یکشنبه 22/سپتامبر/2024

حمله تند لبید به اردوغان: روابط اسرائیل و ترکیه هر روز تیره تر می شود

شنبه 5-آگوست-2017

رئیس حزب صهیونیستی “یش عتید” در مقاله ای تحتعنوان ” خفت و خواری بس است” رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را بهشدت مورد حمله قرار داد. او تاکید کرد که اسرائیل باید بپذیرد که روابطش با ترکیهدیگر مانند گذشته نخواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یائیر لبید در این مقالهکه در روزنامه معاریو منتشر شد، تصریح کرد روابط تل آویو و آنکارا دیگر هرگزهمانند گذشته نخواهد شد.

روابط دو طرف در پی حمله ارتش رژیم صهیونیستی به ناوگانآزادی که برای شکستن محاصره دریایی غزه راهی این منطقه شده بود، تیره شد. در اینحمله که در ماه می سال 2010 اتفاق افتاد، 10 شهروند ترک به شهادت رسیده و بیش از150 نفر دیگر زخمی شدند.

پس از آن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بهواسطه باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا با اردوغان تلفنی گفتگو و از او بهخاطر این حادثه عذرخواهی کرد. طرفین به تفاهماتی دست یافتند و به موجب آن اسرائیلقرار شد به خانواده های قربانیان این حادثه غرامت پرداخت کند و در مقابل ترکیه نیزاز پیگرد قضایی مسئولان نظامی این رژیم خودداری کند.

اما لبید در مقاله خود ذکر کرده است که روابط اسرائیل وترکیه دیگر مانند گذشته نخواهد شد. البته او تحولات داخلی ترکیه را دلیل این مسالهذکر کرده است..

لبید ظاهرا به طور عمد از مرتبط دانستن روابط ترکیه واسرائیل با مساله فلسطین خودداری کرده است، این در حالی است که روابط دو طرف در پیازسرگیری مذاکرات سازش بین این رژیم و تشکیلات خودگردان فلسطین تقویت شد و پس ازآغاز جنگ علیه غزه در سال های 2008 و 2009 نیز روابط دو طرف باز مخدوش و تیره شد.بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی هم این مساله را تایید می کنند ومطالعات زیادی هم در مورد آن انجام شده است از جمله پژوهشی که کانون مطالعات امنیتقومی دانشگاه تل آویو ارائه داده است.

یائیر لبید در بخش دیگری از مقاله خود مدعی شده است کهترکیه روز به روز بیشتر به سمت عثمانی و اسلامی شدن پیش می رود و در نبرد بزرگخاورمیانه بین دو محور عربستان سعودی و ایران ترجیح داده که در مثلث ایران، ترکیهو قطر قرار گیرد و این محور برای او از همپیمانی با اسرائیل قوی تر است. او تاکیدکرد که اردوغان یک مسلمان متعصب است و مواضعی ضد یهودی دارد.

آنگونه که پیداست یکی از اهداف یائیر لبید از نوشتن اینمقاله، کسب حمایت صهیونیست ها است، چرا که او یک شخصیت سیاسی و رئیس یک حزب است.

او در ادامه مدعی شد که اردوغان همچنان به مداخله در امورداخلی اسرائیل ادامه می دهد و به نهادها و جنبش های اسلامی مختلف کمک مالی می کند،از جمله شیخ رائد صلاح رئیس جنبش اسلامی در فلسطین اشغالی 1948 و شیخ عکرمه صبریمفتی سابق قدس. همچنین ترکیه از فعالیت های نگهبانان و معتکفین در مسجد الاقصی نیزحمایت می کرد.

لبید افزود که با تمامی این مسائل، مشخص نیست که چرااسرائیل همچنان در برابر ترکیه تن به پستی و حقارت می دهد در حالی که تعاملاردوغان با این رژیم هیچ تغییری نکرده است و اگر هم تغییری بکند، به سمت بدتر شدنخواهد رفت، زیرا او روابط خود را با ایران تقویت می کند و بیش از پیش اسلامی خواهدشد.

وی خاطر نشان کرد که اسرائیل از این پس نمی تواند در زمینههمکاری امنیتی به هیچ وجه به ترک ها اعتماد کند و وضعیت در مورد همکاری اطلاعاتیبسیار بدتر هم هست و کشورهای منطقه می بینند که چگونه ترکیه هر بار اسرائیل را زیرپا می گذارد و چگونه هر بار اسرائیل درخواست همکاری و تقویت روابط بیشتر با اینکشور را دارد و این به توان بازدارندگی اسرائیل، قدرت این رژیم برای برقراری روابطبا محوری سعودی و دفاع از منافع مهم خود در دیگر کشورها ضربه می زند.

یائیر لبید اظهار داشت که اسرائیل می تواند دست به اقداماتیعلیه ترکیه بزند، از جمله حمایت از استقلال کردها، اعتراف به کشتارها علیه ارمن هاو درخواست از آمریکا برای خروج بمب افکن های هسته ای از پایگاه “اینجرلیک”در جنوب ترکیه.

لینک کوتاه:

کپی شد