبه مسلمانان است و رژیم صهیونیستی اجازه هیچگونه دخل و تصرف یا دخالت در اداره امورآن را ندارد.

رژیم صهیونیستی این هفته برای دومین بار متوالی از سال 1969درهای مسجد الاقصی را به روی مسلمانان بسته و مانع از برگزاری نماز جمعه شد وهزاران فلسطینی نماز جمعه را در خیابان ها و کوچه های منتهی به این مسجد اقامهکردند.

اشغالگران صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی حمله کرده و 3نفر را به ضرب گلوله به شهادت رسانده و نزدیک به 500 نفر دیگر را نیز زخمی کردند.دیگر استان ها و شهرهای دیگر کرانه باختری نیز روز جمعه گذشته صحنه درگیری شدیدفلسطینیان با اشغالگران صهیونیست در حمایت از قدس و مسجد الاقصی بود که در ایندرگیری ها نیز ده ها نفر زخمی شدند.

تجمعات و تظاهرات های جمعه خشم دستاوردهای زیادی برای مسالهفلسطین داشت، از جمله اهتمام مجدد امت اسلامی و عربی نسبت به مساله محوری و مرکزیخود که به گفته کارشناسان، اخیرا و در پی تنش و اختلافات داخلی کشورهای اسلامی وعربی تا حدودی به فراموشی سپرده شده بود.

در همین راستا، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی مصری تاکیدکرد که اتحاد ساکنان قدس در برابر تجاوزات و جنایات دشمن صهیونیستی، گسترش دامنهتجمعات و تحصن ها مقابل درهای مسجد الاقصی و به شکست کشاندن توطئه نصب گیت هایامنیتی در ورودی های این مسجد که هدف سیطره کامل بر آن است، از نخستین دستاوردهایتظاهرات ها و فعالیت های جمعه خشم بود.

عامر عبدالمنعم در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فیسبوکتصریح کرد که یکی دیگر از این دستاوردها، بسیج عمومی فلسطینیان در کرانه باختری،نوار غزه و خارج و وحدت آنان برای مقابله با دشمن صهیونیستی پس از مدت ها اختلافاتداخلی و دودستگی بود.

عبدالمنعم بر نقش بارز انتفاضه روز جمعه در احیای مسالهمسجد الاقصی پس از مدت ها غفلت امت اسلامی نسبت به آن و تصحیح حقایق پیرامون مسجدالاقصی و پایان دادن به وضعیتی که تبلیغات سوء رسانه ای دشمن صهیونیستی طی سال هایاخیر مسبب آن بود، تاکید کرد.

وی همچنین به موضوع تحریک افکار عمومی امت اسلامی اشاره کردکه با تظاهرات های روز جمعه در ترکیه، سودان، اردن، تونس، مالزی، اندونزی و برخیکشورهای دیگر آغاز شد و آن را اقدامی مهم دانست که تحرکات دیگری را نیز به دنبالخواهد داشت.

این تحلیلگر مصری خاطر نشان کرد که جمعه خشم آزمونی برایرهبران کشورهای اسلامی و عربی بود و ثابت کرد که دیگر نقش آنان که بازیچه ای دردست صهیونیست ها بودند، به پایان رسیده است و شکل نزاع با دشمن صهیونیستی تغییرکرده و به نزاع بین ملت فلسطین و امت اسلامی علیه دشمن صهیونیستی تبدیل شده است.وی تاکید کرد که این مساله یکسره کردن نزاع با فلسطینیان را برای صهیونیست ها وحامیان غرب آن بسیار سخت خواهد کرد.

عامر عبدالمنعم ضمن اشاره به بیداری و هوشیاری نسل های جدیدامت اسلامی که به دلایل مختلفی از آشنایی با جایگاه مسجد الاقصی و قدس شریف نزدمسلمانان دور شده بودند، تاکید کرد که این دستاوردی است که دستاوردهای بزرگ تری رابه دنبال دارد و آن نشان دادن رژیم صهیونیستی به عنوان یک دشمن و برملا کردنادعاهای این رژیم است که تلاش می کرد خود را به عنوان دوست جلوه دهد. علاوه براین، این دستاورد موجب اعتبار بخشی مجدد به مقاومت فلسطین خواهد بود که برخی طرفها به هر شیوه ای تلاش می کردند که آن را تروریست بخوانند و بدین گونه بار دیگرمساله فلسطین به عنوان محور نزاع در منطقه مطرح شد.

عملیات حلمیش

از سوی دیگر، یک تحلیلگر مسائل اسرائیل در مرکز توسعه سیاسی”رویه” خاطر نشان کرد که دشمن صهیونیستی می خواهد مسلمانان را به کسانیتبدیل کنند که مقابل دیوارهای اطراف مسجد الاقصی شروع به گریه و زاری کنند در حالیکه شهرک نشینان به راحتی و آزادانه وارد مسجد الاقصی شوند و به فلسطینیان اجازهاین کار داده نشود.

صلاح عواوده عنوان کرد که مهم ترین دستاورد جمعه خشم عملیاتدلاورانه حلمیش بود که ضربه سختی به سیاست های نتانیاهو بود که با خودسری در مقابلارتش و شاباک که او را از شعله ور شدن انتفاضه ای سراسری برحذر داشته اند، ایستادهاست و همچنان بر نصب گیت های امنیتی در ورودی های مسجد الاقصی اصرار دارد.

گفتنی است که عمر العبد جوان 20 ساله فلسطینی روز جمعهگذشته در عملیات دلاورانه با سلاح سرد به شهرک صهیونیست نشین حلمیش در اطراف رامالله حمله کرده و 3 شهرک نشین را به هلاکت رسانده و یک نفر دیگر را نیز زخمی کرد.این جوان فلسطینی در وصیت خود قبل از اجرای عملیات ذکر کرده بود که برای گرفتنانتقام جنایت های دشمن صهیونیستی علیه مسجد الاقصی و شهادت 3 نمازگزار فلسطینی دستبه این عملیات زده است.

عواوده تصریح کرد که این تحرکات برای دفاع از مسجد الاقصی،روح تازه ای به اقدامات اعتراضی فلسطینیان بخشید و امید تازه ای به آنان داد و مایهالهام جوانان فلسطینی بود پس از اینکه مدت های زیادی دشمن صهیونیستی ادعا می کردکه عملیات های مقاومتی را سرکوب و مهار کرده است.

این تحلیلگر فلسطینی تاکید کرد که باید منتظر مداخله طرفهای بین المللی برای پایین آوردن نتانیاهو و وزرای تندرو صهیونیستی از درختی استکه از آن بالا رفته اند و بدین گونه می توان گفت که دستاوردها و اهداف جمعه خشممحقق شده است کما اینکه امیدواریم ملت فلسطین بر سر گزینه مقاومت و دفاع از مسجدالاقصی با یکدیگر متحد شوند.

وحدت تمامی طرف ها

در همین راستا، یکی از رهبران شورای انقلابی مصر خاطر نشانکرد که مقاومت با هر شیوه ای حق مشروع ملت ها برای مقابله با اشغالگری است و اینحق اصیل ملت فلسطین نیز هست.

عمرو عادل تصریح کرد که خیزش فلسطینیان در قدس و کرانهباختری و نوار غزه و تظاهرات های حمایت از مسجد الاقصی در برخی کشورهای اسلامی وعربی، از جمله دستاوردهای بزرگ جمعه خشم بود.

وی تاکید کرد که بزرگ ترین دستاورد جمعه خشم وحدت امتاسلامی و عربی، گروه های فلسطینی و ملت های خشمگین بر سر مساله محوری و مرکزی یعنیمساله فلسطین و در راس آن قدس و مسجد الاقصی بود که نه دشمن صهیونیستی و نه نظامجهانی و دولت های غربی قادر به پاکسازی آن از ذهن انسان ها نبوده و نخواهند بود.

لینک کوتاه:

کپی شد