شنبه 21/سپتامبر/2024

موافقت حماس با طرح آشتی ملی مصر و کارشکنی تشکیلات عباس

یکشنبه 6-آگوست-2017

یک رهبر جنبش مقاومت اسلامی “حماس” اخبار منتشر شده در روزنامه”الحیات” ـ چاپ لندن ـ درباره ارائه طرحی از سوی مصر برای تحقق آشتی ملیدر فلسطین را تایید کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این رهبر حماس ضمن تایید این اخبار، ازموافقت حماس با طرح مذکور خبر داد و اعلام کرد که این جنبش اکنون منتظر پاسخ جنبشفتح به این طرح است.

این در حالی است که منابع موثق فلسطینی در گفتگو با روزنامه “الحیاة”چاپ لندن تاکید کرده بودند که سیسی در جریان سفر اخیر عباس به قاهره او را در جریانطرح خود قرار داده است و او نیز تحت فشارهای سیسی با این طرح موافقت کرده اما بعداآن را پشت گوش انداخته است و ماجد فرج مدیر سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان را مکلفبه ارائه طرحی جایگزین کرده است.

طرح سیسی که مورد تایید حماس قرار گرفته است، شامل 6 بند است: نخست انحلال کمیتهاداری دولتی، دوم همزمان با انحلال این کمیته عباس باید تمامی اقدامات، تدابیر و مجازاتها علیه غزه و حماس را لغو کند، سوم اینکه دولت وفاق ملی بتواند آزادانه در نوار غزهفعالیت داشته باشد و در بند چهارم بر حل مشکل کارمندان حماس و ادغام آنان در دستگاهدولتی تاکید شده است. بند پنجم شامل سازماندهی انتخابات سراسری فلسطین می باشد و دربند ششم هم آمده است که قاهره از تمامی طرف های فلسطینی برای گفتمان همه جانبه به منظوربررسی راه های پایان دادن به دودستگی و اختلافات داخلی فلسطین دعوت خواهد کرد.

منابع مذکور اعلام کرده اند که ماجد فرج نیز به دستور عباس در تاریخ 27 ژوئیهگذشته با یکی از رهبران حماس تماس تلفنی برقرار کرده و طرحی متشکل از 3 بند را به ویارائه داده است که ظاهرا همان شروط سابقی بوده که عباس برای حماس وضع کرده بود.

منابع آگاه فلسطینی اظهار داشتند که در طرح عباس نخست بر منحل کردن کمیته اداریدولتی در غزه که حماس آن را تشکیل داده و از مجلس قانونگذاری فلسطین هم رای اعتمادگرفته، تاکید شده است. در بند دوم عنوان شده که دولت وفاق ملی که در دوم ژوئن 2014تشکیل شد و تاکنون نتوانسته اداره امور نوار غزه را بدست بگیرد، باید بتواند آزادانهدر این باریکه فعالیت داشته باشد. بند سوم هم شامل سازماندهی انتخابات سراسری فلسطیناعم از انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان، مجلس قانونگذاری و شورای ملی فلسطین با استنادبه توافقنامه های قبلی میان دو جنبش حماس و فتح خواهد بود که آخرین مورد این توافقنامهها در فوریه گذشته در بیروت انجام شد.

منابع مذکور تاکید کرده اند که جنبش حماس به پاسخ مستقیمی به این طرح فرجارائه نداده، اما صلاح بردویل روز پنجشنبه گذشته طرحی را در رسانه ها مطرح کرد کهدر آن بر دو بندی که در طرح فرج نادیه گرفته شده بودند، تاکید شده بود؛ نخست: جذبکارمندان حماس در نهادهای دولتی که آمار آنها 42 هزار نفر است و دوم: برگزاری نشستهای فوق العاده کادر رهبری موقت سازمان آزادی بخش فلسطین “ساف” با حضورنمایندگان حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه هایی که عضو ساف نیستند.

لینک کوتاه:

کپی شد