جمعه 20/سپتامبر/2024

چهل و هشتمين سالروز آتش زدن مسجد الاقصی

یکشنبه 20-آگوست-2017

فردا دوشنبه مصادف است با 48 امین سالروز آتش زدن مسجدالاقصی که در 21 آگوست سال 1969 به وقوع پیوست.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در این روز یک یهودیتندرو و جنایتکار به نام “مایکل دینس روهن” بخش شرقی مسجد الاقصی را بهآتش کشید و طی آن قسمت های مختلفی از جمله منبر تاریخی معروف به منبر صلاح الدیندر آتش سوخت. شعله های آتش تا نزدیکی گنبد تاریخی مسجد که از جنبش نقره خالص بود،نیز کشیده شد.

از جمله آثار و نشانه های مسجد الاقصی که در این آتش سوزیخسارت دیدند، می توان به مسجد عمر که سقفی گلی و پل هایی چوبی داشت، نام برد. آتشگرفتن این مسجد مصادف بود با ورود عمر بن خطاب (رض) به شهر قدس و فتح این شهر. علاوهبر این، محراب زکریا در مجاورت مسجد عمر، مقام اربعین در مجاورت محراب زکریا، 3راهرو از مجموع 7 راهرو امتداد یافته از جنوب به شمال و ستون ها و نمادهای زینتیدر این مکان نابود شد و بخشی از سقف نیز در جریان آتش سوزی فرو ریخت و خسارت هایزیادی هم به درها و پنجره های مسجد وارد شد.

همچنین بخش هایی از نمای داخلی گنبد منقش و دیوارهای جنوبیخسارت دیده و 48 پنجره شیشه ای و گچی نابود شد و نماها و قرآن های زیادی هم در آتشسوخت.

فلسطینیان توانستند به یاری مسجد الاقصی شتافته و جلویگسترش دامنه آتش سوزی و سوختن دیگر بخش های مسجد را بگیرند و خودروهای آتش نشانی وامدادرسانی از الخلیل، بیت لحم و دیگر مناطق کرانه باختری و فلسطین اشغالی 1948برای اطفای حریق راهی قدس شدند. دشمن صهیونیستی به هر شیوه ای سعی داشت تا مانع ازورود آنان به قدس شود و آب مناطق مجاور مسجد الاقصی را نیز در این روز قطع کرد وخودروهای آتش نشانی رژیم صهیونیستی نیز عمدا با تاخیر خود را به مسجد الاقصیرساندند تا آتش گسترده تر شده و مسجد به کلی در آتش بسوزد.

آتش سوزی در مسجد الاقصی با واکنش گسترده کشورهای اسلامی وعربی همراه بود و روز بعد هزاران مسلمان نماز جمعه را در محوطه های خارجی مسجد الاقصیاقامه کردند و تظاهرات هایی در شهر قدس برگزار شد و یکی از عواقب و پیامدهای آتشزدن مسجد الاقصی، برگزاری اولین اجلاس سران اسلامی در رباط ـ پایتخت مراکش ـ وتاسیس سازمان همکاری اسلامی بود که تمامی کشورهای اسلامی در آن عضو شدند.

در ادامه واکنش ها به این جنایت اشغالگران صهیونیست، شورایامنیت قطعنامه 271 را در 15 سپتامبر سال 1969 صادر کرد و طی آن این اقدام دشمنصهیونیستی را محکم کرد و خواستار لغو تمامی تدابیر و اقدامات این رژیم با هدفتغییر اوضاع حاکم بر قدس شد و بر ضرورت پایبندی این رژیم به توافقنامه های ژنو وقوانین و موازین بین المللی تاکید کرد.

رژیم صهیونیستی پس از بازداشت این فرد جنایتکار که اصالتیاسترالیایی داشت و به نام گردشگر به فلسطین آمده بود، مدعی شد که او مشکل روانیدارد و بدین گونه او بدون هیچ مجازاتی و پس از اینکه مدت زمان کوتاهی درتیمارستانی در نزدیکی عکا بستری بود، به کشورش استرالیا بازگشت.

کمیته عمران و بازسازی مسجد الاقصی وابسته به وزارت اوقافاردن مسئول از بین بردن آثار آتش سوزی در مسجد الاقصی و مرمت و بازسازی آن شد وتیم فنی این کمیته که اوایل سال 1970 آغاز به کار کرد، دوباره منبر صلاح الدینایوبی را بازسازی کرد.

دشمن صهیونیستی قبل و بعد از آتش سوزی مسجد الاقصی به هرشیوه ای در تلاش برای یهودی سازی شهر قدس و به ویژه مسجد الاقصی قبله نخستمسلمانان و سومین حرم شریف در جهان بوده است و می خواهد به زور و اجبار وانمود کندکه قدس متعلق به یهودیان است، هرچند برای همه دنیا روشن است که قدس متعلق بهمسلمانان است و هیچ ارتباطی به یهودیان ندارد و سازمان ها و نهادهای بین المللینیز بارها با صدور قطعنامه هایی این مساله را مورد تایید قرار داده اند که درآخرین مورد سازمان یونسکو قطعنامه ای صادر کرد و قاطعانه اعلام کرد که قدس و مسجدالاقصی متعلق به مسلمانان است و هیچ پیوندی میان این مکان و یهودیان وجود ندارد وقدس در حقیقت شهری اشغالی است.

لینک کوتاه:

کپی شد