جمعه 20/سپتامبر/2024

استقبال گروه های فلسطینی از طرح آشتی ملی حماس

پنج‌شنبه 3-آگوست-2017

گروه های ملیو اسلامی فلسطین از طرح جنبش مقاومت اسلامی “حماس” برای انحلال کمیتهاداری به محض حضور دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه و بر عهده گرفتن مسئولیتهایش استقبال کرده و اعلام نمودند که این طرح مانعی را که تشکیلات خودگردان مدعیممانعت آن از تحقق آشتی ملی بود، برطرف کرده است.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی فلسطین، گروه های ملی و اسلامی فلسطین طرح اخیر حماس برای پایان دادنبه شکاف داخلی و نهایی کردن آشتی ملی را که صلاح بردویل از رهبران این جنبش صبحامروز پنجشنبه از آن پرده برداشت، عامل تقویت وحدت ملی و طرحی شجاعت آمیز دانستند.

نافذ عزام ازرهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که این طرح، اقدامی شجاعت آمیز وجسورانه از سوی حماس است؛ چرا که این جنبش برای دستیابی به تفاهم به منظور کاهشمشکلات ملت فلسطین، از برخی مواضع خود عقب نشینی کرده است.

عزام درگفتگوی ویژه با الرساله نت خاطر نشان کرد که چنین اقداماتی باید با اقدامات مشابههمراه شوند و جنبش فتح هم باید تحرک مشابهی برای پایان دادن به بحران و دستیابی بهراه حلی که به نفع ملت فلسطین باشد، اتخاذ کند.

وی بر لزوماستفاده از این طرح و فراهم کردن فضای مناسب برای اجرایی شدن هر چه سریعتر آنتاکید و اعلام کرد که طرف مقابل باید با اقدام مشابه، به سمت نزدیکی و مصالحه وپایان دادن به سریال شکاف داخلی گام بردارد.

از سوی دیگر،عبدالعلیم دعنا از رهبران جبهه خلق برای آزادی فلسطین اعلام کرد که طرح جنبش حماسیک گام به جلو در مسیر پایان شکاف داخلی است و ما از این طرح جنبش حماس برای پایاندادن به شکاف داخلی که باعث تقویت مشارکت ملی می شود و الهام گرفته از فضای وحدتیاست که منجر به پیروزی ملت فلسطین در قدس و مسجد الاقصی شد، استقبال می کنیم.

وی ضمن ابرازامیدواری برای موافقت طرف مقابل با این طرح و پاسخ فوری به آن به منظور فراهم شدنفضای مناسب، بر لزوم مشارکت تمامی گروه های فلسطینی تاثیرگذار در زمینه گفتگوهای آشتیملی میان فتح و حماس تاکید نمود و گفت این مساله نقش زیادی در نزدیکی دیدگاه هایطرفین خواهد داشت.

در همینراستا، “یاسر خلف” سخنگوی جنبش آزادگان فلسطین هم اعلام کرد که طرح آشتیملی حماس گامی مهم در زمان مناسب است؛ به ویژه که مساله فلسطین و ملت ما از شکاف ودودستگی به شدت رنج می برند.

وی افزود اینطرح ایده های عملی و جدی برای پایان شکاف داخلی ارائه داده است و همان طوری کهجنبش فتح خواستار انحلال کمیته اداری شده بود، حماس به صراحت آمادگی خود برایانحلال این کمیته به شرط عمل تشکیلات خودگردان و دولت رامی حمد الله نخست وزیرتشکیلات به مسئولیت های خود در باریکه غزه را اعلام نموده است.

خلف با تاکیدبر لزوم تعامل مثبت جنبش فتح با این طرح، از تمامی گروه هایی که از آن حمایت واستقبال نموده اند، خواست که با عمل به مسئولیت های خود، محمود عباس رئیس تشکیلاترام الله را برای پذیرش طرح حماس و توقف اقدامات اتخاذ شده علیه ساکنان غزه تحتفشار قرار دهند.

این در حالیاست که جنبش فتح به طرح جنبش مقاومت اسلامی “حماس به منظور پایان دادن بهشکاف داخلی فلسطین و نهایی کردن آشتی ملی پاسخ منفی داد و “اسامه قواسمی”سخنگوی فتح در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه در پاسخ به طرح حماس که “صلاحبردویل” از رهبران این جنبش آنرا اعلام کرده بود، مدعی شد که «این طرح نیست،بلکه یک سری شروط غیر قابل قبول به منظور مانع تراشی بر سر راه آشتی ملی فلسطیناست».

قواسمی اعلامکرد که حماس با طرح محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که مبتنی بر انحلالبی قید و شرط کمیته اداری تشکیل شده در غزه و فراهم کردن شرایط برای فعالیت دولترام الله در غزه و نیز برگزاری انتخابات بود، مخالفت کرد.

وی مدعی شد کهاین مساله نشان می دهد که حماس تغییر نکرده است و به پروژه خود برای ایجاد دودستگی و جدایی در جبهه داخلی فلسطین ادامه می دهد و طرح اخیر نیز هدفی جز فریبافکار عمومی فلسطین نداشت.

گفتنی است کهصلاح بردویل از رهبران حماس صبح امروز آمادگی حماس برای پایان دادن به فعالیتکمیته اداری در نوار غزه به محض حضور دولت تشکیلات خودگردان در غزه و بر عهدهگرفتن مسئولیت هایش را اعلام کرد و گفت از جمله این مسئولیت ها باید به جذب تمامیکارمندان از کار برکنار شده و حل مشکل آنها اشاره کرد.

لینک کوتاه:

کپی شد