سه شنبه 24/سپتامبر/2024

تغییر در روند مهاجرت به اسراییل در سال‌های اخیر

چهارشنبه 16-آگوست-2017

براساس گزارش‌ «سازمان مرکزی آمار اسراییل» برای اولین بار در طی سالهای۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ میلادی تعداد افرادی که اسراییل را ترک کرده‌اند از تعدادیهودیانی که به این کشور بازمی گردند پیشی گرفته است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از “یورونیوز”، هر ساله تعداد زیادی از شهروندان اسراییل به دلایل مختلف از جملهتحصیلات و کار به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند و تعدادی از آنان هرگز بهاسراییل باز نمی‌گردند. دولت اسراییل بارها اعلام کرده است که به شهرونداناسراییل مهاجر نیاز دارد و از بازگشت آنان استقبال می‌کند.

در «تنخ»، کتاب مقدس یهودیان، به قوم یهود که از هشت قرن پیش از میلادمسیح از سرزمین اسراییل تبعید شده‌ بودند، وعده داده شده که روزی در سرزمینموعود گرد هم آیند. جنبش مدرن صهیونیسم که برای بازگشت یهودیان به سرزمینکنعان یا فلسطین در اواخر قرن ۱۹ میلادی شروع شد، با ظهور آلمان نازی وپدیده هولوکاست وارد مرحله جدیدی شد.

در طی جنگ جهانی دوم «برنامه یک میلیون» برای مهاجرت و اسکان یک میلیونیهودی از اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا به اراضی فلسطینی تحت قیمومیتبریتانیا توسط «دیوید بن‌گورین» موسس دولت اسراییل و اولین نخست وزیر اینکشور مطرح شد. با مهاجرت یهودیان بخصوص در دوران جنگ جهانی دوم، اسراییلشکل گرفت و در سال ۱۹۴۸ به «کشور» تبدیل شد.

در طی دهه‌های گذشته و پس از اتمام جنگ جهانی دوم، مهاجرت به اسراییلهرگز متوقف نشد و هرساله یهودیان زیادی از سراسر دنیا به اسراییل که اکنونبیش از ۸ میلیون نفر جمعیت دارد مهاجرت می‌کنند.

دولت اسراییل همواره یهودیان ساکن در سایر کشورها را به مهاجرت بهاسراییل تشویق می‌کند. با این حال روند مهاجرت به اسراییل، با توجه بهشرایط روز دنیا دائما در حال تغییر است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۵ میلادیدر پی حملات خشونت‌آمیز اسلامگرایان افراطی در فرانسه، حدود ۸ هزار یهودیفرانسوی، یعنی حدود چهار برابر بیشتر از سالهای قبل، از فرانسه به اسراییلمهاجرت کردند. اما سوی دیگر داستان متفاوت است، چرا که به گفته نشریهلوموند حدود ۱۵-۳۰ درصد این مهاجران پس از مدت کوتاهی دوباره به فرانسهبازگشته‌اند.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده توسط «سازمان مرکزی آمار اسراییل» درسال‌های اخیر روند مهاجرت به اسراییل تغییر یافته است. در مقایسه بادهه‌های گذشته که بخش عمده مهاجران به اسراییل را یهودیان ساکن کشورهایپیشرفته از جمله کشورهای اروپای غربی و امریکا تشکیل می‌داده‌اند، مهاجرانجدید این سرزمین عمدتا از روسیه و کشورهای در حال توسعه مانند اروپای شرقی وآفریقا هستند.

لینک کوتاه:

کپی شد