شنبه 21/سپتامبر/2024

مخالفت عباس با طرح سیسی برای تحقق آشتی ملی فلسطین

یکشنبه 6-آگوست-2017

عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر طرحی را برای پایان دادن به اختلافات داخلی فلسطین و تحقق آشتی ملی ارائه داده که این طرح مورد تایید جنبش حماس قرار گرفته است و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با وجود اینکه در ابتدا با آن موافقت کرده بود، در نهایت با این طرح به مخالفت برخواست.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، منابع موثق فلسطینی درگفتگو با روزنامه “الحیاة” چاپ لندن تاکید کردند که سیسی در جریان سفراخیر عباس به قاهره او را در جریان طرح خود قرار داده است و او نیز تحت فشارهایسیسی با این طرح موافقت کرده است اما بعدا آن را پشت گوش انداخته است و ماجد فرجمدیر سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان را مکلف به ارائه طرحی جایگزین کرده است.

طرح سیسی که مورد تایید حماس قرار گرفته است، شامل 6 بنداست: نخست انحلال کمیته اداری دولتی، دوم همزمان با انحلال این کمیته عباس بایدتمامی اقدامات، تدابیر و مجازات ها علیه غزه و حماس را لغو کند، سوم اینکه دولتوفاق ملی بتواند آزادانه در نوار غزه فعالیت داشته باشد و در بند چهارم بر حل مشکلکارمندان حماس و ادغام آنان در دستگاه دولتی تاکید شده است. بند پنجم شاملسازماندهی انتخابات سراسری فلسطین می باشد و در بند ششم هم آمده است که قاهره ازتمامی طرف های فلسطینی برای گفتمان همه جانبه به منظور بررسی راه های پایان دادنبه دودستگی و اختلافات داخلی فلسطین دعوت خواهد کرد.

منابع مذکور گفته اند که عباس پس از موافقت با طرح مصر،ماجد فرج را مامور کرده تا طرحی جایگزین را به رهبران حماس ارائه دهد. فرج نیز درگفتگوی تلفنی با یکی از رهبران حماس در 27 جولای گذشته، طرحی متشکل از 3 بند را بهوی ارائه داده است که ظاهرا همان شروط سابقی بوده که عباس برای حماس وضع کرده بود.

منابع آگاه فلسطینی اظهار داشتند که در طرح عباس نخست برمنحل کردن کمیته اداری دولتی در غزه که حماس آن را تشکیل داده و از مجلسقانونگذاری فلسطین هم رای اعتماد گرفته، تاکید شده است. در بند دوم عنوان شده کهدولت وفاق ملی که در دوم ژوئن 2014 تشکیل شد و تاکنون نتوانسته اداره امور نوار غزهرا بدست بگیرد، باید بتواند آزادانه در این باریکه فعالیت داشته باشد. بند سوم همشامل سازماندهی انتخابات سراسری فلسطین اعم از انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان،مجلس قانونگذاری و شورای ملی فلسطین با استناد به توافقنامه های قبلی میان دو جنبشحماس و فتح خواهد بود که آخرین مورد این توافقنامه ها در فوریه گذشته در بیروتانجام شد.

این منابع تاکید کردند که ماجد فرج در گفتگو با این رهبرحماس این شرط را تعیین کرده است که حماس به اصطلاح هجمه تند و گسترده خود علیهعباس را به عنوان مقدمه اجرای این طرح متوقف کند به ویژه اینکه او اکنون از سویآمریکا و اسرائیل نیز به شدت مورد حمله قرار گرفته است. منابع مذکور معتقدند کههدف از طرح جدید ماجد فرج در حقیقت جلوگیری از هرگونه ارتباط و برقراری رابطه میانحماس، مصر و محمد دحلان از رهبران سابق فتح و جلوگیری از اجرایی شدن طرح ارائه شدهمصر است.

لینک کوتاه:

کپی شد